Mondi sætter skub i Coca Colas papirbaserede emballageløsninger
Sammen med drikkevarekoncernens licensbryggeri i Østrig har emballageproducenten udviklet et papiromslag til multipakninger med 1,5 liters flaskerne. Hug-IT erstatter krympeplast og er fremstillet af mere miljøvenlige fibermaterialer
Af Lisbeth Petersen
Papiromslaget, der holder seks flasker sammen tæt sammen under transport, er produceret af Mondi's Advantage SpringPack Plus, som Guinness World Records har kåret som det stærkeste papir i verden.
Det er 100 % kraftpapir fremstillet af træ, der er FSC®-certificeret (med licenskoden C012179) som værende fremstillet af ansvarligt fremskaffede fibre og genanvendeligt i eksisterende papirgenbrugsstrømme: papir har en af de højeste genanvendelsesprocenter blandt emballagematerialer i Europa (82 % inden for EU) og er nemt at bortskaffe for forbrugerne.
-Hug-IT-sleevet har høj trækstyrke og uforlignelig strækbarhed, så man kan stole på, at det vikler sig tæt omkring de seks flasker og holder dem oprejst og samlet under transporten - fra fabrikken til forhandleren og hjem til forbrugeren, skriver Mondi i en pressemeddelelse.
Den vil sikre 1,5-liters PET-multipakninger af mærkerne Coca-Cola, Fanta, Sprite og Mezzo Mix og vil blive solgt i detailforretninger i hele Østrig. Hug-IT er en innovativ løsning, og Advantage SpringPack Plus er i øjeblikket det eneste papir på markedet, der har så unikke egenskaber, at det er stærkt nok til at holde flaskebundterne sammen som den endelige Hug-IT-løsning.
Det har taget tre år at færdiggøre Hug-IT-løsningen, fra idé til planlægning, afprøvning og markedsføring af produktet.
Udviklingen har involveret en række af Mondi's divisioner og samarbejde på tværs af segmenter, så man har fået mest muligt ud af virksomhedens ekspertise inden for papiremballage og -konvertering og skabt mere miljøvenlige, teknisk avancerede løsninger.
Omslagene er konstrueret på automatiserede maskiner leveret af Krones, en teknologikoncern og serviceudbyder til drikkevarer og andre flydende produkter i fødevareindustrien.
Felix Sprenger, Supply Chain Director hos Coca-Cola HBC Austria, siger:
-Den omhyggelige brug af ressourcer og genanvendelige materialer er en af de vigtigste søjler i vores bæredygtighedsstrategi og spiller en central rolle i designet af det bæredygtige emballagemix til det østrigske marked.
-Med introduktionen af vores nye løsning, som er unik i verden til dato, vil vi være i stand til at reducere materialeforbruget med yderligere 200 tons plast om året i fremtiden. Det var en fornøjelse at arbejde sammen med Mondi og vores andre partnere om i fællesskab at bidrage til en cirkulær økonomi.