Økologi-salget i Coop satte rekord i 2020
Salget af økologiske varer steg i 2020 mere end nogensinde før, målt i kroner, i Coops godt 1000 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, Irma og Coop365 og på onlinebutikken, Coop.dk MAD. Samlet set steg salget med ca. 17 procent og passerede derfor for første gang fire milliarder kr
Det er især to varegrupper, der stormer frem.
Mel, som i forvejen har en høj økologi-andel, er vokset med 33 procent fra 2019 til 2020. Den anden gruppe er frugt, hvor salget er steget med 36 procent – en del skyldes, at hele Coop fra 1. januar 2020 gik over til udelukkende at sælge økologiske bananer.
-Udviklingen er uden tvivl forstærket af Corona, hvor flere har haft tid til at bage og lave mad fra bunden. Men det viser også, at der fortsat er stort potentiale, hvis vi formår at få udviklet flere nye økologiske produkter, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Coops målsætning er, at økologisalget skal vokse yderligere 60 procent fra 2020 til 2025.
-lipe