Kvalitetsjordbær får nye æsker

Kvalitetsjordbær får nye æsker

Metsä Board og DS Smith har sammen med deres partnernetværk skabt en moderne æske af høj kvalitet til jordbær og andre bær

Bølgepap bruges traditionelt til æsker for at beskytte bær og frugt i hele produktionskæden. Den ekstra værdi det giver til eksponering og branding, går dog endnu længere. Metsä Board og DS Smith har sammen med deres partnernetværk skabt en moderne æske af høj kvalitet til jordbær og andre bær. Emballagen er trykt med procesfarve og fuld HD-teknologi, hvilket har resulteret i lavere farveforbrug og meget høj trykkvalitet med klare farver.

- Der er ikke brugt vektorgrafik til emballagedesignet som man normalt benytter til transportkasser. I stedet er der anvendt et fotobaseret flerfarvet tryk. Det var en ekstremt krævende proces, der krævede en bestrøget hvid kraftliner af høj kvalitet, siger Ville Laiho fra DS Smith, der producerede emballagen.

Bølgepappet består af en EB dobbeltbølge og er fremstillet med MetsäBoard Pro WKL 175 g/kvm som outliner.

Bæræsken er sikker til direkte kontakt med mad, da materialet er lavet af jomfrufiber. Derudover klarer æsker af jomfrufiber variationer i fugtighed bedre end æsker af genbrugsfibre. På vejen fra producent til forbruger kan fugtighedsforholdene variere betydeligt, og emballagen skal derfor beskytte produktet gennem hele forsyningskæden. Efter endt brug er bølgepappet let at genbruge.

- Bæredygtighed er en stærk tendens, hvilket afspejles i at forbrugere og brandowners ønsker at gå fra plast til fiberbaserede materialer for at reducere emballagens CO2-aftryk. Emballage af jomfrufiber er derfor fremtidens materiale, siger Ilkka Harju Packaging Design Director, EMEA og APAC i Metsä Board.

- Sortimentet af førsteklasses bæræsker suppleres snart med en karton, der kan erstatte emballager af plast.

Ud over DS Smith var to andre virksomheder i Metsä Boards Excellence Center-partnernetværk involveret: Marvaco, der lavede repro, og Futupack, som i fremtiden vil levere mindre mængder til avlerne i samarbejde med DS Smith.

-hawin

 

8/12 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert