Med følelserne uden på emballagen

Med følelserne uden på emballagen

Føde- og drikkevareproduktion og emballage af færdige varer var et af de store diskussionsember i Anuga FoodTec 2018’s konferenceprogram, hvor bæredygtighed og miljøvenlige løsninger i fokus

- Forbrugernes ønsker er en grundlæggende drivkraft for forandringer i fødevaresektoren, da de har en direkte indflydelse på produktionsprocesser og de efterfølgende emballageløsninger.

Sådan sagde Carola K. Herbst fra DLGs (German Agricultural Society) Food Competence Center. Hun holdt et indlæg i Anuga FoodTec 2018-messens konferenceprogram.

På messen, der fandt sted lige inden påske i Köln i Tyskland, kom hun ind på at forbrugernes livsstil er med til at diktere, hvad og hvordan folk spiser.

- Erfaringer fra det tyske marked viser, at forbrugerne bliver ældre og samtidig ofte spiser uden for hjemmet, spiser ideologisk eller i tråd med religiøse overbevisninger. Deres kostvaner afspejler deres individuelle værdier, samtidig med at kosten skal være med til at optimere deres fysiske og mentale tilstand, uddybede Herbst.

Skal man have fat i forbrugerne, forklarede hun, er dette faktorer som emballagen skal adressere tydelig. Man skal med andre ord udforme emballage på en måde, der kommunikerer budskaberne klart og tydeligt. Det er nemlig både nødvendigt at nå forbrugeren på et følelsesmæssigt plan og imødekomme det voksende ønske om naturlige emballagematerialer, samtidig med at også kan formidle andre ideer som skønhed, velvære, sundhed og fitness.

Det brede konferenceprogram Anuga FoodTec gav masser af muligheder for at blive klogere på produktionsprocesser og på emballage til føde- og drikkevarer. Og Carola K. Herbst kom endvidere  ind på fordelene ved mobil

og digital teknologi i moderne emballage. Intelligent emballage giver en ekstra dimension, når man taler om integrerede teknologier. Kemiske og elektronisk baserede løsninger er på vej frem og bruges både på det markedsdrevne og forbrugerorienterede niveau.

Carola K. Herbst fra DLGs (German Agricultural Society) Food Competence Center.

- Databærere kan informere forbrugerne om et produkts oprindelse eller ingredienser, mens specielle indikatorstoffer kan angive friskhedsgrad eller fortælle om produktets temperatur, sagde Herbst.

Som hun forklarede er det nødvendigt at investere i nye teknologier og processer, hvis man skal imødekomme forbrugernes ønsker, samtidig med at man også skal optimere produktkvaliteten og produktionsomkostningerne. Derudover skal fødevaresektoren også engagere sig i løsninger der kan optimere bæredygtighed og ressourceeffektivitet.

- Verdens befolkning stiger dramatisk, og det øger efterspørgslen på forarbejdede fødevarer især i vækstøkonomier. Også løsninger af problemer med flaskehalse i vand- og energiforsyning, og af de uberegnelige konsekvenser som de globale klimaændringer fører til skal man tage fat på, sagde Herbst, som vurderede at ressourceeffektivisering bliver et større og større fokusområde de næste år.

-hawin

 

9/4 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne