Økologieksporten stigerØkologisk Landsforenings internationale markedschef Dennis Hvam diskuterer økologi på Nordic Organic Food Fair 2023 i Malmö. Foto: Økologisk Landsforening

Økologieksporten stiger

I 2022 steg eksporten af dansk økologi med tre procent i forhold til 2021, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det vækker glæde hos Økologisk Landsforening

Eksporten af dansk økologi er steget med tre procent i 2022 sammenlignet med året før. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Omsætningen er på 3,4 milliarder kroner mod 3,3 milliarder kroner i 2021.

- Vi glæder os over, at eksporten er steget i et 2022, hvor krigen i Ukraine og stigende inflation ellers fik det økologiske hjemmemarked til at stagnere, men hvor vi er sluppet fri af corona.

- Det bekræfter os i, at dansk økologi står enormt stærkt i udlandet, og når vi kan lykkes med at skabe en vækst i eksporten i en så svær tid, så er jeg overordentlig positiv på vegne af økologiens fremtid, siger Dennis Hvam, der er international markedschef i Økologisk Landsforening.

Med afsæt i de dialoger og aktiviteter som Økologisk Landsforening har indgået i i 2023, er der en forventning om, at eksporttallene kan fortsætte med at stige de kommende år.

- Vi kan se på tallene for salget af økologi herhjemme, at det stille og roligt er begyndt at gå den rigtige vej.

- Og det vi hører, når vi taler med folk i både ind- og udland er, at økologien er fremtiden, og at vi nok skal vende tilbage til store vækstrater i eksporttallene, siger Dennis Hvam og fortsætter:

- Men det er vigtigt, at vi fortsætter det målrettede arbejde på eksport, som virksomhederne derude og Økologisk Landsforening har lavet i mange år.

- Det er vigtigt, at vi holder politikerne op på deres fordoblingsmålsætning. For der er mange derude, der kan se, at vi er en succes, og hvis vi hviler på laurbærrene, så risikerer vi, at andre fylder hullerne i markedet.

Tyskland er fortsat vores største eksportmarked. Her er eksporten steget med seks procent, mens eksporten til Sverige ligeledes er steget med seks procent.

Efter et fald i økologieksporten til Kina fra 2020 til 2021 viser de nye tal fra Danmarks Statistik, at det marked er på vej op igen.

Således er omsætningen steget fra 141 millioner kroner til 170 millioner kroner. Det er en stigning på 21 procent.

Stigningen i eksporten gør sig gældende inden for store klassiske økologiske produktgrupper som kød og kødvarer samt frugt og grøntsager, mens eksporten af økologiske drikkevarer - især plantedrikke - er mere end fordoblet.

Importen af økologiske fødevarer har taget et lidt mindre hop, idet den er steget med tre procent fra 2021 til 2022. Dermed fortsætter stigningen i importen af økologi, der har været i gang siden 2009.

-hawin

Se tallene fra Danmarks Statistik HER

14/12 2023
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève