Miljøbekymringer står ofte bag ændring af kostvaner

Miljøbekymringer står ofte bag ændring af kostvaner

Næsten halvdelen af forbrugerne, der ændrer deres kostvaner, gør det på grund af bekymringer for miljøet, ifølge en ny global undersøgelse fra Marine Stewardship Council (MSC), der blev offentliggjort forud for FN's World Oceans Day lørdag (8. juni)

I følge en ny undersøgelse fra Marine Stewardship, er forbrugerne mere bevidste end nogensinde om, hvordan deres madvalg påvirker planeten.

Undersøgelsen spurgte mere end 27.000 mennesker i 23 lande, om deres kostvaner ændrede sig. Af de mere end 22.000 mennesker, der sagde ja, nævnte 43% miljømæssige årsager, sammen med sundhed og pris.

Den største ændring var i forbruget af rødt kød, som oksekød og lammekød, hvor 39% af alle adspurgte forbrugere har reduceret deres indtag de seneste to år.

37% sagde, at de spiste flere grøntsager, og 11% sagde, at de spiste mere fisk. Fremadrettet sagde 27% af respondenterne, at de ville spise mere fisk og skaldyr i fremtiden, hvis de vidste, at det ikke skadede havet.

Øverst på forbrugernes miljøbekymringer var klimaforandringer (51% nævnte dette som en af deres top tre), men andre store problemer var tab og ødelæggelse af skove og træområder (40%), forurening i floder og vandløb (38%) og havets sundhed (35%).

Bekymringen for verdenshavene blandt fisk- og skaldyrsforbrugere er stigende, hvor 91% af dem sagde, at de var bekymrede, op fra 89% for to år siden (danske forbrugere: 90%).

Optimismen om muligheden for at redde havet fra uoprettelig skade er faldet. Kun 35% sagde, at de tror, at vi om 20 år vil have reddet havene fra uoprettelig skade forårsaget af mennesker, ned fra 48% for to år siden.

På trods af deres dystre udsigter kan større bevidsthed om bevaring og nylige ekstreme vejrhændelser, herunder rekordhøje temperaturer, også være motiverende, hvor 64% sagde, at de føler et øget ønske om at beskytte havmiljøet.

Med hensyn til mulige løsninger viste undersøgelsen, at offentligheden har en god forståelse af bæredygtigt fiskeris rolle: 55% af fisk- og skaldyrsforbrugerne sagde, at de forbandt det med at sikre, at truede eller sårbare arter er bedre beskyttet.

Derudover anerkendte 54% af respondenterne, at det inkluderer at opretholde sunde, blomstrende fiskebestande, hvilket begge er nøglekomponenter i MSC's fiskeristandard.

Anna Debicka, programdirektør for landene om Østersøen samt Europa, siger:

- Resultaterne af undersøgelsen viser en voksende offentlig bekymring for havets tilstand. At beskytte det og diversiteten af liv i det, er vitalt for planetens sundhed.

- Vi skal forøge vores fælles indsats endnu mere for at tackle overfiskeri og den enorme trussel, det udgør. At fremme positive forandringer ved at anerkende og belønne bæredygtige fiskere er afgørende for fremskridt.

- Ved at sikre, at fiskeripraksisser er bæredygtige, kan vi sikre mere liv i havet samt beskytte en værdifuld føderessource for denne og fremtidige generationer.

Resultaterne af undersøgelsen, som GlobeScan har udført for MSC, bliver offentliggjort forud for World Oceans Day, der markeres hvert år den 8. juni af FN, hvilket er sket siden 2008.

Det sker for at øge bevidstheden om menneskelige handlingers indvirkning på havet og for at samle folk om at forbedre bæredygtig forvaltning af verdenshavene.

Caroline Holme, administrerende direktør hos GlobeScan, sagde:

- Disse resultater afspejler vores bredere fund i vores årlige undersøgelse om sund og bæredygtig levevis og offentlighedens opfattelse af de udfordringer, verden står overfor. Selv midt i en leveomkostningskrise er miljøspørgsmål af stor betydning for forbrugerne.

MSC-certificerede fiskerier har foretaget mere end 400 forbedringer af fiskeripraksis i de sidste tre år, herunder for at beskytte truede marine arter og sårbare levesteder.

Fiskere, der er certificeret efter MSC's globale, videnskabsbaserede fiskeristandard, er forpligtet til at forvalte fiskebestandene bæredygtigt og minimere indvirkningen på det bredere havmiljø.

-hawin

 

MSC og GlobeScan har udført deres Consumer Insights Report hvert andet år siden 2016. Undersøgelsen i 2024 omfattede mere end 27.000 mennesker i 23 lande mellem januar og marts 2024. Af alle adspurgte identificerede 20.000 sig som forbrugere af fisk og skaldyr.

10/6 2024
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner