Klimapris til shampooflaske af havplast

Klimapris til shampooflaske af havplast

TerraCycles belønnet af FN for samarbejde med Procter & Gamble om at skabe verdens første genanvendelige shampooflaske med strandplast fra blandt andet Fanø og Thy

TerraCycle, som er global leder indenfor svært genanvendeligt materiale, har vundet FNs 'Momentum of Change Lighthouse Activity' pris.

Prisen er givet til initiativet taget af TerraCycle, Procter & Gamble og SUEZ for at udvikle verdens første fuldt genanvendelige shampooflaske lavet af strandplast.

Shampooflasken, lavet af verdens førende shampoomærke, Head & Shoulders, indeholder 25 % strandplast samlet fra kystområder i hele Europa, her iblandt Thy og Fanø i Danmark.

TerraCycle styrer indsamlingsprocessen og samarbejder med NGO’er, frivillige og andre organisationer på tværs af seks kontinenter. Projektet var først annonceret under World Economic Forum i januar og de første flasker kunne findes på hylderne i Frankrig i løbet af sommeren.

Frivillige indsamlere blandt andet her i Thy har taget turene på strandene og samlet plastaffald, som nu er blevet til emballage for Head and Shoulders shampoo

- Vi er utroligt beærede over at blive anerkendt for vores og vores partneres hårde arbejde for at gøre noget ved nogle af verdens største miljøproblemer.
Vi håber at den opmærksomhed projektet skaber kan hjælpe med at gøre folk mere opmærksomme på hvor stort et problem strandplast reelt er og vil inspirere folk til at involvere sig, siger TerraCycles CEO, Tom Szaky.

TerraCycle er kendt for at udvikle videnskabelige løsninger til svært genanvendelige produkter, såsom chips poser, kaffekapsler, kuglepenne og endda cigaretskodder for at omdanne dem til nye råmaterialer.
I Europa opererer TerraCycle på 12 markeder – Storbritannien, Irland, Frankrig, Spanien, Belgien, Holland, Tyskland, Østrig, Schweiz, Norge, Sverige og Danmark.

'Momentum for Change' initiativet, drevet af FNs sekretariat for klimaforandringer, sætter fokus på nogle af de mest innovative, skalérbare og praktiske eksempler på hvad folk på tværs af kloden gør for at bekæmpe klimaforandringerne.

'The Lighthouse Activities' 2017 består af en række projekter og personlige historier der alle berør bæredygtighed, klimabeskyttelse, miljøbevidsthed og social ansvarlighed.

TerraCycle modtager prisen i Bonn, Tyskland i november under FNs konference for klimaforandringer (COP23).

Om TerraCycle

Grundlagt i 2001, TerraCycle, Inc., er verdens førende virksomhed inden for indsamling og genanvendelse af svært genanvendeligt materiale, fra brugte cigaretskodder til kaffekapsler og kuglepenne. Affaldet er indsamlet igennem gratis, nationale, virksomhedssponsorerede genanvendelsesprogrammer samt igennem en række forbruger- og regeringsfinansierede modeller.

Det indsamlede affald bliver omdannet til råmaterialer og solgt til producenter, der bruger dem til at lave nye produkter. Hvert år indsamler og genanvender TerraCycle flere milliarder stykker affald på tværs af 21 lande og donerer millioner af kroner til skoler og andre velgørende formål i processen.

-lipe

 

18/10 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne