Økologieksporten stigerØkologisk Landsforenings internationale markedschef Dennis Hvam diskuterer økologi på Nordic Organic Food Fair 2023 i Malmö. Foto: Økologisk Landsforening

Økologieksporten stiger

I 2022 steg eksporten af dansk økologi med tre procent i forhold til 2021, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det vækker glæde hos Økologisk Landsforening

Eksporten af dansk økologi er steget med tre procent i 2022 sammenlignet med året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Omsætningen er på 3,4 milliarder kroner mod 3,3 milliarder kroner i 2021.

- Vi glæder os over, at eksporten er steget i et 2022, hvor krigen i Ukraine og stigende inflation ellers fik det økologiske hjemmemarked til at stagnere, men hvor vi er sluppet fri af corona.

- Det bekræfter os i, at dansk økologi står enormt stærkt i udlandet, og når vi kan lykkes med at skabe en vækst i eksporten i en så svær tid, så er jeg overordentlig positiv på vegne af økologiens fremtid, siger Dennis Hvam, der er international markedschef i Økologisk Landsforening.

Med afsæt i de dialoger og aktiviteter som Økologisk Landsforening har indgået i i 2023, er der en forventning om, at eksporttallene kan fortsætte med at stige de kommende år.

- Vi kan se på tallene for salget af økologi herhjemme, at det stille og roligt er begyndt at gå den rigtige vej.

- Og det vi hører, når vi taler med folk i både ind- og udland er, at økologien er fremtiden, og at vi nok skal vende tilbage til store vækstrater i eksporttallene, siger Dennis Hvam og fortsætter:

- Men det er vigtigt, at vi fortsætter det målrettede arbejde på eksport, som virksomhederne derude og Økologisk Landsforening har lavet i mange år.

- Det er vigtigt, at vi holder politikerne op på deres fordoblingsmålsætning. For der er mange derude, der kan se, at vi er en succes, og hvis vi hviler på laurbærrene, så risikerer vi, at andre fylder hullerne i markedet.

Tyskland er fortsat vores største eksportmarked. Her er eksporten steget med seks procent, mens eksporten til Sverige ligeledes er steget med seks procent.

Efter et fald i økologieksporten til Kina fra 2020 til 2021 viser de nye tal fra Danmarks Statistik, at det marked er på vej op igen.

Således er omsætningen steget fra 141 millioner kroner til 170 millioner kroner. Det er en stigning på 21 procent.

Stigningen i eksporten gør sig gældende inden for store klassiske økologiske produktgrupper som kød og kødvarer samt frugt og grøntsager, mens eksporten af økologiske drikkevarer - især plantedrikke - er mere end fordoblet.

Importen af økologiske fødevarer har taget et lidt mindre hop, idet den er steget med tre procent fra 2021 til 2022. Dermed fortsætter stigningen i importen af økologi, der har været i gang siden 2009.

-hawin

Se tallene fra Danmarks Statistik HER

14/12 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art