Øko-eksport til Frankrig fordoblet på fem år
Lige nu er det nicheprodukter som eksempelvis øl og is, der fanger opmærksomheden
Ni ud af ti franskmænd har spist økologiske produkter i løbet af 2015, og 65 procent af befolkningen spiser økologi mindst en gang om måneden. Det kan også ses på den danske eksport af økologiske fødevarer, som er fordoblet i løbet af de seneste fem år. I 2014 nåede de samlede eksportindtægter på økologiske produkter op på 118 milioner kroner, viser nye tal i en analyse foretaget af organisationen Landbrug og Fødevarer.
Ifølge analysen skyldes den positive udvikling i høj grad øget udbud og bedre distributionsmuligheder, men også et ønske om højere fødevaresikkerhed, større autenticitet og bedre smag.
Det får Mette Gammicchia, der er afdelingsleder for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, til at se lyst på fremtiden for eksporten af dansk økologi til Frankrig.
I disse dage deltager hunsammen med otte danske, økologiske producenter som for eksempel Naturfrisk, Skarø Is og ZoZozial Coffee i et eksportfremstød på den anerkendte SIAL-madmesse i Paris.
- Lige nu er der generelt en stor interesse for dansk økologi. I Frankrig handler det især om de mange spændende danske nicheprodukter som for eksempel økologisk øl, øko-barer, øko-sodavand uden sukker og økologisk is til småt-spisende, som de franske producenter ikke selv producerer. De produkter følger de trends, vi ser på markedet herhjemme – og dem vil franskmændene naturligvis også gerne have, siger Mette Gammicchia.
- lipe