Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

Hansgrohe Group vil skifte al ny produktemballage på sine tyske fabrikker til pap og papir inden udgangen af 2025. Der vil kun blive brugt pap- og papirdele, der er 100 % genanvendelige

Ansvaret for overgangen fra plast til papir ligger hos Hansgrohe Green Company-teamet, der fokuserer på virksomhedens innovative bæredygtighedsstrategi.

Projektleder Torsten Mayer siger:

- Vi er ivrige efter at implementere den bæredygtige treenighed 'Reduce, Reuse & Recycle' i vores emballage. Samtidig er det noget, som mange af vores kunder direkte efterspørger.

Med denne ændring vil Hansgrohe spare omkring 312 tons plastemballage om året på sine tyske fabrikker.

Det drejer sig primært om fyldning af emballagen, som beskytter armaturer og brusere mod ridser, stød og transportskader.

I stedet for poser, bobleplast, pakkelommer og plaststrimler har virksomheden valgt at erstatte dem med pap eller papir.

- Vi arbejder i øjeblikket på at opnå 100 % pap- og papiremballage. Vi mangler stadig et par procent, før vi er helt i mål, siger Torsten Mayer, og fortsætter:

- Vi har fundet papiralternativer til emballagen på næsten alle vores produkttyper, men det er endnu ikke fuldt implementeret i produktionsprocessen.

- Og der er stadig nogle uundværlige plastdele i nogle emballager i dag, som på grund af deres egenskaber ikke kan erstattes med papir - men med genbrugsplast.

På grund af eksisterende lagre hos grossister og installatører kan produktemballage, der indeholder plastkomponenter, dog stadig være i omløb i 2026.

-hawin

5/7 2024
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning