Instant økokaffe i rekordvækst

Instant økokaffe i rekordvækst

Salget af økologisk instant kaffe er øget markant. Med et væld af Nescafé-varianter er Nestlé klar til at møde markedets behov

Der er fuld fart på væksten i salget af økologisk instant kaffe som fx Nescafé Gold Organic & Fairtrade. Dugfriske Nielsen-tal viser, at markedet for økologisk instant kaffe i det seneste rullende år målt i værdi er vokset med hele 20,5 % Instant kaffe – eller pulverkaffe – er fryse- eller spraytørret kaffe, og alle Nescafé-varianter er udelukkende baseret på rigtige kaffebønner.

Det er særligt i begyndelsen af 2017, at der er sket en stigning i salget af økologisk instant kaffe.

- Der er især to grunde til denne markante stigning, der selv inden for økologi generelt er meget stor. Dels ser vi en større forbrugerbevidsthed omkring, hvordan kaffe er produceret, og her mærker vi en klar stigende interesse for vores økologiske Nescafé, som har fået et godt tag i markedet. Dels kan vi – lidt overraskende – se, at fremkomsten af flere typer økologisk kaffe på markedet faktisk flytter kunder, der ikke normalt drikker instant, over i instant kaffe, siger Anna Lindqvist, der er nordisk marketing manager i Nescafé.

Generelt har instant kaffe i de senere år vundet markedsandele i Danmark, men stigningerne matcher slet ikke det boom, der lige nu sker for den økologiske del af segmentet.

- Unge danskere driver helt klart noget af trenden. Instant, økologisk kaffe koster kun ca. en kr. pr. kop – og der er god kvalitet på markedet. Unge er også meget bevidste om bæredygtighed, og vi har fx i Nestlé informeret om the Nescafé Plan, hvor vi donerer 220 millioner højtydende kaffeplanter til kaffebønder inden 2020, siger Anna Lindqvist.

Instant kaffe som fx Nescafé kommer i det hele taget til at blive mere og mere almindeligt i vores kaffekopper. Det forudså den internationale analysevirksomhed IMARC Group for nylig i en ny rapport, hvor det beskrives, at instant kaffe-kategorien globalt vil vokse med hele 30 pct. i perioden 2017-2022. Det skyldes ikke mindst, at instant kaffe ifølge rapporten har overraskende godt fat i de unge, og at det er særligt populært i de store byer.

-hawin

11/4 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage