Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

Genanvendelig fødevareemballage uden plastforing

UPM Specialty Papers og Fazer har i fællesskab udviklet en ny type emballage til Fazers havreriskager. Her er det traditionele plastiklamineret emballagepapir erstattet med en innovativ papirløsning, som er lettere at genbruge uden at gå på kompromis med den beskyttelse, den yder produktet.

Den nye Fazer Oat Rice Pie-emballage er helt i tråd med både Fazers 'Sustainable Packaging Vision' og UPM's Bioforestrategi.

Emballageløsningen er resultatet af mere end to års langsigtet udviklingsarbejde for at sikre emballagens genanvendelighed uden at gå på kompromis med fødevaresikkerheden og kvaliteten af riskagerne

Den er da også blevet anerkendt i WorldStar-, ScanStar- og New Wood-konkurrencerne,og kan allerede nu findes i køleafdelingerne i de finske supermarkeder.

I det emballagepapir, som UPM Specialty Papers har udviklet, er både barriere- og varmeforseglingsegenskaberne inkorporeret i emballagepapiret uden et separat lag plastlaminering. Barriereegenskaberne er designet til at beskytte produktet inde i pakken indtil holdbarhedsdatoen, samtidig med at de sikrer, at f.eks. fedt i produktet ikke kan trænge ind i pakken.

-Emballagepapir har den fordel, at det kan genanvendes inden for en veletableret infrastruktur for fibergenanvendelse. I dag bliver mere end 80 procent af det fiberbaserede emballagemateriale, der bruges i Europa, genanvendt, siger Susanna Hyrkäs, Senior Manager, Sustainability, UPM Specialty Papers og tilføjer:

-Vores produktudvikling er altid baseret på præmissen om at sikre genanvendelighed, ud over at sikre produktsikkerhed og de nødvendige funktionelle egenskaber.

-lipe

5/4 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser