Neste vil muliggøre biobaseret produktion af PET-flasker

Neste vil muliggøre biobaseret produktion af PET-flasker

Den finske virksomhed har indgået samarbejde med Suntory, ENEOS og Mitsubishi Corporation om en kommerciel produktion af polymerer, fremstillet af Nestes RE-råmateriale. Det er 100% biobaserede materialer som affald og restprodukter, f.eks. brugt madlavningsolie

Af Lisbeth Petersen

Samarbejdet markerer første gang, at vedvarende Neste RE anvendes til produktion af PET, der en af de mest anvendte polymerer til drikkeflasker

Den japanske drikkevareproducent, Suntory vil bruge den genanvendelige PET-harpiks til at producere flaskertil sine produkter i 2024.

ENEOS, som er en ny partner for Neste i Japan, vil bruge bio-mellemprodukter baseret på Neste RE til at producere bio-PX (bio-paraxylen) på sit Mizushima-raffinaderi
i Okayama i Japan. Bio-PX vil derefter blive konverteret til PTA (renset terephthalsyre) og derefter til PET-harpiks, som Suntory kan bruge til fremstilling af sine PET-flasker.

Mitsubishi Corporation vil koordinere samarbejdet mellem værdikædepartnerne.

-For at tackle den forestående klimakrise og dens konsekvenser, er virksomhederne nødt til at tage ansvar nu. Gennem partnerskaber i værdikæden kan Neste bidrage til at reducere polymer- og kemikalieindustriens afhængighed af fossile ressourcer og til
fremstilling af produkter, der har et lavere CO2-aftryk, siger Lilyana Budyanto, leder af bæredygtige partnerskaber APAC hos Neste Renewable Polymers and Chemicals forretningsenhed.

Om Neste
Olieselskab i Helsinki som raffinerer affald, restprodukter og nye råmaterialer til vedvarende brændstoffer og bæredygtige råmaterialer til bl.a. blast. Neste er verdensførende producent af bæredygtigt flybrændstof og vedvarende diesel og udvikler kemisk genbrug for at bekæmpe udfordringen med plastaffald. Virksomheden er repræsenteret i 14 lande og havde i 2021 en omsætning på over 15 milliarder Euro.

-lipe

22/8 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser