Landsdækkende indsamling - af mælkekasser

Landsdækkende indsamling - af mælkekasser

Arla kalder de ikoniske grønne og sorte mælkekasser hjem, da det er både CO2e-tungt og dyrt at producere de 250.000 nye kasser, der årligt erstatter de forsvundne

Man ser dem stablet ved restauranter og institutioner, fastgjort bag på knallerter, som sorteringskasser på lageret og på plademesser når vinylfolket bladrer LP-samlingerne igennem.

Ja, Arlas ikoniske grønne og sorte mælkekasser er legendariske. Vel nok fordi de er vældig praktiske. Og måske netop derfor forsvinder tusindvis af kasserne hvert eneste år.

Faktisk skal Arla hvert år producere hele 250.000 nye mælkekasser for at gøre det ud for de glemte, slidte eller forsvundne kasser.

Derfor kalder Arla nu de ikoniske grønne og sorte mælkekasser hjem.

Det er nemlig både CO2e-tungt og dyrt at producere tusindvis af nye kasser hvert år, frem for at genbruge de mange brugbare mælkekasser, der findes rundt omkring i det danske land.

- Selvom der er noget nostalgisk og hyggeligt over at se en mælkekasse bag på en knallert, har vi brug for dem til at transportere mælk i.

- Mælkekasserne har en levetid på 20 år, så det er ærgerligt, hvis de står og samler støv et sted fremfor at blive brugt til at transportere mælk og yoghurt, siger Henrik Lilballe Hansen, der landedirektør for Arla i Danmark og fortsætter:

- Vores mælkekasseindsamlinger nyder altid stor opbakning fra danskerne, og det håber vi gentager sig i år, så vi kan få så mange mælkekasser retur som muligt.

- Og som tak for hver returnerede mælkekasse vil vi igen i år donere 5 kroner til Arla Fondens arbejde for sunde og bæredygtige madvaner til børn og unge.

Har I en stak kasser i baglokalet?
Det kan hurtigt hobe sig op i baglokalet, når landets restauranter og caféer hvert år får leveret millioner af liter mælk, fløde og andre mejeriprodukter i mælkekasser fra Arla.

Derfor har Arla gjort det let for virksomhederne at komme af med de tomme mælkekasser igen.

- Vi ved, at de danske restauranter og caféer har masser at se til, og at indlevering af mælkekasser nok ikke er øverst på huskelisten.

- Men heldigvis er der en nem og hurtig løsning, da de tomme mælkekasser altid kan sendes retur med chaufføren, som leverer mælk og mejeriprodukter til storkøkkenerne, siger Henrik Lilballe Hansen og fortsætter:

- Alternativt har både virksomheder og private mulighed for at aflevere deres tomme mælkekasser på den nærmeste genbrugsstation eller hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla.

- Og på den måde støtte op om Arla Fondens arbejde med at skabe sunde og bæredygtige madvaner for børn og unge.

Arlas indsamling af mælkekasser vil køre hele 2024.

-hawin

Om mælkekasseindsamlingen

  • Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser
  • Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år
  • Arla donerer 5 kr. per indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.
  • Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
  • Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige analyse Børn, Unge og Mad.
1/3 2024
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger