Geia Food får ny ejerstruktur

Geia Food får ny ejerstruktur

Partnerskab mellem den danske virksomheds ledelse og norsk investeringsselskab skal sikre vækst

Den danske virksomhed Geia Food, der udvikler og leverer fødevare-koncepter til hele Skandinavien, får ny ejerstruktur.

Geia Food, der har sine danske kontorer i Aalborg og Skælskør, blev skabt i 2014 som en fusion mellem firmaerne A-Frost og Mortensen Food.

Det norske investeringsselskab Credo Partners overtager pr. 1. december 55 pct. af aktiekapitalen og samtidig udvider den daglige ledelse, anført af CEO Claus Ravnsbo, sit medejerskab i virksomheden. De nuværende majoritetsaktionærer fortsætter som medejere og der er derfor tale om et decideret partnerskab mellem nye og gamle aktionærer samt ledelsen i virksomheden.

- Kombinationen af en stærk kapitalpartner og et management buy-in giver Geia Food en helt unik chance for yderligere at sætte fart i ekspansionen i Skandinavien. Vi kan både vokse organisk og via opkøb, og dermed kan vi i endnu højere grad opfylde vores ambition om at være den foretrukne samarbejdspartner for detailhandelen, når det drejer sig om at finde de bedste fødevarer til kunderne, siger CEO Claus Ravnsbo.

Credo Partners, der blev stiftet i 2003, har det som sit speciale at investere i mindre og mellemstore virksomheder og arbejde tæt sammen med ledelse og øvrige ejere om at udvikle sine investeringer. Credo Partners har investeringer i både fødevaresektoren med Globus Wine og fiskevirksomheden Optimar, men også indenfor bl.a. IT, hjælpemidler og ergonomiske møbler.

- Vi ser Geia Food som en særdeles attraktiv platform for yderligere vækst i de nordiske lande. Virksomheden har vist stærkt lederskab og evnen til at skabe innovation indenfor en række fødevarekategorier og har potentiale til at opnå en førerposition i sin branche, siger Gudmund Killi, managing partner i Credo Partners.

Formelt skal den nye ejerstruktur godkendes af de danske konkurrencemyndigheder, inden den efter planen kan træde i kraft 1. december 2017.

Geia Food beskæftiger i dag 63 medarbejdere og har kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Virksomheden agerer som et værdiskabende bindeled mellem dygtige fødevareproducenter på den ene side og de skandinaviske detailkæder på den anden. Særlig ekspertise har Geia Food inden for kategorier som is, ost & mejeri, fjerkræ, fisk, drikkevarer, convenience- og kolonialvarer. Virksomheden fokuserer bl.a. på kædernes egne varemærker, men virksomheden leverer også egne varemærker som eksempelvis Eventyr Is.

Omsætningsudviklingen er positiv og virksomheden opnåede i 2016 en samlet koncernomsætning på 1,144 mia. kr., og årets resultat landede på 32,3 mio. kr. i Geia Food A/S.

-lipe

16/10 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage