Japanerne er verdensmestre i emballagedesign
Krydderi-pose af papir reducerer plastikforbruget med 34 procent. World Star-vinder fra AJINOMOTO CO.

Japanerne er verdensmestre i emballagedesign

Med i alt 488 bidrag fra 41 lande er den globale emballagekonkurrence World Star den største og mest prestigefyldte. Antallet af deltagere er steget, og i dette års kåringer skiller især Japan sig ud med talt 26 priser

I alt 228 emballager har i år sikret sig en World Star-pris.
Den over 50 år gamle prisuddeling har som formål at understøtte 'Bedre livskvalitet gennem bedre emballage til flere mennesker' og 2023-udgaven har indeholdt to nye kategorier: gaveemballage og digital emballage, foruden en særlig specialkategori for 'tilgængelig emballage'

De 26 japanske vindere dækker stort set alle kategorier fra farma- til fødevareemballager.

En af dem er denne videreudvikling af den kendte dåse-ring, hvor virksomheden Toyo Seikan Co.,Ltd har designet en ny løsning med en ring, der er finger-tilpasset og derfor lettere at åbne.

 

En anden prisvinder er den miljøvenlige blister-emballage af bio-baseret plastik, udviklet af Astellas Pharma Inc.

 

Og en mælkekarton-lignende emballage til f.eks. creme og kosmetikprodukter har også sikret sig en World Star. Emballagen, udviklet af Nippon Paper Industries Co. Ltd, er en papirbaseret refill-beholder, som sættes ind i en plastikbeholder hjemme hos forbrugeren, og dermed sparer store mængder plast.

De øvrige Top 5-placeringer i årets konkurrence gik til følgende lande:

Australien og New Zealand: 19 priser
Indien og Tyskland, som hver modtager 18 priser
Tyrkiet 14 priser og
Østrig, som har vundet 13 World Stars

Danmark havde ingen bidrag til konkurrencen.

Priserne bliver overrakt ved en gallaceremoni i Düsseldorf den 6. maj.

26/1 2023
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion