Mondi sætter skub i Coca Colas papirbaserede emballageløsninger

Mondi sætter skub i Coca Colas papirbaserede emballageløsninger

Sammen med drikkevarekoncernens licensbryggeri i Østrig har emballageproducenten udviklet et papiromslag til multipakninger med 1,5 liters flaskerne. Hug-IT erstatter krympeplast og er fremstillet af mere miljøvenlige fibermaterialer

Af Lisbeth Petersen

Papiromslaget, der holder seks flasker sammen tæt sammen under transport, er produceret af Mondi's Advantage SpringPack Plus, som Guinness World Records har kåret som det stærkeste papir i verden.

Det er 100 % kraftpapir fremstillet af træ, der er FSC®-certificeret (med licenskoden C012179) som værende fremstillet af ansvarligt fremskaffede fibre og genanvendeligt i eksisterende papirgenbrugsstrømme: papir har en af de højeste genanvendelsesprocenter blandt emballagematerialer i Europa (82 % inden for EU) og er nemt at bortskaffe for forbrugerne.

-Hug-IT-sleevet har høj trækstyrke og uforlignelig strækbarhed, så man kan stole på, at det vikler sig tæt omkring de seks flasker og holder dem oprejst og samlet under transporten - fra fabrikken til forhandleren og hjem til forbrugeren, skriver Mondi i en pressemeddelelse.

Den vil sikre 1,5-liters PET-multipakninger af mærkerne Coca-Cola, Fanta, Sprite og Mezzo Mix og vil blive solgt i detailforretninger i hele Østrig. Hug-IT er en innovativ løsning, og Advantage SpringPack Plus er i øjeblikket det eneste papir på markedet, der har så unikke egenskaber, at det er stærkt nok til at holde flaskebundterne sammen som den endelige Hug-IT-løsning.

Det har taget tre år at færdiggøre Hug-IT-løsningen, fra idé til planlægning, afprøvning og markedsføring af produktet.

Udviklingen har involveret en række af Mondi's divisioner og samarbejde på tværs af segmenter, så man har fået mest muligt ud af virksomhedens ekspertise inden for papiremballage og -konvertering og skabt mere miljøvenlige, teknisk avancerede løsninger.

Omslagene er konstrueret på automatiserede maskiner leveret af Krones, en teknologikoncern og serviceudbyder til drikkevarer og andre flydende produkter i fødevareindustrien.

Felix Sprenger, Supply Chain Director hos Coca-Cola HBC Austria, siger:

-Den omhyggelige brug af ressourcer og genanvendelige materialer er en af de vigtigste søjler i vores bæredygtighedsstrategi og spiller en central rolle i designet af det bæredygtige emballagemix til det østrigske marked.

-Med introduktionen af vores nye løsning, som er unik i verden til dato, vil vi være i stand til at reducere materialeforbruget med yderligere 200 tons plast om året i fremtiden. Det var en fornøjelse at arbejde sammen med Mondi og vores andre partnere om i fællesskab at bidrage til en cirkulær økonomi.

22/9 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring