Øget efterspørgsel på specialpakkede containere
Lemvigh-Müller har indrettet særligt center til formålet og har udførlig dokumentation som højprioritet
Af Lisbeth Petersen- Vi bruger hellere lidt ekstra tid og ressourcer på pakningen, end vi risikerer, at noget går tabt.
Sådan siger driftsleder Jimi Nielsen i stål og teknikgrossisten, Lemvigh-Müller, som er blandt de virksomheder, der oplever stigende krav til pakning og levering af varer.
I efteråret blev centeret for Supply Chain Management (SCM) flyttet ud fra Lemvigh-Müllers centrallager i Kolding og fik egen adresse på nabogrunden. Det er en direkte konsekvens af kundernes stigende efterspørgsmål på specialløsninger.
SCM-centeret beskæftiger seks medarbejdere, som udelukkende servicerer virksomheder med særlige krav. Det gælder f.eks. virksomheder med varer, der skal flyves eller sejles i containere, og som derfor skal pakkes på en bestemt måde.
Det kan også være virksomheder, der skal eksportere deres varer ud af EU, hvilket kræver pakning på varmebehandlede paller, så der ikke bliver overført skadedyr.
Eller produktionsvirksomheder, der ønsker at få pakket deres varer per ordrelinje eller stykliste, hvilket er med til at effektivisere virksomhedens arbejdsgange.
- Vi pakker hver enkelt ordre efter kundens behov. Det betyder også, at vi ofte bygger emballagen specielt til de enkelte varer eller køber specialdesignet emballage andre steder. I de fleste tilfælde anvender vi scantainere og fylder godt ud med luftpuder, lige som vi spænder alle varer fast, for at de ikke kan flytte sig under transporten, siger Jimi Nielsen.
Ordre på 36 containere til skibe i Østen
Han og kollegerne har netop sendt den første 40 fods specialpakkede container med værktøj, måleudstyr og tekniske artikler af sted fra Kolding til et skibsværft i Østen.
Frem til midten af 2018 følger 35 lignende containere efter, og i alt skal Lemvigh-Müller levere tæt ved 2.000 varetyper til kunden. Indholdet af containerne skal bruges ombord på 36 nye skibe, som bliver bygget på værfter i Kina og Korea.
Det er en opgave, som stiller særlige krav og ønsker til pakning, levering og dokumentation. Containerne bliver inddelt i pakkezoner, så det er nemt for modtageren at pakke varerne ud ombord på skibene, og der følger udførlig instruktion og dokumentation med.
- Vi udarbejder et diagram med fortegnelse over, hvor de enkelte varer ligger i containeren, og ud over det tager vi fotos af alle varerne og deres placering. Begge dele sender vi til såvel sælger som slutkunde, og den ekstra dokumentation er noget af det, vi får meget positive tilbagemeldinger på, siger Jimi Nielsen.
Leverancer til olieplatforme
Blandt SCM centrets kunder er også olieplatforme i Nordsøen, hvor der er særlige krav til både dokumentation og pakning. Eksempelvis må to ordrer ikke pakkes på samme palle, med mindre de skal videre til samme platform. Og så er det selvfølgelig afgørende, at der ikke sker fejl, pointerer Jimi Nielsen og siger:
- Mangler der en enkelt vare til for eksempel en olieplatform i Nordsøen, er det en særdeles dyr affære at eftersende den, så der må faktisk ikke ske fejl, når vi plukker og pakker på SCM-centret. Derfor er vi enormt grundige og dobbelttjekker alle varer, når de indlagres, og når de plukkes og sendes. Vores kunder bruger os netop, fordi vi kan noget særligt, og fordi de har strenge krav til pakning og levering.
- lipe