Øget interesse for de kraftfulde bølger

Øget interesse for de kraftfulde bølger

Farusa mærker optimismen spire hos bl.a. de eksporterende smv’er. Og manglen på træ kan give specialisten i ekstrem stærk papemballage endnu et skub fremad

Af Lisbeth Petersen  

- Vi har faktisk dejligt travlt.  

      Sådan lyder forårsmeldingen fra fabrikant Arne Hammer et år efter starten på denne ’mildest talt mærkelige tid’, som han kalder den. Ejerlederen af Farusa i Farum har næsten ikke sat sine ben i produktionshallerne siden november ’20, for under hele corona-pandemien har fremstillingen af virksomhedens ekstremt stærke bølgepapemballager været i gang. For at undgå gensidig smitterisiko har administrationen og produktionen arbejdet bag hver deres lukkede døre. Og størstedelen af salgspræsentationerne er foregået online til kunder i hele Skandinavien. 

- Det er jo på mange måder helt grotesk, når vi sidder der og tilbyder specialtilpassede emballager til en kunde foran skærmen, mens vi banker på et stykke pap og siger: ’Kan du høre, hvor stærkt det lyder’, siger Arne Hammer med en smilende hovedrysten. 

Vi mærker optimismen hos kunderne 
Ikke desto mindre har Farusa klaret sig sikkert gennem krisen 

- Vi fokuserer især på transportemballage til eksporterende kunder i hele Skandinavien, og selv om meget af markedet har ligget stille, har vi kun oplevet en moderat tilbagegang. Gennem det seneste halve år har vivundet noget af det tabte tilbage, og vi kan også mærke stigende optimisme hos vores kunder, fortæller han. 

Det er især de små og mellemstore eksportvirksomheder med behov for skræddersyede emballager, der vejrer morgenluft og i stigende omfang henvender sig til Farusa. Den særligt robuste form for Heavy Duty-bølgepap, der bliver produceret kasser af i Farum, kan bære tusindevis af kilo, modstå vand og frost og klare alle transportformer. Samtidigt er kasserne et bæredygtigt valg, da de enten kan genanvendes i årevis eller genbruges 100 % til nye papkasser, og det har fået mange kunder til at vende blikket væk fra deres hidtidige specialfremstillede emballage af træ og krydsfinér og hen mod bølgepappet.  

Papirmarkedet foreløbigt ikke ramt 
Den tendens bliver forstærket yderligere i øjeblikket, pointerer Arne Hammer: 

- Lige nu er der en verdensomspændende, kæmpe efterspørgsel på materialer af enhver art og ikke mindst træ. Ud over det voksende forbrug på de skandinaviske hjemmemarkeder nærmest sluger bygningsindustrien i USA de lyse træsorter fra Norden. Det medfører mangelsituationer og stærkt stigende priser.

På papir- og dermed også papmarkedet er der også stor efterspørgsel og stigende råvarepriser, men foreløbigt tyder det heldigvis ikke på, at det bliver ramt på samme måde. Og hvis kunderne, der skal bruge de ekstra stærke emballager, pludselig skal betale 30 % mere for træprodukter, kan det være, de vil undersøge muligheden for at få fremstillet dem i Heavy Duty bølgepap i stedet for. Vi har bl.a. også brugt corona-tiden til at få fremstillet en ny hjemmeside, hvor vi lægger stor vægt på at fortælle om de stadigt mere grønne og bæredygtige gevinster ved at bruge bølgepap til krævende emballageløsninger, siger fabrikanten. 

 

 

 

 

26/4 2021
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske