Mere genanvendelse er ikke helt sort

Mere genanvendelse er ikke helt sort

Superfos tilbyder nu en ny type sort plastemballage, der kan opdages i affaldssystemerne og dermed genanvendes

Sort er en eftertragtet farve til plastemballage, men i den traditionelle udgave kan den i de fleste tilfælde ikke detekteres af de sorteringsanlæg, der håndterer brugt plast. For at styrke genanvendelsen af plastemballage tilbyder Superfos, en virksomhed i Berry Global, nu en bæredygtig sort farve til både food og non-food emballage.

Den nye løsning er baseret på en sort masterbatch, der ikke indeholder den farvekomponent, der kaldes carbon black.

En sort emballageløsning uden carbon black har den fordel, at den kan detekteres af de scannere, der bruges i affaldssorteringen. Det betyder, at sort plastemballage uden carbon black kan blive set, sorteret fra og genanvendt.


Sort og samtidig genanvendelig
Fødevareproducenter og producenter af non-food har altså nu mulighed for at vælge mere bæredygtighed til ved at bidrage til mere cirkulær økonomi, når de vælger plastemballage. Den nye carbon-fri sorte farve er egnet til uigennemsigtige emballageløsninger, som er fremstillet af enten polyethylen (PE) eller polypropylen (PP).

Flemming Madsen, fabrikschef hos Superfos i Wetteren, Belgien, er en del af det team, som har udviklet det nye sort. Han er særdeles tilfreds med, at Superfos nu kan tilbyde sine kunder denne mulighed:

-Superfos bruger en sort masterbatch i en meget høj kvalitet. Den er fri for carbon black og indeholder særlige pigmenter, der gør det nemmere at detektere og sortere plasten ved hjælp af NIR-anlæg (Near Infrared). Det er perfekt for at øge genanvendelse af sort plast. Når man vælger en sort plastemballage uden carbon black, bidrager man til at reducere mængden af plast, som ikke kan genanvendes, i affaldsstrømmen.

-lipe

 

6/6 2020
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum