Is-emballage vinder international anerkendelse

Is-emballage vinder international anerkendelse

Den norske isproducent Diplom-Is har med en emballage fra Berry Superfos vundet International Ice Cream Consortiums (IlCC) pris for bedste emballageløsning - ikke mindst for brugen af den nye farve non-carbon black

Indførelsen af en ny farve, reduktion af overskydende plast og andre designændringer er blandt de tiltag, der har bidraget til, at Diplom-Is har vundet International Ice Cream Consortiums (IlCC) pris for 'bedste emballageløsning' for Royal-mærket.

For det første var Diplom-Is i samarbejde med emballageleverandøren Berry Superfos banebrydende i brugen af den nye farve "non-carbon black", der for første gang gjorde plastbeholderne til Royal-is lettere at genbruge.

-Vores skift til non-carbon black har resulteret i, at op til 130 tons plast årligt er gået fra at være uanvendelig til at blive lettere at genanvende, siger Packaging Developer Almantas Dubra fra Diplom-Is.*

I modsætning til traditionel carbon black kan den nye emballage uden carbon black detekteres af NIR-scannere (Near Infra-Red) i affaldssorteringsprocesser.

Det betyder, at beholderne kan sorteres med henblik på genbrug.

Berry Superfos anvender en særlig højkvalitets non-carbon black-masterbatch med særlige pigmenter for at forbedre NIR-teknologiens detektering og sortering.

Yderligere forbedringer
Diplom-Is fortsætter deres engagement i emballageinnovation og introducerede med hjælp fra Berry Superfos en designtilpasning i 2022 for sine 0,9-liters Royal-beholdere for at løse problemer med kasser, der undertiden klæber sammen under produktionen.

Ifølge Diplom-Is mindsker denne designændring plastspildet i Diplom-Is' produktion betydeligt.

-Vi stræber hele tiden efter at forbedre os, og vores arbejde med Royal-porteføljen er et eksempel på dette siger Almantas Dubra.

-lipe

* Dette er en estimering. Genanvendeligheden vil afhænge af tilgængeligheden af genanvendelsesmulighederne i bortskaffelsesregionen.

5/11 2024
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert