Mejeri- og fødevarebranchen bliver hyldet i Herning

Mejeri- og fødevarebranchen bliver hyldet i Herning

Det gode håndværk sættes i højsædet, når den danske og udenlandske mejeri- og fødevarebranche mødes til International Food Contest for at præmiere årets bedste fødevarer, mejeriprodukter og innovative produkter

I denne uge 1.-3. oktober, løber en af årets største fødevarekonkurrencer af stablen, når International Food Contest afholdes i MCH Messecenter Herning i forbindelse med fagmessen hi Tech & Industry Scandinavia. De bedste fagfolk inden for både mejeri og fødevarer bliver bedømt, mens messens mange tusinde gæster både kan opleve og smage den store mangfoldighed af produkter, når der deles smagsprøver ud til den store guldmedalje.

Jagten på det ultimative produkt
De mange fagdommere har haft travlt med deres bedømmelser inden åbningsdagen tirsdag. Over 1.000 produkter deltager til International Food Contest, hvor der blandt andet skal uddeles priser til Mejeribruget Gourmetpriser og International Dairy Contest.

- Inden for den danske mejeribranche har der altid været en stolt tradition for at hædre det gode håndværk, og det er den tradition, vi fortsætter her i Herning, fortæller Lars Johannes Nielsen, Head of International Food Contest, og fortsætter:

- Det er superligaen inden for mejeribranchen, der kåres. Det er eksperter, der bedømmer eksperter, og det handler udelukkende om det faglige niveau. Det er jagten på det ultimative produkt.

Fra plantebaserede produkter til maskinproducenter
De bedste danske fødevaredelikatesser bliver også kåret i Herning, når der bliver uddelt Food Awards inden for hele syv unikke kategorier. Over 80 produkter fra danske producenter skal vurderes for deres smag og udseende, men også faktorer som emballage og målgruppe bliver medregnet i den samlede vurdering.

- Vi sætter fokus på den samlede kvalitet, og det er ret unikt. Det er et værktøj, som producenterne kan bruge til at forfine deres produkter ud fra en faglig vurdering, fortæller John Dørr Jensen, produktansvarlig for Food ved MCH Messecenter Herning.

Dommerne kommer til at bedømme alt fra vin og øl til søde sager, kød og kolonial - alt sammen danskproduceret. En af de kategorier, der har flest produkter tilmeldte i år, er den plantebaserede.

- Det er jo virkelig positivt. Som fødevareproducent står Danmark rigtigt stærkt, også når det kommer til nytænkning. For at være på forkant med udviklingen, skal du også være på forkant med din produktion, og det er her, vi er gode til vidensdeling. Om du er udvikler, brygger eller maskinproducent, sker der noget, når folk mødes, udveksler idéer og får inspiration, fortæller John Dørr Jensen.

Samlingssted for både fagfolk og forbrugere
Udover fagkonkurrencerne anses International Food Contest i branchen også som en unik mulighed for at netværke - og efteruddanne sig.

- Der er kun her, du f.eks. kan opleve over 50 blåskimmeloste udstillet samme sted. Man samles på kryds og tværs af store og små producenter for at udveksle erfaringer og ekspertise, fortæller Lars Johannes Nielsen.

Det meste af crewet under konkurrencen består af frivillig arbejdskraft, pensionerede mejerister og passionerede fagfolk, der bruger deres fritid som ambassadører for det gode håndværk. Det er en del af DNA'et i branchen, konstater Lars Johannes Nielsen.

De mange besøgende på messen har også muligheden for at få en oplevelse udover det sædvanlige.

- Danmark er f.eks. en stor og markant eksportør af mejeriprodukter. Mange af de produkter, der bliver produceret på de danske mejerier, bliver solgt til udlandet, og som forbruger har du en unik mulighed for både se og smage produkter, du ikke kan finde på supermarkedshylderne herhjemme, lyder det fra Lars Johannes Nielsen.

-lipe

29/9 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne