Modnet af solen, pakket med omhu,  nydt med fornøjelse

Modnet af solen, pakket med omhu, nydt med fornøjelse

I 2022 besluttede frugtavlerkonsortiet, Melinda, at styrke sin markedsposition. Man ville sætte fokus på ernæringsrigtige måltider ved at promovere æbler som sund morgenmad og det sunde mellemmåltid. Samtidig ville man med en iøjnefaldende emballage med genkendelige illustrationer gøre både børn og forældre opmærksomme på Melinda æblerne. En skånsom og effektiv pakkeproces var dog også nødvendig. Schur havde løsningen

I den smukke Val di Non i den italienske Trentino region dyrker 16 kooperativer æbler af højeste kvalitet i  det frodige klima.

Årligt bliver det til imponerende 400.000 tons æbler, som produceres af flere end 4.000 frugtavlere, under Melinda konsortiet.

Alle æbler sælges under Melinda navnet, som er sammenslutningens brand og italiensk markedsleder.

I 2022 besluttede Melinda at styrke sin markedsposition. Man ville sætte fokus på ernæringsrigtige måltider ved at promovere æbler som sund morgenmad og det sunde mellemmåltid.

Samtidig ville man med en iøjnefaldende emballage med genkendelige illustrationer gøre både børn og forældre opmærksomme på Melinda æblerne. Endelig indgik Melinda et samarbejde med tv-kanalen Nickelodeon; med det resultat, at hver pose Melinda æbler indeholder et gratis PAW PATROL samlekort.

At pakke æbler er ikke uden udfordringer
Uden prima produkter bliver ingen markedsleder. Men pakkeprocessen er ikke uden udfordringer, da æbler nemt får stødmærker.

Brune stødmærker er ikke attraktive, og  de sætter gang i forrådnelse. Resultatet er, at æbler med synlige stødmærker bliver liggende på supermarkedshylden eller kasseret hjemme hos forbrugeren.

En mere varsom pakkeproces, automatisk ilægning af et samlekort, højere pakkekapacitet og ikke mindst en mere iøjnefaldende emballage. Ja, alt dette krævede en opgraderet pakkeproces. Og ved en præsentation af SchurStar Konceptet så Melinda ledelsen hurtigt de mange muligheder, som løsningen tilbyder.

Især havde Melinda fokus på den skånsomme håndtering og den lave produktfaldhøjde, som SchurStar Pakkemaskinen tilbyder. Den specialkonstruerede understøtningsenhed fanger forsigtigt æblerne og sørger for, at de fyldes varsomt i poserne.

Ikke flere stødmærker i pakkeprocessen
- Da vi først havde fastlagt den nye strategi, stod det klart, at vi havde behov for en mere struktureret pakkeproces, siger Paolo Gerevini, General Manager for Consorzio Melinda. 

- Og efter at have set SchurStar Maskinen i funktion på Fruit Logistica messen, var vi overbeviste. Den nænsomme håndtering af vores æbler i pakkeprocessen sikrer, at vores æbler ikke får stødmærker.

Paolo Gerevini fortsætter:

- Vi havde brug for en emballage, som effektivt kunne hæve Melinda over andre brands. Blandt de mange muligheder besluttede vi os for en ståpose med zipper og praktisk bærehåndtag. Med en zipper holder forbrugeren æblerne friske; holdbarheden øges, spildet reduceres. Og at undgå madspild er helt i tråd med vores ønske om at understøtte sund ernæring.

- Derudover har vi indledt et samarbejde med Nickelodeon. Det betyder, at hver pose nu indeholder et samlekort. PAW PATROL universet er ekstremt populært hos børnene. Med de iøjnefaldende PAW PATROL illustrationer på posen vil Melindas produkter være en eye-catcher påi supermarkedshylden. Vi er overbeviste om, at de nye aktiviteter vil styrke vores markedsposition.

-hawin

31/7 2023
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage