Øget interesse for de kraftfulde bølger

Øget interesse for de kraftfulde bølger

Farusa mærker optimismen spire hos bl.a. de eksporterende smv’er. Og manglen på træ kan give specialisten i ekstrem stærk papemballage endnu et skub fremad

Af Lisbeth Petersen  

- Vi har faktisk dejligt travlt.  

      Sådan lyder forårsmeldingen fra fabrikant Arne Hammer et år efter starten på denne ’mildest talt mærkelige tid’, som han kalder den. Ejerlederen af Farusa i Farum har næsten ikke sat sine ben i produktionshallerne siden november ’20, for under hele corona-pandemien har fremstillingen af virksomhedens ekstremt stærke bølgepapemballager været i gang. For at undgå gensidig smitterisiko har administrationen og produktionen arbejdet bag hver deres lukkede døre. Og størstedelen af salgspræsentationerne er foregået online til kunder i hele Skandinavien. 

- Det er jo på mange måder helt grotesk, når vi sidder der og tilbyder specialtilpassede emballager til en kunde foran skærmen, mens vi banker på et stykke pap og siger: ’Kan du høre, hvor stærkt det lyder’, siger Arne Hammer med en smilende hovedrysten. 

Vi mærker optimismen hos kunderne 
Ikke desto mindre har Farusa klaret sig sikkert gennem krisen 

- Vi fokuserer især på transportemballage til eksporterende kunder i hele Skandinavien, og selv om meget af markedet har ligget stille, har vi kun oplevet en moderat tilbagegang. Gennem det seneste halve år har vivundet noget af det tabte tilbage, og vi kan også mærke stigende optimisme hos vores kunder, fortæller han. 

Det er især de små og mellemstore eksportvirksomheder med behov for skræddersyede emballager, der vejrer morgenluft og i stigende omfang henvender sig til Farusa. Den særligt robuste form for Heavy Duty-bølgepap, der bliver produceret kasser af i Farum, kan bære tusindevis af kilo, modstå vand og frost og klare alle transportformer. Samtidigt er kasserne et bæredygtigt valg, da de enten kan genanvendes i årevis eller genbruges 100 % til nye papkasser, og det har fået mange kunder til at vende blikket væk fra deres hidtidige specialfremstillede emballage af træ og krydsfinér og hen mod bølgepappet.  

Papirmarkedet foreløbigt ikke ramt 
Den tendens bliver forstærket yderligere i øjeblikket, pointerer Arne Hammer: 

- Lige nu er der en verdensomspændende, kæmpe efterspørgsel på materialer af enhver art og ikke mindst træ. Ud over det voksende forbrug på de skandinaviske hjemmemarkeder nærmest sluger bygningsindustrien i USA de lyse træsorter fra Norden. Det medfører mangelsituationer og stærkt stigende priser.

På papir- og dermed også papmarkedet er der også stor efterspørgsel og stigende råvarepriser, men foreløbigt tyder det heldigvis ikke på, at det bliver ramt på samme måde. Og hvis kunderne, der skal bruge de ekstra stærke emballager, pludselig skal betale 30 % mere for træprodukter, kan det være, de vil undersøge muligheden for at få fremstillet dem i Heavy Duty bølgepap i stedet for. Vi har bl.a. også brugt corona-tiden til at få fremstillet en ny hjemmeside, hvor vi lægger stor vægt på at fortælle om de stadigt mere grønne og bæredygtige gevinster ved at bruge bølgepap til krævende emballageløsninger, siger fabrikanten. 

 

 

 

 

26/4 2021
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed