Når du er sulten for sjov  - og imod madspild

Når du er sulten for sjov - og imod madspild

Orkla, som bl.a. står bag brandet KiMs åbner fysisk butik med overskudsvarer i Odense. Den supplerer web-shoppen, som åbnede for et par måneder siden, og er et af flere kommende initiativer, der har fokus på at sælge produkter, som ellers skulle destrueres

Bæredygtighed og madspild står højt på dagsordenen hos Orkla. Som led i sin indsats mod madspild åbnede Orkla i november en webshop for sit brand KiMs, og nu er der en overskudsbutik på vej.

Begge steder kan forbrugerne købe varer, som ikke længere kan afsættes til dagligvarebutikkerne. Det drejer sig primært om overskudsvarer, som f.eks. produkter der nærmer sig ’bedst før’ datoen, eller som er pakket i udgået emballage, og derfor tidligere ville blive destrueret. De to nye initiativer er med til at reducere både mad- og emballagespild.

- Vi arbejder mere og mere systematisk med bæredygtighedsinitiativer, og vi er først lige begyndt. Med en ny webshop og fysisk butik for overskudsvarer går vi helt nye veje for at minimere madspild og samtidig leve op til forbrugernes forventninger om adgang til et bredt sortiment, siger Kim Munk, CEO hos Orkla Confectionery & Snacks.

Butikken med overskudsvarer åbner i Odense i slutningen af januar og får adresse på én af Odenses bydele under udvikling med street food marked, uddannelsessteder og livet ved Odense havn som nabo. Ud over overskudsvarer vil man her også finde KiMs’ fulde sortiment – et tiltag, som forbrugere landet over har hilst velkommen med stor interesse.

Webshoppen allerede en succes
Succesen startede med åbningen af KiMs Webshop i slutningen af november. Orkla har fået mange positive tilbagemeldinger fra forbrugere, der især har bakket op om tiltaget med varer, der er ved at løbe på dato. Chips og snacks kan ofte holde sig over den dato, der er angivet på posen med ”bedst før”.

Ud over initiativet for at bekæmpe madspild arbejder Orkla med mange andre initiativer for at skærpe fokus på bæredygtighed. Disse initiativer vil virksomheden løfte sløret for i de kommende måneder.

Orkla koncernen er en af de største leverandører af mærkevarer og koncepter til dagligvarehandelen, bagerier, kantiner og apoteker i Norden, Baltikum og i udvalgte lande i Centraleuropa. Orkla er børsnoteret i Oslo, hvor koncernen også har sit hovedsæde. I 2018, havde Orkla koncernen en omsætning på omkring 31 milliarder DKK og beskæftigede over 18.000 medarbejdere. Orkla i Danmark består af seks selskaber som samlet omsatte for 3,2 milliarder DKK i 2018 og beskæftigede omkring 1.500 medarbejdere fordelt på kontorer og fabrikker lige fra Vallensbæk og Odense til Thisted og Randers.

Orkla i Danmark er organiseret i følgende selskaber:
Orkla Confectionery & Snacks: Som står bag mærkerne KiMs, Anyday og Panda.
Orkla Foods Danmark: Som står bag mærker som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Easyfood, Pama og Fun Light.
Orkla Care: Som står bag mærker som Husk, Gerimax, Futura, Jordan, Livol, Longo Vital, Møllers Tran, Nutrilett og UniKalk.
Odense Group: Som står bag det velkendte Odense Marcipan.Bæchs Conditori, som leverer frostløsninger til bageribranchen og Igos, som producerer frugtfyld til samme branche, er også inkluderet i Odense Group.
Credin og CBP: Som er selskaber, der producerer ingredienser til bagerier, foodservice og fødevareindustrien.
I Danmark ejer Orkla også majoriteten af Dragsbæk, som leverer fødevareløsninger til foodservice, industri og detailbranchen, Naturli’ som producerer plantebaserede produkter til detailbranchen og foodservice samt Gorms Pizza.

-lipe

29/1 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne