Lidl sparer op mod 76 % på emballagen til eget skylle- og opvaskemiddel

Lidl sparer op mod 76 % på emballagen til eget skylle- og opvaskemiddel

Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment

Emballagen har fået navnet Nature Packs og bærer Lidl-logoet "ansvarligt emballeret", så kunderne med det samme kan se, at produktemballagen er reduceret og optimeret i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment. Med Nature Packs-emballagen giver dagligvarekæden sine kunder mulighed for at spare op til 76 % plastik, når de handler opvaske- og skyllemiddel.

På grund af den praktiske stand-up-pose kan emballagen bruges som alternativ til en flaske. Dette tiltag er et skridt på vejen mod at spare miljøet for for meget unødvendig plastik, og det glæder Plastic Changer og adm. direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal, sig naturligvis over.

-Plastforurening og vores stigende plastikforbrug udgør en stor udfordring mod klimaet, miljøet og verdenshavene. Derfor er vi rigtig glade for, at Lidl konstant arbejder på at reducere deres plastikforbrug. Med den nye emballage giver de kunderne mulighed for at vælge en løsning med mindre plastik, og på den måde kan kunderne være med til at knække kurven for plastikproduktionen.

100 % af Lidls plastemballage skal bestå af maksimalt genanvendeligt materiale i 2025
Optimeringen af Lidls emballage til egen skylle- og opvaskemiddel er en del af dagligvarekoncernens REset Plastikstrategi, hvor målet er, at 100 % af plastemballagen består af maksimal genanvendeligt materiale inden 2025 og bestå af minimum 20 % mindre plastik.

-Vi sætter en ære i at udvikle innovative produkter og initiativer, hvor plastik effektivt kan spares, og her er de nye Nature Packs et glimrende eksempel. Vi oplever en stor forbrugerinteresse for at omlægge vaner og handle mere miljøvenligt og bæredygtigt, og med vores Nature Packs bidrager vi og vores kunder i kampen mod for meget unødvendig plastik, siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Lidls skylle- og opvaskemiddel med den nye Nature Packs-emballage er en del af det faste sortiment og er på hylderne i samtlige af dagligvarekædens 138 butikker.

Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: 'Less plastic – closed loops' arbejder Schwartz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i "REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen":

REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage!
REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

-lipe

20/4 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende