Notpla erstatter plastik med tang
Den britiske virksomhed, som har som mission at få plastikemballage til helt at forsvinde fra markedet, fik sidste år stor opmærksomhed bl.a. på London Packaging Week. Siden da har Notpla rundet flere milepæle med sine biologisk nedbrydelige tangemballager, og stifterne tror på det lange, seje træk mod målet
Af Lisbeth Petersen
Notpla - not plastic.
Det er missionen bag og navnet på virksomheden, etableret for fem år siden af Rodrigo Garcia Gonzalez og Pierre Paslier, som mødtes, mens de studerede Innovation Design Engineering på Imperial College London og Royal College of Art i 2014.
Ved at udnytte tangens naturlige egenskaber har de skabt funktionelle og biologisk nedbrydelige alternativer til plast, hvilket reducerer miljøpåvirkningen fra engangsemballage.
-Vi havde ikke planer om at blive iværksættere. Vi brænder for, at innovationen skal blive til virkelighed, og vi så, at ingen andre havde formået at tage den fra koncept til kommercialisering, fortæller Pierre Paslier, som lige som medstifteren udgør ledelsen i Notpla.
Milepælene kommer
Men iværksættere blev de, og deres innovative tilgang stemmer nu helt overens med forbrugernes stigende efterspørgsel på bæredygtige produkter og skubber industrien i en mere miljøvenlig retning.
Fra udviklinger dybt inde i forsyningskæden til eksempler fra den virkelige verden, som forbrugerne allerede har i hænderne, har stifterne bevist sine pointer.
London Packaging Week 2023 var et perfekt udstillingsvindue for det hele, lige fra brands på gangene til udstillere og talere, der fokuserede på dette emne. Heriblandt Notpla, som vil være til stede igen på messen i september i år.
I 2023 nåede Notpla betydelig anerkendelse ved at vinde både Tom Ford Plastic Innovation Prize og Earthshot Prize på 1 million pund i kategorien "Build a Waste-Free World".
Derudover var virksomhedens tangpapir finalist i RCA's første Terra Carta-konkurrence, og de vigtige milepæle fortsætter med at komme:
Notplas emballage blev brugt på fire af UEFA's finalestadions i år: Dublin, London, Bilbao og Athen. Og Notpla-teamet var tilstede ved Women's Champions League i Bilbao, hvor det deltog i en forretningssession for at fremvise løsningen for JET-partnere.
-Der er gået 10 år, fra vi fik en idé, til vi drev og udviklede den, løste alle udfordringerne og til sidst fik vores brands til at bruge de ting, der hjælper, siger Paslier.
Han uddyber:
-Der var mange ting, der skulle løses, for at kunne bruge tang som emballagemateriale. Nu har vi noget, der virker. Når man har det, handler det om at arbejde meget tæt sammen med producenten. Vi er her ikke for at sige: "Lad os bygge helt nye fabrikker", men har snarere en vision om at eftermontere vores materiale i eksisterende fabrikker.
-Det kræver lidt af et trosspring og noget ægte lederskab fra de industrielle partnere at sige: "Ja, lad os tage på den rejse". Det kommer ikke til at fungere med det samme, men hvis du får det til at fungere, vil vi også være de første til at få fordelene ved at vide, hvordan man laver det.
Og Notplas ejere fortsætter arbejdet med deres mission om at kombinere videnskabelig innovation med dét at være lidenskabelig fortalervirksomhed for meningsfulde miljøforandringer.
-Udfordringen er bl.a. at det er enormt komplekst at tage de naturlige innovationer ud af laboratoriet og kommercialisere dem i stor skala. Vi er meget stolte af at have vist, at det virker - at det er muligt. Jeg mener, at vi stadig er godt på vej, men jeg vil ikke sige, at vi er færdige, før der er gået et par år, og der er solgt flere hundrede millioner enheder, siger Pierre Paslier.