Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

Hansgrohe Group vil skifte al ny produktemballage på sine tyske fabrikker til pap og papir inden udgangen af 2025. Der vil kun blive brugt pap- og papirdele, der er 100 % genanvendelige

Ansvaret for overgangen fra plast til papir ligger hos Hansgrohe Green Company-teamet, der fokuserer på virksomhedens innovative bæredygtighedsstrategi.

Projektleder Torsten Mayer siger:

- Vi er ivrige efter at implementere den bæredygtige treenighed 'Reduce, Reuse & Recycle' i vores emballage. Samtidig er det noget, som mange af vores kunder direkte efterspørger.

Med denne ændring vil Hansgrohe spare omkring 312 tons plastemballage om året på sine tyske fabrikker.

Det drejer sig primært om fyldning af emballagen, som beskytter armaturer og brusere mod ridser, stød og transportskader.

I stedet for poser, bobleplast, pakkelommer og plaststrimler har virksomheden valgt at erstatte dem med pap eller papir.

- Vi arbejder i øjeblikket på at opnå 100 % pap- og papiremballage. Vi mangler stadig et par procent, før vi er helt i mål, siger Torsten Mayer, og fortsætter:

- Vi har fundet papiralternativer til emballagen på næsten alle vores produkttyper, men det er endnu ikke fuldt implementeret i produktionsprocessen.

- Og der er stadig nogle uundværlige plastdele i nogle emballager i dag, som på grund af deres egenskaber ikke kan erstattes med papir - men med genbrugsplast.

På grund af eksisterende lagre hos grossister og installatører kan produktemballage, der indeholder plastkomponenter, dog stadig være i omløb i 2026.

-hawin

5/7 2024
  • Plastbarrieren er overvundet

    Plastbarrieren er overvundet

    emballage ›Xamplas "Morro Coating" er det første plastfri barrieremateriale fremstillet af planter, som bliver introduceret i Japan og i andre asiatiske lande
  • Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    Millioner til cirkulære SMV-løsninger

    emballage ›Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer over 92 mio. kr. i cirkulære løsninger i små og mellemstore virksomheder, så de kan øge konkurrenceevnen ved at udnytte deres ressourcer endnu mere effektivt
  • Pomfritter gik helt i sort

    Pomfritter gik helt i sort

    emballage ›Black Friday gav ny omsætningsrekord i Dagrofa Foodservices butikker, hvor bl.a. pommes frites var et stort hit
  • Pantlastbiler på el

    Pantlastbiler på el

    emballage ›Dansk Retursystem udvider brugen af el-lastbiler til indsamling af pantede flasker og dåser. Det kræver udbygning af ladeinfrastrukturen. OK er på vej med flere ladestandere
  • Hent din pakke nu

    Hent din pakke nu

    emballage ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast