Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

UPM Specialty Papers og Fazer har i fællesskab udviklet en ny type emballage til Fazers havreriskager. Her er det traditionele plastiklamineret emballagepapir erstattet med en innovativ papirløsning, som er lettere at genbruge uden at gå på kompromis med den beskyttelse, den yder produktet.

Den nye Fazer Oat Rice Pie-emballage er helt i tråd med både Fazers 'Sustainable Packaging Vision' og UPM's Bioforestrategi.

Emballageløsningen er resultatet af mere end to års langsigtet udviklingsarbejde for at sikre emballagens genanvendelighed uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden og kvaliteten af riskagerne

Den er da også blevet anerkendt i WorldStar-, ScanStar- og New Wood-konkurrencerne,og kan allerede nu findes i køleafdelingerne i de finske supermarkeder.

I det emballagepapir, som UPM Specialty Papers har udviklet, er både barriere- og varmeforseglingsegenskaberne inkorporeret i emballagepapiret uden et separat lag plastlaminering. Barriereegenskaberne er designet til at beskytte produktet inde i pakken indtil holdbarhedsdatoen, samtidig med at de sikrer, at f.eks. fedt i produktet ikke kan trænge ind i pakken.

-Emballagepapir har den fordel, at det kan genanvendes inden for en veletableret infrastruktur for fibergenanvendelse. I dag bliver mere end 80 procent af det fiberbaserede emballagemateriale, der bruges i Europa, genanvendt, siger Susanna Hyrkäs, Senior Manager, Sustainability, UPM Specialty Papers og tilføjer:

-Vores produktudvikling er altid baseret på præmissen om at sikre genanvendelighed, ud over at sikre produktsikkerhed og de nødvendige funktionelle egenskaber.

-lipe

5/4 2024
  • Økologien udvikler sin position i foodservice

    Økologien udvikler sin position i foodservice

    emballage ›Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 % i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 %
  • Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    Hansgrohes produktemballager bliver plastfri

    emballage ›Hansgrohe Group vil skifte al ny produktemballage på sine tyske fabrikker til pap og papir inden udgangen af 2025. Der vil kun blive brugt pap- og papirdele, der er 100 % genanvendelige
  • Scanpacks konferenceprogram er klar

    Scanpacks konferenceprogram er klar

    emballage ›Konferenceprogrammet for Scanpack, Skandinaviens største emballagemesse, som finder sted på Svenska Mässan i Göteborg den 22.-25. oktober, er blevet offentliggjort.
  • Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    Ny pakkemaskine til isoleringsplader

    emballage ›Tentoma har installeret en RoRo StretchPack pakkemaskine til indpakning af isoleringsplader hos UNISOL SA i Grækenland
  • Nyt kulturfænomen hos Arla

    Nyt kulturfænomen hos Arla

    emballage ›A38 har været på danskernes morgenbord siden 1938. Nu får den velkendte serie af syrnede mælkeprodukter fra Arla et nyt navn og look: Arla Cultura A38
  • En æggende fremtid forude

    En æggende fremtid forude

    emballage ›DAVA Foods Denmark, som producerer og sælger friske æg og pasteuriserede ægprodukter til detail og foodservice præsterer overskud for 2023 – og er klar til fremtidens udfordringer
  • 'Byg-plast' er på trapperne

    'Byg-plast' er på trapperne

    emballage ›Et nyt materiale lavet af stivelse fra byg og fibre fra sukkerroer har set dagens lys på Københavns Universitet. Materialet er stærkt og bliver til kompost, hvis det havner i naturen. På sigt kan være med til at bremse den massive plastikforurening og mindske klimaaftrykket fra plastproduktionen, håber forskerne bag opfindelsen
  • Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    Fortsætter investeringer i CO2-reduktioner

    emballage ›Smurfit Kappa investerer over 30 millioner euro i Spanien for fortsat at reducere CO2-udledninger og øge cirkulariteten i produktionsprocesserne på papirfabrikkerne i Sangüesa og Nervión