Modnet af solen, pakket med omhu,  nydt med fornøjelse

Modnet af solen, pakket med omhu, nydt med fornøjelse

I 2022 besluttede frugtavlerkonsortiet, Melinda, at styrke sin markedsposition. Man ville sætte fokus på ernæringsrigtige måltider ved at promovere æbler som sund morgenmad og det sunde mellemmåltid. Samtidig ville man med en iøjnefaldende emballage med genkendelige illustrationer gøre både børn og forældre opmærksomme på Melinda æblerne. En skånsom og effektiv pakkeproces var dog også nødvendig. Schur havde løsningen

I den smukke Val di Non i den italienske Trentino region dyrker 16 kooperativer æbler af højeste kvalitet i  det frodige klima.

Årligt bliver det til imponerende 400.000 tons æbler, som produceres af flere end 4.000 frugtavlere, under Melinda konsortiet.

Alle æbler sælges under Melinda navnet, som er sammenslutningens brand og italiensk markedsleder.

I 2022 besluttede Melinda at styrke sin markedsposition. Man ville sætte fokus på ernæringsrigtige måltider ved at promovere æbler som sund morgenmad og det sunde mellemmåltid.

Samtidig ville man med en iøjnefaldende emballage med genkendelige illustrationer gøre både børn og forældre opmærksomme på Melinda æblerne. Endelig indgik Melinda et samarbejde med tv-kanalen Nickelodeon; med det resultat, at hver pose Melinda æbler indeholder et gratis PAW PATROL samlekort.

At pakke æbler er ikke uden udfordringer
Uden prima produkter bliver ingen markedsleder. Men pakkeprocessen er ikke uden udfordringer, da æbler nemt får stødmærker.

Brune stødmærker er ikke attraktive, og  de sætter gang i forrådnelse. Resultatet er, at æbler med synlige stødmærker bliver liggende på supermarkedshylden eller kasseret hjemme hos forbrugeren.

En mere varsom pakkeproces, automatisk ilægning af et samlekort, højere pakkekapacitet og ikke mindst en mere iøjnefaldende emballage. Ja, alt dette krævede en opgraderet pakkeproces. Og ved en præsentation af SchurStar Konceptet så Melinda ledelsen hurtigt de mange muligheder, som løsningen tilbyder.

Især havde Melinda fokus på den skånsomme håndtering og den lave produktfaldhøjde, som SchurStar Pakkemaskinen tilbyder. Den specialkonstruerede understøtningsenhed fanger forsigtigt æblerne og sørger for, at de fyldes varsomt i poserne.

Ikke flere stødmærker i pakkeprocessen
- Da vi først havde fastlagt den nye strategi, stod det klart, at vi havde behov for en mere struktureret pakkeproces, siger Paolo Gerevini, General Manager for Consorzio Melinda. 

- Og efter at have set SchurStar Maskinen i funktion på Fruit Logistica messen, var vi overbeviste. Den nænsomme håndtering af vores æbler i pakkeprocessen sikrer, at vores æbler ikke får stødmærker.

Paolo Gerevini fortsætter:

- Vi havde brug for en emballage, som effektivt kunne hæve Melinda over andre brands. Blandt de mange muligheder besluttede vi os for en ståpose med zipper og praktisk bærehåndtag. Med en zipper holder forbrugeren æblerne friske; holdbarheden øges, spildet reduceres. Og at undgå madspild er helt i tråd med vores ønske om at understøtte sund ernæring.

- Derudover har vi indledt et samarbejde med Nickelodeon. Det betyder, at hver pose nu indeholder et samlekort. PAW PATROL universet er ekstremt populært hos børnene. Med de iøjnefaldende PAW PATROL illustrationer på posen vil Melindas produkter være en eye-catcher påi supermarkedshylden. Vi er overbeviste om, at de nye aktiviteter vil styrke vores markedsposition.

-hawin

31/7 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser