Glad i returplastiklåget

Glad i returplastiklåget

Hele året har danskerne afleveret plastiklåg fra Arlas mælkekartoner. De mange indsamlede plastiklåg er nu talt op, og resultatet overgår alle forventninger: 1.200.000 plastisklåg er returneret. Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år – og langt højere end målsætningen, der allerede blev nået i april

Arla ØKO og Bilkas samarbejde om at indsamle plastiklåg fra Arlas mælkekartoner til genanvendelse er igen i år en succes. Faktisk så succesfuld, at indsamlingen i 2017 slår alle tidligere rekorder. Danskerne har nemlig indsamlet intet mindre end 1.200.000 plastiklåg fra mælkekartoner.

Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år, hvor 483.000 låg blev indsamlet rundt omkring i landets 18 Bilka-hypermarkeder. Ambitionen for 2017 lød på 500.000 låg, men de var allerede indsamlet efter knap fire måneder. Derfor igangsatte Arla ØKO og Bilka endnu en indsamlingskampagne i maj, der løb indtil 30. november 2017. Nu er lågene talt op. Og resultatet tegner et billede af, at forbrugerne stadig har en interesse for miljøet og genanvendelse.

Resultatet imponerer initiativtagerne, der med kampagnen blandt andet ønsker at inspirere forbrugerne til at sortere affald:

- For tredje år i træk imponerer danskerne os. Vi havde ikke drømt om, at vi i år skulle modtage over én million plastiklåg. Vi er rigtig glade for, at danskerne har fået øjnene op for Bilka som et sted, hvor man både kan købe ind, men også komme af med noget af sit affald igen, siger marketingchef i Bilka, Alice Monberg.

Forbrugerne spiller en afgørende rolle
Arla arbejder løbende på at mindske virksomhedens miljøbelastning. Med forbrugernes store hjælp kan Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark, se tilbage på et år, der gavner både miljø og forretning:

- Vi har fokus på at reducere spild og genbruge plastikken fra vores emballage. Vores plastiklåg er lavet af bioplast, og kan genbruges til fx fremstilling af vores grønne mælkekasser. Men det kræver, at forbrugerne returnerer plastiklågene, så plastikken ikke ender på forbrændingen. Det har danskere over hele landet bevist, at de i den grad er villige til. Og det vi sætter stor pris på i Arla.

At danskerne har returneret over en million plastiklåg har særligt to positive effekter: Ressourcer til at fremstille ny plastik reduceres, og plastikspild i naturen mindskes.

- Det er helt afgørende for vores fælles fremtid, at virksomheder øger mængden af plast, som genanvendes, og at vi ikke bruger naturen som skraldespand. Det er godt at se, at så mange danskere har fået øjnene op for, hvordan de kan gøre noget godt for miljøet. Derudover er det positivt, at virksomheder også tager sin del af ansvaret og søsætter initiativer, der leder danskerne i den rigtige retning, siger Lone Gudiksen Møller fra Danmarks Naturfredningsforening.

Bilka i Kolding, Tilst, Skalborg, Viborg og Odense er de hypermarkeder, der har modtaget flest plastiklåg i 2017. 

-hawin

5/1 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne