Indsamling af mælkekasser sparer Arla 300 tons CO2

Indsamling af mælkekasser sparer Arla 300 tons CO2

På blot et år er mere end 100.000 mælkekasser kommet retur fra danskerne. Og det er godt nyt for Arlas grønne regnskab

I november 2016 søsatte Arla en landsdækkende indsamling i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening for at få de tusindvis af mælkekasser hjem igen, som hvert år forsvinder ud af Arlas distribution. For de mange mælkekasser i bybilledet og i høje tårne på institutionernes legepladser betyder, at Arla hvert år producerer 300.000 nye mælkekasser alene som erstatning for de forsvundne mælkekasser. Og det er en ekstraproduktion, der belaster miljøet unødigt.

Nu har Arla gjort tallene op. Og konklusionen er, at initiativet har været en stor succes. Mere end 100.000 mælkekasser er nemlig blevet indsamlet på tværs af hele landet fra eksempelvis børnehaver og genbrugsstationer. Det er 120.000 kg i ren plastik. Det betyder, at Arla kan reducere CO2-udledningen med 300 tons, hvilket svarer til at køre jorden rundt i en almindelig personbil 33 gange.

"Vi er overvældet over danskernes hjælp med at bringe de mere end 100.000 mælkekasser tilbage til Arla. Det betyder konkret, at vi kan reducere vores klimaaftryk. Reduktionen i CO2-udledning fra mælkekasser bidrager til vores 2020-mål om at reducere Arlas samlede CO2-udledning med 25 procent. Det er godt både for klimaet og for vores ejere, siger Jakob B. Knudsen, der er i direktør i Arla Danmark og fortsætter:

- I Arla arbejder vi på hele tiden på at blive grønnere. Mælkekasserne er et oplagt sted at tage fat på i vores arbejde med at gøre en forskel for miljøet. Faktisk er de lavet til at kunne holde i 20 år, men i dag forsvinder de allerede efter i gennemsnit tre år..

Mælkekasser skal fremstilles med genanvendelig plast
Arla arbejder løbende på at gøre mælkekasserne endnu grønnere. Målet er, at alle mælkekasser skal produceres af 100 procent genanvendelig plast, så snart Arla kan skaffe nok af denne type plast. I dag bruges der allerede plastaffald i produktionen af mælkekasser fra blandt andet Arlas danske mejerier, gamle mælkekasser, låg fra mælkekartoner og plastemballage.

- Hos Arla arbejder vi målrettet med bæredygtighed. Vi har et mål om, at vores mælkekasser på sigt skal produceres med 100 procent genanvendeligt plastik. Det vil være med til at reducere vores samlede klimaaftryk betydeligt, fordi en mælkekasse lavet af 100 procent genanvendelig plast reducerer CO2-udledningen med 40 procent pr. kasse, siger Jakob B. Knudsen.

Sådan indsamlede Arla mælkekasserne:

  • Arla har været i dialog med de grossister og købmænd, der kører ud med varer til eksempelvis børneinstitutioner og restauranter for at få dem til fremover at huske at tage tomme kasser med tilbage.
  • Arla har sendt breve ud til alle landets daginstitutioner for at oplyse dem om indsamlingen og opfordre dem til at sende de tommer kasser retur næste gang, de får varer leveret fra en grossist eller købmand. Daginstitutionerne er et særligt indsatsområde, da mælkekasser ikke er sikkerhedsgodkendt legetøj og medfører en risiko for, at børnene falder og slår sig, når de kravler på dem.
  • Arla har opfordret private forbrugere og andre med tomme mælkekasser til at aflevere de tommer kasser hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla.
-lipe
6/2 2018
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage