Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande
FoodTech Challenge & InnovateFood.dk finder sted på FoodTech 13.-15. november. Foto: MCH/Tony Brøchner.

Innovationskonkurrence høster ansøgninger fra 45 lande

2.500 studerende fra 45 lande har ansøgt om at deltage i innovationskonkurrencen FoodTech Challenge & InnovateFood.dk, der afholdes under FoodTech 13.-15. november i MCH Messecenter Herning

IT-studerende, humanister, ingeniører og en lang række af studerende på andre uddannelser håber disse dage på at blive blandt de 50 studerende, der skal deltage i den populære innovationskonkurrence FoodTech Challenge & InnovateFood.dk, der foregår under fødevareteknologimessen FoodTech 13.-15. november i MCH Messecenter Herning.

Flere end 2.500 studerende har ansøgt om at deltage, og ansøgerne kommer fra 45 lande, der foruden Danmark tæller nationer som Zimbabwe, Saudi-Arabien, USA, Kina og Pakistan.

Hos FoodJob Nordic, der står for rekrutteringen af de studerende, glæder man sig over at have modtaget så mange kvalificerede ansøgninger.

- Det er en meget bred og tværfaglig gruppe ansøgere, vi har modtaget fra hele 45 lande. De studerende tæller alt fra ingeniører og dataloger til humanister og kommer med vidt forskellige baggrunde og erfaringer, siger Mads Kinch Clemmensen fra Foodjob Nordic og fortsætter:

- Jeg har store forventninger til, at vi kan få skabt nogle dygtige, optimale og meget kompetente hold til konkurrencen. Vi leder netop efter utroligt alsidige kompetencer og baggrunde, og det stærke internationale ansøgerfelt bliver en fordel, når vi skal finde de rette personer til de unikke roller, der skal besættes.

Når de 50 studerende er fundet, fordeles de på ti hold, der hver især får en virksomhed med en case tilknyttet. Opgaven har de tre dage til at løse. Under FoodTech arbejder de studerende med hver sin case i det nye vidensområde Tech City i Hal F.

Årets virksomheder er blandt branchens største og mest kendte virksomheder og tæller blandt andet Arla, KMC, Marel, Chr. Hansen og Tulip. Eksperter fra vidensinstitutioner og industrien vil via ti videns-sessioner, der tager udgangspunkt i de ti virksomheders udfordringer, give deres input til gavn for de studerende og virksomhederne.

Vigtig konkurrence

En af de virksomheder, der støtter op om Foodtech Challenge & InnovateFood.dk og for tredje gang stiller med en case, er KMC, der udvikler fødevareingredienser.

- Konkurrencen giver os nye indspark og idéer til den konkrete udfordring, som vi arbejder med. De studerende, der deltager, er dygtige og fagligt alsidige. Når de bliver sat sammen til et hold på tværs af kompetencer og baggrund til den enkelte udfordring, gør det, at de studerende kan bidrage med tværfaglige, innovative og spændende vinkler og løsninger til vores case. At der også er eksperter, der giver de studerende inputs, gør blot konkurrencen endnu bedre, siger Gitte Graverholt, Business Development Director i KMC.

FoodTech Challenge & InnovateFood.dk afsluttes på messens sidste dag, den 15. november, hvor et dommerpanel vil udpege et vinderhold.

FoodTech Challenge & InnovateFood.dk arrangeres i samarbejde af Danish Food Cluster, Foodjob Nordic og MCH Messecenter Herning.

-hawin

 

10/10 2018
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage