Klimapartnerskab reducerer op til 50 % CO2-udledning per kørsel

Klimapartnerskab reducerer op til 50 % CO2-udledning per kørsel

Blue Water Shipping effektiviserer kunders forretning med pallestativer fra SpaceInvader. Efter to års tests om, hvordan øget dataudveksling kan bidrage til mere miljøvenlig håndtering af pallegods, har de to virksomheder nu indgået en treårig samarbejdsaftale

I foråret 2020 begyndte et klimapartnerskab mellem Blue Water og SpaceInvader, og rejsen mod mere bæredygtig vejtransport begyndte. Om muligt skulle det også bidrage til at minimere effekten af andre udfordringer som kapacitetsknaphed og chaufførmangel samt høje fragtpriser. De to partnere har nu indgået en treårig samarbejdsaftale.

Ifølge de to aktører skal fremtidens løsninger udvikles i solide klimapartnerskaber, hvor innovation og mod til at gøre ting anderledes går hånd i hånd. Det er præcis, hvad der er sket i de forløbne to år, hvor der både er kigget på fysisk kapacitetsoptimering og optimering af fragtdata hos Blue Waters kunder.

-Hver kubik- og ladmeter tæller i klimaregnskabet og på bundlinjen. Jo mere vi ved om godset og dets bevægelse i logistikflowet, des bedre bliver vi til at udnytte kapaciteten på hver kørsel og dermed gøre transporten mere bæredygtig, siger Steen Frederiksen, adm. direktør i SpaceInvader.

Data er udgangspunktet for bæredygtig udvikling
I praksis har Blue Water og SpaceInvader testet, hvordan øget dataudveksling og data-tracking kan bidrage til en mere bæredygtig håndtering af pallegods:

-Med SpaceInvaders stativer kan vi fylde lastbilerne optimalt, reducere antallet af kørsler og spare både CO2 og omkostninger. Derfor tager vi nu næste skridt og ser løsningen fra SpaceInvader som et afgørende værktøj til klimaoptimering og en vigtig brik i vores bæredygtighedsstrategi, fortæller Mikkel Østergaard Kruse, Director Road Operations Denmark hos Blue Water.

Hos logistikkoncernen tager man den grønne omstilling alvorligt. Et essentielt sted at tage fat er maksimal udnyttelse af lastrum og containere gennem effektiv pakning. Gods kommer i alle afskygninger, og netop derfor er fleksibiliteten ved SpaceInvaders løsning altafgørende.

-Blue Waters tilgang til bæredygtighed bygger på agilitet, og derfor giver det mening for os at tilbyde SpaceInvaders produkter til vores kunder. Kiilto, en af Nordens førende producenter af hygiejne- og rengøringsprodukter, har stort fokus på at begrænse CO2-udledningen både i egen produktion og fra transporter, og i deres løsning har vi set optimeringer, hvor CO2-udlelningen er halveret per kørsel, fortæller Mikkel Østergaard Kruse.

En vigtig brik i den grønne omstilling
Pallestativerne er blevet en fast bestanddel af Blue Waters grønne omstilling. Kunderne inddrages direkte i planlægningen af de optimeringsmuligheder, der er identificeret i deres logistikflows, og ’gevinsten’ – den grønne såvel som den økonomiske – kommer alle parter til gode.

Steen Frederiksen supplerer:

-Vores pallestativer skaber værdi for mange forskellige godstyper, også farligt gods. Det handler om at se både de strategiske og driftsmæssige muligheder, som dobbeltstabling giver; for ofte kan selv få stativer spare en lastbilkørsel.

Samarbejdet mellem Blue Water og SpaceInvader stopper ikke her, da aftalen også omfatter fælles grøn forretningsudvikling. I øjeblikket tester de to derfor også en ny digital sporingsenhed, som monteres direkte på stativerne og gør det muligt at følge stativernes bevægelse gennem forsyningskæderne.

-lipe

11/3 2022
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første