Ny engangspose sparer 290 ton plast om året

Ny engangspose sparer 290 ton plast om året

Coop har udskiftet den hidtidige engangspose med en variant, som indeholder meget mindre plast, og giver store CO2-besparelser i produktionen. Selvom den nye pose er tyndere, så kan den stadig løse kundernes behov for at kunne fragte varer hjem fra butikkerne

Den nye type plastpose - en såkaldt T-shirt-pose - bliver i disse uger rullet ud i flere af Coops butikker. Det sker som led i en forenklingsproces af hele posesortimentet.

Posen er tyndere end tidligere bæreposer, fordi der anvendes mindre plast i designprocessen. Nærmere bestemt 290 ton plast om året. Alligevel løser posen kundens behov for at fragte sit indkøb hjem fra butikken.

Og den store reduktion i brugen af plast giver en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen i produktionen af poserne på 545 ton CO2 om året. Og så er posen lavet af 90 procent genanvendt plast.

Thomas Roland, ansvarligheds- og kvalitetschef i Coop, siger:

-Hvis man skal perspektivere det lidt, så svarer den årlige CO2-reduktion til udledningen fra en almindelig familiebil, der kører 104 gange rundt om jorden. Så det er bestemt ikke småting.

Fald i salget af bæreposer
Salget af bæreposer er faldende i Coop, og den udvikling tilskriver Thomas Roland dels de senere års afgiftsstigninger på plastikposerne og dels, at Coop opfordrer kunderne til at bruge genbrugsposer eller egne indkøbsnet i stedet for at købe nye plastikposer.

-Men vi ved også, at der stadig er mange kunder, der forsat har behov for at købe en plastikpose. Så Coop holder fast i også at sælge bæreposer i plastik, og så gør vi, hvad vi kan, for at designe dem med så lidt plast som overhovedet muligt, siger Thomas Roland.

Den nye bærepose lander i de fleste Coop butikker i løbet af marts.

-lipe

19/3 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser