Når du er sulten for sjov  - og imod madspild

Når du er sulten for sjov - og imod madspild

Orkla, som bl.a. står bag brandet KiMs åbner fysisk butik med overskudsvarer i Odense. Den supplerer web-shoppen, som åbnede for et par måneder siden, og er et af flere kommende initiativer, der har fokus på at sælge produkter, som ellers skulle destrueres

Bæredygtighed og madspild står højt på dagsordenen hos Orkla. Som led i sin indsats mod madspild åbnede Orkla i november en webshop for sit brand KiMs, og nu er der en overskudsbutik på vej.

Begge steder kan forbrugerne købe varer, som ikke længere kan afsættes til dagligvarebutikkerne. Det drejer sig primært om overskudsvarer, som f.eks. produkter der nærmer sig ’bedst før’ datoen, eller som er pakket i udgået emballage, og derfor tidligere ville blive destrueret. De to nye initiativer er med til at reducere både mad- og emballagespild.

- Vi arbejder mere og mere systematisk med bæredygtighedsinitiativer, og vi er først lige begyndt. Med en ny webshop og fysisk butik for overskudsvarer går vi helt nye veje for at minimere madspild og samtidig leve op til forbrugernes forventninger om adgang til et bredt sortiment, siger Kim Munk, CEO hos Orkla Confectionery & Snacks.

Butikken med overskudsvarer åbner i Odense i slutningen af januar og får adresse på én af Odenses bydele under udvikling med street food marked, uddannelsessteder og livet ved Odense havn som nabo. Ud over overskudsvarer vil man her også finde KiMs’ fulde sortiment – et tiltag, som forbrugere landet over har hilst velkommen med stor interesse.

Webshoppen allerede en succes
Succesen startede med åbningen af KiMs Webshop i slutningen af november. Orkla har fået mange positive tilbagemeldinger fra forbrugere, der især har bakket op om tiltaget med varer, der er ved at løbe på dato. Chips og snacks kan ofte holde sig over den dato, der er angivet på posen med ”bedst før”.

Ud over initiativet for at bekæmpe madspild arbejder Orkla med mange andre initiativer for at skærpe fokus på bæredygtighed. Disse initiativer vil virksomheden løfte sløret for i de kommende måneder.

Orkla koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2018, havde Orkla koncernen en omsætning på omkring 31 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere. Orkla i Danmark består af seks selskaber som samlet omsatte for 3,2 milliarder DKK i 2018 og beskæftigede omkring 1.500 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker lige fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.

Orkla i Danmark er organiseret i følgende selskaber:
Orkla Confectionery & Snacks: Som står bag mærkerne KiMs, Anyday og Panda.
Orkla Foods Danmark: Som står bag mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Easyfood, Pama og Fun Light.
Orkla Care: Som står bag mærker som Husk, Gerimax, Futura, Jordan, Livol, Longo Vital, Møllers Tran, Nutrilett og UniKalk.
Odense Group: Som står bag det velkendte Odense Marcipan.Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger til bageribranchen og Igos, som producerer frugtfyld til samme branche, er også inkluderet i Odense Group.
Credin og CBP: Som er selskaber, der producerer ingredienser til bagerier, foodservice og fødevareindustrien.
I Danmark ejer Orkla også majoriteten af Dragsbæk, som leverer fødevareløsninger til foodservice, industri og detailbranchen, Naturli’ som producerer plantebaserede produkter til detailbranchen og foodservice samt Gorms Pizza.

-lipe

29/1 2020
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder