Madspilds-supermarked har tredoblet omsætning i Danmark på et år

Madspilds-supermarked har tredoblet omsætning i Danmark på et år

Indenfor det seneste år har brugerne af online-supermarkedet Motatos i Danmark reddet mere end 800 tons mad og forbrugsvarer fra at gå til spilde. Det svarer til en reduktion af CO2e-udledningen på 669 tons. Tallene peger på, at danskerne er klar til at tænke mere cirkulært, når det gælder dagligvarer, og lidt overraskende er øgningen i madspilds-indkøb størst udenfor hovedstadsområdet

Med mere end en tredobling af omsætningen af mad- og forbrugsvarer på sit andet år i Danmark kan online-supermarkedet Motatos gå ind i 2022 med god vind i sejlene. Danskerne har taget konceptet til sig, og hvor brugerne i lanceringsåret 2020 var med til at redde knap 250 tons mad fra skraldespanden, har de i 2021 reddet mere end 800 tons, eller helt præcis 810.278 kg mad og dagligvarer, der intet fejler, fra at gå til spilde.

- Det er en mærkbar vækst i køb af madspilds-varer, vi har oplevet på det danske marked det seneste år. Det bekræfter den tendens, vi netop har set i vores danske Kantar-undersøgelse, hvor hele 57% af de adspurgte svarer, at de ønsker at reducere deres madspild. Nu ser vi frem til at følge udviklingen i 2022, hvor vi har en række nye tiltag på vej, bl.a. vores nye nordiske robotiserede varelager, yderligere markedsekspansion og andre spændende nyheder, som vi glæder os til snart at løfte sløret for, siger landechef Kasper Stærk.

Igen i år er det Københavnsområdet, der ligger i top, når det kommer til at redde mad- og dagligvarer via Motatos. Hele 284,6 tons mad er i 2021 blevet handlet via onlinesupermarkedet i Hovedstadsregionen mod 96,1 tons året før. Men selv om hovedstaden ligger i top med antal tons, har øgningen i indkøbte madspilds-varer faktisk været større i resten af landet.

Salget er steget mest i region Sjælland, Syd- og Nordjylland
Hovedstadsområdet tegner sig således for en tredobling i forhold til året før, mens tallet i Region Midtjylland er øget 3,5 gange med 179,3 tons mad- og dagligvarer mod 51,4 tons året før. Region Syddanmark kommer igen ind på en 3. plads med 127,3 tons mod 35,1 tons mad reddet i 2020. Det er en øgning på hele 3,6 gange, og samme øgning gør sig gældende i de sidste to regioner, Sjælland og Nordjylland. De tegner sig med henholdsvis 118,7 tons (33,2 tons i 2020) og 75,2 tons (20,6 tons i 2020), sammen med Region Syddanmark, for den største stigning i reddede madvarer fra 2020 til 2021.

- Det er imponerende, som den mere cirkulære indkøbsform er slået igennem i hele Danmark, og det giver god mening, for det har en markant påvirkning af CO2e-udslippet at købe varer, der risikerer udsmidning, i stedet for at gå efter nyproducerede varer. Omregnet har Motatos’ danske brugere således stået for en reduktion af CO2e-udledningen på 669 tons* i 2021 – det svarer til at oplade sin mobil 81 millioner gange**, siger landechef Kasper Stærk.

*Beregningen er baseret på en analyse af, at én standardordre i Danmark står for en CO2e reduktion på ca. 9 kg.
** Denne drivhusgas ækvivalensberegner er blevet brugt: https://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculator

-lipe

18/1 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage