Miljøbekymringer står ofte bag ændring af kostvaner

Miljøbekymringer står ofte bag ændring af kostvaner

Næsten halvdelen af forbrugerne, der ændrer deres kostvaner, gør det på grund af bekymringer for miljøet, ifølge en ny global undersøgelse fra Marine Stewardship Council (MSC), der blev offentliggjort forud for FN's World Oceans Day lørdag (8. juni)

I følge en ny undersøgelse fra Marine Stewardship, er forbrugerne mere bevidste end nogensinde om, hvordan deres madvalg påvirker planeten.

Undersøgelsen spurgte mere end 27.000 mennesker i 23 lande, om deres kostvaner ændrede sig. Af de mere end 22.000 mennesker, der sagde ja, nævnte 43% miljømæssige årsager, sammen med sundhed og pris.

Den største ændring var i forbruget af rødt kød, som oksekød og lammekød, hvor 39% af alle adspurgte forbrugere har reduceret deres indtag de seneste to år.

37% sagde, at de spiste flere grøntsager, og 11% sagde, at de spiste mere fisk. Fremadrettet sagde 27% af respondenterne, at de ville spise mere fisk og skaldyr i fremtiden, hvis de vidste, at det ikke skadede havet.

Øverst på forbrugernes miljøbekymringer var klimaforandringer (51% nævnte dette som en af deres top tre), men andre store problemer var tab og ødelæggelse af skove og træområder (40%), forurening i floder og vandløb (38%) og havets sundhed (35%).

Bekymringen for verdenshavene blandt fisk- og skaldyrsforbrugere er stigende, hvor 91% af dem sagde, at de var bekymrede, op fra 89% for to år siden (danske forbrugere: 90%).

Optimismen om muligheden for at redde havet fra uoprettelig skade er faldet. Kun 35% sagde, at de tror, at vi om 20 år vil have reddet havene fra uoprettelig skade forårsaget af mennesker, ned fra 48% for to år siden.

På trods af deres dystre udsigter kan større bevidsthed om bevaring og nylige ekstreme vejrhændelser, herunder rekordhøje temperaturer, også være motiverende, hvor 64% sagde, at de føler et øget ønske om at beskytte havmiljøet.

Med hensyn til mulige løsninger viste undersøgelsen, at offentligheden har en god forståelse af bæredygtigt fiskeris rolle: 55% af fisk- og skaldyrsforbrugerne sagde, at de forbandt det med at sikre, at truede eller sårbare arter er bedre beskyttet.

Derudover anerkendte 54% af respondenterne, at det inkluderer at opretholde sunde, blomstrende fiskebestande, hvilket begge er nøglekomponenter i MSC's fiskeristandard.

Anna Debicka, programdirektør for landene om Østersøen samt Europa, siger:

- Resultaterne af undersøgelsen viser en voksende offentlig bekymring for havets tilstand. At beskytte det og diversiteten af liv i det, er vitalt for planetens sundhed.

- Vi skal forøge vores fælles indsats endnu mere for at tackle overfiskeri og den enorme trussel, det udgør. At fremme positive forandringer ved at anerkende og belønne bæredygtige fiskere er afgørende for fremskridt.

- Ved at sikre, at fiskeripraksisser er bæredygtige, kan vi sikre mere liv i havet samt beskytte en værdifuld føderessource for denne og fremtidige generationer.

Resultaterne af undersøgelsen, som GlobeScan har udført for MSC, bliver offentliggjort forud for World Oceans Day, der markeres hvert år den 8. juni af FN, hvilket er sket siden 2008.

Det sker for at øge bevidstheden om menneskelige handlingers indvirkning på havet og for at samle folk om at forbedre bæredygtig forvaltning af verdenshavene.

Caroline Holme, administrerende direktør hos GlobeScan, sagde:

- Disse resultater afspejler vores bredere fund i vores årlige undersøgelse om sund og bæredygtig levevis og offentlighedens opfattelse af de udfordringer, verden står overfor. Selv midt i en leveomkostningskrise er miljøspørgsmål af stor betydning for forbrugerne.

MSC-certificerede fiskerier har foretaget mere end 400 forbedringer af fiskeripraksis i de sidste tre år, herunder for at beskytte truede marine arter og sårbare levesteder.

Fiskere, der er certificeret efter MSC's globale, videnskabsbaserede fiskeristandard, er forpligtet til at forvalte fiskebestandene bæredygtigt og minimere indvirkningen på det bredere havmiljø.

-hawin

 

MSC og GlobeScan har udført deres Consumer Insights Report hvert andet år siden 2016. Undersøgelsen i 2024 omfattede mere end 27.000 mennesker i 23 lande mellem januar og marts 2024. Af alle adspurgte identificerede 20.000 sig som forbrugere af fisk og skaldyr.

10/6 2024
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning