Lidl automatiserer lageret i Køge
Berit Wolmar, arbejdsmiljøleder hos Lidl, statsminister Lars Løkke Rasmussen og adm. dir. i Lidl Danmark Dirk Fust.

Lidl automatiserer lageret i Køge

Lidl udvider logistikcentret i Køge og udbygger med et 30 meter højt lager med føreløse kraner. Samtidig indretter man et mellemlager med automatisk shuttleteknik og halvautomatiske palleteringsstationer i de eksisterende bygninger

Af Hans Windeløv

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) tog første spadestik til det nye højlager og deltog også i en rundvisning på mellemlageret og ved palleteringsstationerne, da Lidl introducerede hele den samlede løsning for pressen mandag den 27. maj.

- Vi har haft succes med vores ekspansionsstrategi i Danmark og ikke mindst på Sjælland, hvor vi har åbnet flere butikker de seneste år. Nye kommer til og for at kunne sikre høj leveringssikkerhed og også udvide produktsortimentet, kræver det, at vi udvider logistikcentret og effektiviserer varehåndteringsprocesserne. Samtidig ønsker vi at give vore medarbejdere så gode arbejdsforhold som muligt. Det sikrer den nye løsning, hvor den halvautomatiske palletering af varer til butikkerne foregår på en måde, hvor man eliminerer næste alle manuelle løft.

Det siger administrerende direktør for Lidl Danmark, Dirk Fust, og fortæller, at løsningen er blevet udviklet i samabejde med logistikleverandøren Vanderlande.

En særegen løsning

- Vores folk med både salgsdirektør, udviklings- og ejendomsdirektør, arbejdsmiljølederen og projektmanageren har samarbejdet tæt med Vanderlandes konsulenter og udviklere. Sammen har vi altså fået udviklet en  særegen løsning. Den lever helt op til vores krav og behov og sørger endvidere for, at vi kan følge med den vækst og de stigende varemængder vi forventer i fremtiden, siger Dirk Fust.

Med højlageret udvider Lidl Danmark sit lager med 6.400 kvadratmeter, så man kommer til at råde over 46.400 kvadratmeter. Højlageret får plads til lidt over 18.000 paller, som bliver betjent af otte automatiske kraner. Dermed fordobler Lidl kapaciteten for hele logistikcentret.  

Når dagens ordrer fra butikkerne på Sjælland og Bornholm tikker ind om eftermiddagen, bliver paller med varer plukket i højlageret og via rullebaner ført til mellemlageret. Her bliver pallerne depalleteret automatisk og varerne plukket til de specifikke butikker. Shuttles med bakker fører varerne pakket i colli til palleteringsstationerne, som befinder sig på en mezzanin i forlængelse af mellemlageret. Her er det første gang varerne møder medarbejderne og manuel håndtering.

Varerne glider nemt afsted

- Varerne ankommer til en ergonomisk optimal pakkestation. Den er opbygget som et bord med en palle i midten. Pallen befinder sig i niveau med bordet og synker ned i niveau når alle varer i et lag er ført over på den. Selve overfladen på bordet omkring pallen er konstrueret, så der kun er et minimum af friktion. På den måde glider varerne let afsted på det. Medarbejderen kan fører varerne hele vejen rundt om pallen. De kan sætte varer i venteposition og opbygge pallen hurtigt og sikkert uden at foretage tunge og skæve løft, forklarer Berit Wolmar, som er arbejdsmiljøleder hos Lidl.

Når pallen er færdigpalleteret bliver den sænket ned til gulvniveau, hvor den bliver wrappet og hentet med truck og kørt til afsendelsesområdet.

- Vi har stort fokus på arbejdsmiljøet og på, at vore medarbejdere ikke bliver overbelastede. Det nye lager og de nye processer reducerer de manuelle løft væsentligt og sørger for væsentlige ergonomiske forbedringer i varehåndteringen. Lige nu plukker vi varerne manuelt med Pick-by-Voice, fra reoler og over på palletruck. Det kan godt være hårdt rent fysisk. Med det nye system undgår medarbejderne at blive nedslidt og dermed øger det muligheden for at de kan blive både hos Lidl og på arbejdsmarkedet i mange år. Vi ønsker i hvert fald at optimere arbejdsmiljøet, så det bliver så godt som muligt. Det mener vi, det nye system lever op til, siger Berit Wolmar.

Fokus på medarbejdere på lager og i butik

Selv om det nye lager automatiserer mange af processerne betyder det ikke at Lidl, skal afskedige medarbejdere.

- Der bliver brug for alle de medarbejdere vi har nu. Og måske skal vi have flere i takt med at varemængderne og lageromsætningen stiger. Lige nu efteruddaner vi vore medarbejdere, så de bliver fortrolige med de processer i det nye system, som altså stadig er manuelle, siger Mads T. Nielsen, som er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl i Danmark.

Han kommer ind på at logistikcentret med det nye højlager og de nye varehåndteringsprocesser bliver taget i brug medio 2021. Til den tid har Lidl selv udviklet det WMS som styrer varehåndteringen lige fra ordrerne tikker ind og til paller og varer bliver plukket, palleteret og sendt ud til butikkerne. Systemet styrer derfor også sekvenseringen af de varer, der ankommer til palleteringsstationerne.

- Vi har fokus både på medarbejderne på lageret og ude i butikkerne. Og når varerne ankommer til stationerne, tager systemet hensyn til at tunge og stabile varer bliver placeret nederst på pallen. Men samtidig palleterer vi i forhold til varernes placering i butikkerne, så tømning af pallerne og placering af varerne på hylderne sker i et logisk og kontinuerligt flow. Dermed undgår vi at medarbejderne skal kører pallerne frem og tilbage i butikkerne, eller at de måske tyer til at bære varerne tilbage til hylder, man har passeret for længst, siger Mads T. Nielsen.

3/6 2019
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage