Interpack står for døren
Når interpack 2023 slår dørene op i Düsseldorf fra den 4.-10. maj 2023, er omkring 2700 virksomheder fra hele verden klar til at præsentere banebrydende teknologier og emballagetrends fra hele værdikæden, som både kan skabe vækst og bidrage til at løse nogle af industriens udfordringer
Efter aflysningen i 2021, på grund af corona-krisen, er interpack atter klar til at vise, hvad der rører sig på emballagemarkedet.
Under mottoet: ’Simply unique’, giver messen de besøgende det store overblik over emballageindustrien og de relaterede procesindustrier og skaber grundlag for forretningsmæssige interaktioner, netværkeri og nye strategiske tilgange til at agere på markedet.
I de 18 messehaller præsenterer udstillerne pakke- og emballageløsninger til mad, drikkevarer, konfekture og bagværk, farmaceutiske produkter, kosmetik, non-food og industrivarer.
Konfekture og bagværk
Processer og maskiner til emballering af konfekture og bagværk er koncentreret i hal 1, 3 og 4. Her viser firmaer som Sollich, Aasted, Theegarten-Pactec, Chocotech, Bühler, Winkler og Dünnebier og mange andre et væld at løsninger og ny teknologi.
I bagerisektoren er det udstillere som Hebenstreit, Rheon Automatic Machinery, Colussi Ermes, Tonelli, TT Italy eller Reading Bakery System, de besøgende kan møde.
Ligesom i mange andre sektorer har meget ændret sig i løbet af de seneste år, når det drejer sig om emballage til konfekture, bagværk, snacks og kornprodukter. Mere bæredygtige og digitale løsninger i denne sektor er et stort tema på interpack, og flere maskinproducenter giver deres bud på løsninger, som er tilpasset de stigende krav.
Fødevarer, drikkevarer, non-food og industrivarer
Fødevaresektorens stande er blandt de mest foretrukne blandt de besøgende, hvilket også viser sig i bredden af præsentationer.
Der er global stigende efterspørgsel på emballerede fødevarer. Og på mættede markeder med stærke indkomster er der også tale om bevidst ændrede vaner i retning af bæredygtighed i forbrug og forbrugeradfærd, regionale produkter, økologiske fødevarer eller fairtrade, og det gælder også emballage.
Ligesom de udfordringer, der drejer sig om energistyring og bevarelse af ressourcer, forårsager det en transformationsproces i emballagesektoren.
Det samme gør sig gældende for drikkevarer og non-food produkter, som bliver præsenteret sammen med fødevaresektoren i hal 5 og 6 samt i hal 11 og 14.
Omkring 20 % af de besøgende til interpack er særligt interesserede i løsninger til industriprodukter, som man også finder i disse haller.
Innovative løsninger
I hal 5 er der fokus på fødevaresektoren, og store navne som Multivac Sepp Haggenmüller, Ulma Packaging, Weber Maschinenbau og Fuji Machinery udstiller der.
I hal 6 præsenterer Fawema, Coesia, Syntegon Technology og Duravant blandt mange andre deres innovative løsninger til en lang række anvendelsesområder inden for forarbejdning og emballering.
Omori Machinery og Mettler-Toledo udstiller i hal 11, Extend Great International og Haver & Boecker i hal 12.
KHS, Krones, Aetna Group, Sidel og ProMach i hal 13, mens man finder Gerhard Schubert Verpackungsmaschinen, Ishida Europe Limited, Loesch-Hastamat og tna solutions i hal 14.
I hal 13 er der i øvrigt særligt fokus på aftapnings- og emballageløsninger til drikkevaresektoren.
Lægemidler og kosmetik
De globale demografiske ændringer giver fine muligheder for udvikling af kosmetik- og lægemiddelemballager.
Stigende krav inden for lægemiddeludvikling medfører nemlig en sideløbende stigning i kravene til systemer og maskinteknologi til emballering og aftapning af lægemidler.
Medicinalvirksomhederne har brug for universelle løsninger, og dem finder man eksempler på i hall 15 til 17, hvor der er fokus på at præsentere processer og maskiner til emballering af lægemidler og kosmetik.
Her kan de besøgende møde folk fra virksomheder som IMA Industria Macchine, Marchesini-Group, Optima-packaging group, Romaco Holding, Körber Medipak Systems og virksomheder fra Excellence United.
Kravene til maskiner og systemer, der producerer lægemidler og kosmetik, er nødvendigvis strenge med hensyn til produktsikkerhed, beskyttelse mod fremstilling af kopiprodukter og sporbarhed.
Og så er også kosmetikprodukterne omfattet af et stigende fokus på bæredygtighed.
Emballagematerialer og emballage
Hall 7, 7a, 8a, 9 og 10 er også vigtige. Mindst en tredjedel af alle udstillere befinder sig her med alle deres materialer og deres færdige emballageprodukter.
Her er alle emballagematerialer repræsenteret. En del innovationer stiller også her skarpt på bæredygtighed og bevaring af ressourcer, for eksempel ved at bruge mere bæredygtige råmaterialer eller øge mængden af genbrugsprodukter i emballage.
Udstillere på dette område er talrige og internationale – man kan blandt andet besøge Sappi Europe, Sonoco, Mayr Melnhof Packaging, Berry Global, Schütz GmbH, S.I.T. Group eller Seda International Packaging.
Etiketter, mærkning, efterbehandling
Informer, dekorer, skræddersy – ja, emballage indeholder information. Hvordan dette implementeres for forskellige produkter og krav, præsenteres af udstillerne i hall 8a og 8b.
Her er der maskiner til etiketterings- og mærkningsteknologi, for eksempel hos Bluhm Systeme, Langguth, Domino Printing Sciences, Videojet Technologies, Herma eller Possehl.
Løsninger på dette område omfatter også emballageproduktion og integreret emballagetryk. Det kan man blandt andet se og høre mere om hos Starlinger, Totani, Fujifilm Europe, Brückner Group eller HP Germany.
Komponenter
’Hver del tæller’ er mottoet for komponentmessen, der foregår parallelt med interpack som sin helt egen begivenhed.
Her finder man virksomheder, der tilbyder teknologi til drev, styreenheder og sensorer, produkter til industriel billeddannelse, håndteringsteknologi, industriel software og kommunikation samt omfattende automatiseringssystemer til emballageindustrien.
Der er også maskindele, komponenter og udstyr, perifere enheder samt komponenter og hjælpemidler til emballering. Blandt udstillerne er for eksempel Pilz, Gimatic, Igus, Voestalpine Edelstahl og Mädler. Komponent-temaet befinder sig i hal 18.
Forbered messebesøget
Udstillere kan præsentere deres virksomheder og introducere deres messe-kontaktpersoner og deres produktinnovationer i udstiller- og produktdatabasen op til messen.
Udstiller- og produktdatabasen er på www.interpack.com og bliver løbende opdateret med ny information og produkter.
-hawin