Instant økokaffe i rekordvækst

Instant økokaffe i rekordvækst

Salget af økologisk instant kaffe er øget markant. Med et væld af Nescafé-varianter er Nestlé klar til at møde markedets behov

Der er fuld fart på væksten i salget af økologisk instant kaffe som fx Nescafé Gold Organic & Fairtrade. Dugfriske Nielsen-tal viser, at markedet for økologisk instant kaffe i det seneste rullende år målt i værdi er vokset med hele 20,5 % Instant kaffe – eller pulverkaffe – er fryse- eller spraytørret kaffe, og alle Nescafé-varianter er udelukkende baseret på rigtige kaffebønner.

Det er særligt i begyndelsen af 2017, at der er sket en stigning i salget af økologisk instant kaffe.

- Der er især to grunde til denne markante stigning, der selv inden for økologi generelt er meget stor. Dels ser vi en større forbrugerbevidsthed omkring, hvordan kaffe er produceret, og her mærker vi en klar stigende interesse for vores økologiske Nescafé, som har fået et godt tag i markedet. Dels kan vi – lidt overraskende – se, at fremkomsten af flere typer økologisk kaffe på markedet faktisk flytter kunder, der ikke normalt drikker instant, over i instant kaffe, siger Anna Lindqvist, der er nordisk marketing manager i Nescafé.

Generelt har instant kaffe i de senere år vundet markedsandele i Danmark, men stigningerne matcher slet ikke det boom, der lige nu sker for den økologiske del af segmentet.

- Unge danskere driver helt klart noget af trenden. Instant, økologisk kaffe koster kun ca. en kr. pr. kop – og der er god kvalitet på markedet. Unge er også meget bevidste om bæredygtighed, og vi har fx i Nestlé informeret om the Nescafé Plan, hvor vi donerer 220 millioner højtydende kaffeplanter til kaffebønder inden 2020, siger Anna Lindqvist.

Instant kaffe som fx Nescafé kommer i det hele taget til at blive mere og mere almindeligt i vores kaffekopper. Det forudså den internationale analysevirksomhed IMARC Group for nylig i en ny rapport, hvor det beskrives, at instant kaffe-kategorien globalt vil vokse med hele 30 pct. i perioden 2017-2022. Det skyldes ikke mindst, at instant kaffe ifølge rapporten har overraskende godt fat i de unge, og at det er særligt populært i de store byer.

-hawin

11/4 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne