Når du er sulten for sjov  - og imod madspild

Når du er sulten for sjov - og imod madspild

Orkla, som bl.a. står bag brandet KiMs åbner fysisk butik med overskudsvarer i Odense. Den supplerer web-shoppen, som åbnede for et par måneder siden, og er et af flere kommende initiativer, der har fokus på at sælge produkter, som ellers skulle destrueres

Bæredygtighed og madspild står højt på dagsordenen hos Orkla. Som led i sin indsats mod madspild åbnede Orkla i november en webshop for sit brand KiMs, og nu er der en overskudsbutik på vej.

Begge steder kan forbrugerne købe varer, som ikke længere kan afsættes til dagligvarebutikkerne. Det drejer sig primært om overskudsvarer, som f.eks. produkter der nærmer sig ’bedst før’ datoen, eller som er pakket i udgået emballage, og derfor tidligere ville blive destrueret. De to nye initiativer er med til at reducere både mad- og emballagespild.

- Vi arbejder mere og mere systematisk med bæredygtighedsinitiativer, og vi er først lige begyndt. Med en ny webshop og fysisk butik for overskudsvarer går vi helt nye veje for at minimere madspild og samtidig leve op til forbrugernes forventninger om adgang til et bredt sortiment, siger Kim Munk, CEO hos Orkla Confectionery & Snacks.

Butikken med overskudsvarer åbner i Odense i slutningen af januar og får adresse på én af Odenses bydele under udvikling med street food marked, uddannelsessteder og livet ved Odense havn som nabo. Ud over overskudsvarer vil man her også finde KiMs’ fulde sortiment – et tiltag, som forbrugere landet over har hilst velkommen med stor interesse.

Webshoppen allerede en succes
Succesen startede med åbningen af KiMs Webshop i slutningen af november. Orkla har fået mange positive tilbagemeldinger fra forbrugere, der især har bakket op om tiltaget med varer, der er ved at løbe på dato. Chips og snacks kan ofte holde sig over den dato, der er angivet på posen med ”bedst før”.

Ud over initiativet for at bekæmpe madspild arbejder Orkla med mange andre initiativer for at skærpe fokus på bæredygtighed. Disse initiativer vil virksomheden løfte sløret for i de kommende måneder.

Orkla koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2018, havde Orkla koncernen en omsætning på omkring 31 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere. Orkla i Danmark består af seks selskaber som samlet omsatte for 3,2 milliarder DKK i 2018 og beskæftigede omkring 1.500 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker lige fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.

Orkla i Danmark er organiseret i følgende selskaber:
Orkla Confectionery & Snacks: Som står bag mærkerne KiMs, Anyday og Panda.
Orkla Foods Danmark: Som står bag mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Easyfood, Pama og Fun Light.
Orkla Care: Som står bag mærker som Husk, Gerimax, Futura, Jordan, Livol, Longo Vital, Møllers Tran, Nutrilett og UniKalk.
Odense Group: Som står bag det velkendte Odense Marcipan.Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger til bageribranchen og Igos, som producerer frugtfyld til samme branche, er også inkluderet i Odense Group.
Credin og CBP: Som er selskaber, der producerer ingredienser til bagerier, foodservice og fødevareindustrien.
I Danmark ejer Orkla også majoriteten af Dragsbæk, som leverer fødevareløsninger til foodservice, industri og detailbranchen, Naturli’ som producerer plantebaserede produkter til detailbranchen og foodservice samt Gorms Pizza.

-lipe

29/1 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje