Hele værdikæden er på pladsMonika Ölund lægger vægt på, at ScanPack er en stærk aktør, når det drejer sig om at bringe nyheder og viden til torvs for de besøgende og skabe rammerne for vidensdeling og netværk.

Hele værdikæden er på plads

I år fylder Skandinaviens største emballagemesse 60 år. Og det bliver markeret. Udstillere fra hele værdikæden viser de nyeste løsninger på messen, der også byder på et stort program med gratis seminarer og workshops

Mere end 400 udstillere, hvoraf halvdelen kommer fra andre lande end Sverige, samles på Scanpack den 22.-25. oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Messen, som startede i 1964, fejrer sit 60-års jubilæum. Det vil ifølge arrangøren ikke gå ubemærket hen.

- Vi introducerer blandt andet et nyt mødeområde med en scene, Packaging Plaza, på anden sal. Her sker der en masse spændende ting i forbindelse med jubilæet.

- Flere prisoverrækkelser vil også finde sted her. Vi har også en række jubilæumstilbud, fra gratis workshops og matchmaking og flere andre ting på bedding. Og så selvfølgelig en stor jubilæumsfest, siger Monika Ölund, Business Manager for Scanpack.

På forkant med udviklingen
Monika Ölund fremhæver den brede vifte af produkter på årets messe.

- Det unikke ved Scanpack er, at udstillerne, herunder flere af de store og tunge virksomheder, repræsenterer hele værdikæden. Her præsenteres de nyeste løsninger, og der vises produkter og tjenester, som er på forkant.

Som besøgende kan man opdage de nye emballageteknologier, holde sig opdateret med trends og også netværke med forretningspartnere. Scanpack har med andre ord en hel del at byde på. Samtidig er messen overskuelig, understreger Monika.

- Messen er stor, men ikke for stor. Som besøgende kan man komme igennem messen i løbet af de dage, den varer. At komme til Scanpack er derfor en meget tidseffektiv måde at finde løsninger baseret på din virksomheds specifikke behov.

Stor investering i seminarer
Kompetenceudvikling er mere end nogensinde i fokus på dette års Scanpack. Der vil være et omfattende seminarprogram på to scener med i alt mere end 100 programpunkter.

På jubilæumsscenen, Packaging Plaza, vil brancheeksperter og repræsentanter for kendte brands dele deres erfaringer inden for to hovedfokusområder: Bæredygtighed og emballagetrends.

Innovationsscenen, Scanpack Pioneers, udforsker makrotendenser inden for innovation, nye teknologier og produktionseffektivitet for fremtidens emballageløsninger.

Workshops åbne for alle
Ud over sceneprogrammerne arrangeres der en række workshops i forbindelse med messen. Også de er gratis at deltage i.

Designbureauet Motherland arrangerer en workshop med fokus på, hvordan man tænker kreativt i forbindelse med udvikling af emballage.

SWIRA (Swedish Industrial Robot Association) demonstrerer potentialet i robotteknologi og automatisering. RISE Academy har en seance, der går i dybden med genbrug, fødevareemballage, emballageapplikationer og e-handelsemballage.

Matchmaking
En nyhed på messen i år er Matchmaking-området på anden sal. Her er der mulighed for at komme i dialog med og føre individuelle samtaler med potentielle partnere og kunder.

Kontakten skabes via Scanpack Matchmaking, hvor man på forhånd kan booke møder med interessenterne.

- Vi har også valgt at gøre denne service gratis i år. Desuden vil værktøjet være åbent i et par uger efter messens afslutning.

- Tanken er, at man bagefter skal kunne finde personer eller virksomheder, som man måske ikke nåede at få fat i under messen, siger Monika Ölund.

Netværk på flere måder
I hallerne, på standene og i særlige mødemiljøer og aktiviteter tilbyder Scanpack utallige muligheder for at netværke med virksomheder, brancheorganisationer, deltagende foredragsholdere, eksperter, forskere og andre.

Også dette netværk fortsætter efter messens afslutning.

- Hver dag inviterer vi til After Work i lobbyrestauranten Twentyfourseven.

- Det er som regel et værdsat og velbesøgt arrangement, siger Monika Ölund og kommer ind på, at Scanpack også afholder en stor jubilæumsfest den 23. oktober i kongreshallen, hvor både besøgende og udstillere er velkomne.

En unik messe
Med sine 60 år lige rundt om hjørnet er messen mere end nogensinde klar til at guide de besøgende fra branchen på vej gennem udfordringerne på emballagemarkedet og inspirere til fremtidens opgaver. Det mener Monika Ölund.

- Det er et tegn på styrke, at en messe har spillet en vigtig rolle i at fremme innovation, udvikling og bæredygtighed i så lang tid. Vi er stolte af at have den position og rolle for branchen, siger hun.

-hawin

20/9 2024
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger
  • Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    Print4All 2025 sætter fokus på bølgepap

    emballage ›Bølgepapsektoren oplever konstant vækst i disse år, også i Italien hvor messen i Milano i maj til næste år med Corrugated Experience vil fremhæve udviklingen og potentialerne i materialet, der spiller en væsentlig rolle for fremtidens primære og sekunder emballage