Klimapris til shampooflaske af havplast

Klimapris til shampooflaske af havplast

TerraCycles belønnet af FN for samarbejde med Procter & Gamble om at skabe verdens første genanvendelige shampooflaske med strandplast fra blandt andet Fanø og Thy

TerraCycle, som er global leder indenfor svært genanvendeligt materiale, har vundet FNs 'Momentum of Change Lighthouse Activity' pris.

Prisen er givet til initiativet taget af TerraCycle, Procter & Gamble og SUEZ for at udvikle verdens første fuldt genanvendelige shampooflaske lavet af strandplast.

Shampooflasken, lavet af verdens førende shampoomærke, Head & Shoulders, indeholder 25 % strandplast samlet fra kystområder i hele Europa, her iblandt Thy og Fanø i Danmark.

TerraCycle styrer indsamlingsprocessen og samarbejder med NGO’er, frivillige og andre organisationer på tværs af seks kontinenter. Projektet var først annonceret under World Economic Forum i januar og de første flasker kunne findes på hylderne i Frankrig i løbet af sommeren.

Frivillige indsamlere blandt andet her i Thy har taget turene på strandene og samlet plastaffald, som nu er blevet til emballage for Head and Shoulders shampoo

- Vi er utroligt beærede over at blive anerkendt for vores og vores partneres hårde arbejde for at gøre noget ved nogle af verdens største miljøproblemer.
Vi håber at den opmærksomhed projektet skaber kan hjælpe med at gøre folk mere opmærksomme på hvor stort et problem strandplast reelt er og vil inspirere folk til at involvere sig, siger TerraCycles CEO, Tom Szaky.

TerraCycle er kendt for at udvikle videnskabelige løsninger til svært genanvendelige produkter, såsom chips poser, kaffekapsler, kuglepenne og endda cigaretskodder for at omdanne dem til nye råmaterialer.
I Europa opererer TerraCycle på 12 markeder – Storbritannien, Irland, Frankrig, Spanien, Belgien, Holland, Tyskland, Østrig, Schweiz, Norge, Sverige og Danmark.

'Momentum for Change' initiativet, drevet af FNs sekretariat for klimaforandringer, sætter fokus på nogle af de mest innovative, skalérbare og praktiske eksempler på hvad folk på tværs af kloden gør for at bekæmpe klimaforandringerne.

'The Lighthouse Activities' 2017 består af en række projekter og personlige historier der alle berør bæredygtighed, klimabeskyttelse, miljøbevidsthed og social ansvarlighed.

TerraCycle modtager prisen i Bonn, Tyskland i november under FNs konference for klimaforandringer (COP23).

Om TerraCycle

Grundlagt i 2001, TerraCycle, Inc., er verdens førende virksomhed inden for indsamling og genanvendelse af svært genanvendeligt materiale, fra brugte cigaretskodder til kaffekapsler og kuglepenne. Affaldet er indsamlet igennem gratis, nationale, virksomhedssponsorerede genanvendelsesprogrammer samt igennem en række forbruger- og regeringsfinansierede modeller.

Det indsamlede affald bliver omdannet til råmaterialer og solgt til producenter, der bruger dem til at lave nye produkter. Hvert år indsamler og genanvender TerraCycle flere milliarder stykker affald på tværs af 21 lande og donerer millioner af kroner til skoler og andre velgørende formål i processen.

-lipe

 

18/10 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage