Glad i returplastiklåget

Glad i returplastiklåget

Hele året har danskerne afleveret plastiklåg fra Arlas mælkekartoner. De mange indsamlede plastiklåg er nu talt op, og resultatet overgår alle forventninger: 1.200.000 plastisklåg er returneret. Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år – og langt højere end målsætningen, der allerede blev nået i april

Arla ØKO og Bilkas samarbejde om at indsamle plastiklåg fra Arlas mælkekartoner til genanvendelse er igen i år en succes. Faktisk så succesfuld, at indsamlingen i 2017 slår alle tidligere rekorder. Danskerne har nemlig indsamlet intet mindre end 1.200.000 plastiklåg fra mælkekartoner.

Det er mere end en fordobling i forhold til sidste år, hvor 483.000 låg blev indsamlet rundt omkring i landets 18 Bilka-hypermarkeder. Ambitionen for 2017 lød på 500.000 låg, men de var allerede indsamlet efter knap fire måneder. Derfor igangsatte Arla ØKO og Bilka endnu en indsamlingskampagne i maj, der løb indtil 30. november 2017. Nu er lågene talt op. Og resultatet tegner et billede af, at forbrugerne stadig har en interesse for miljøet og genanvendelse.

Resultatet imponerer initiativtagerne, der med kampagnen blandt andet ønsker at inspirere forbrugerne til at sortere affald:

- For tredje år i træk imponerer danskerne os. Vi havde ikke drømt om, at vi i år skulle modtage over én million plastiklåg. Vi er rigtig glade for, at danskerne har fået øjnene op for Bilka som et sted, hvor man både kan købe ind, men også komme af med noget af sit affald igen, siger marketingchef i Bilka, Alice Monberg.

Forbrugerne spiller en afgørende rolle
Arla arbejder løbende på at mindske virksomhedens miljøbelastning. Med forbrugernes store hjælp kan Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark, se tilbage på et år, der gavner både miljø og forretning:

- Vi har fokus på at reducere spild og genbruge plastikken fra vores emballage. Vores plastiklåg er lavet af bioplast, og kan genbruges til fx fremstilling af vores grønne mælkekasser. Men det kræver, at forbrugerne returnerer plastiklågene, så plastikken ikke ender på forbrændingen. Det har danskere over hele landet bevist, at de i den grad er villige til. Og det vi sætter stor pris på i Arla.

At danskerne har returneret over en million plastiklåg har særligt to positive effekter: Ressourcer til at fremstille ny plastik reduceres, og plastikspild i naturen mindskes.

- Det er helt afgørende for vores fælles fremtid, at virksomheder øger mængden af plast, som genanvendes, og at vi ikke bruger naturen som skraldespand. Det er godt at se, at så mange danskere har fået øjnene op for, hvordan de kan gøre noget godt for miljøet. Derudover er det positivt, at virksomheder også tager sin del af ansvaret og søsætter initiativer, der leder danskerne i den rigtige retning, siger Lone Gudiksen Møller fra Danmarks Naturfredningsforening.

Bilka i Kolding, Tilst, Skalborg, Viborg og Odense er de hypermarkeder, der har modtaget flest plastiklåg i 2017. 

-hawin

5/1 2018
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage