Geia Food får ny ejerstruktur

Geia Food får ny ejerstruktur

Partnerskab mellem den danske virksomheds ledelse og norsk investeringsselskab skal sikre vækst

Den danske virksomhed Geia Food, der udvikler og leverer fødevare-koncepter til hele Skandinavien, får ny ejerstruktur.

Geia Food, der har sine danske kontorer i Aalborg og Skælskør, blev skabt i 2014 som en fusion mellem firmaerne A-Frost og Mortensen Food.

Det norske investeringsselskab Credo Partners overtager pr. 1. december 55 pct. af aktiekapitalen og samtidig udvider den daglige ledelse, anført af CEO Claus Ravnsbo, sit medejerskab i virksomheden. De nuværende majoritetsaktionærer fortsætter som medejere og der er derfor tale om et decideret partnerskab mellem nye og gamle aktionærer samt ledelsen i virksomheden.

- Kombinationen af en stærk kapitalpartner og et management buy-in giver Geia Food en helt unik chance for yderligere at sætte fart i ekspansionen i Skandinavien. Vi kan både vokse organisk og via opkøb, og dermed kan vi i endnu højere grad opfylde vores ambition om at være den foretrukne samarbejdspartner for detailhandelen, når det drejer sig om at finde de bedste fødevarer til kunderne, siger CEO Claus Ravnsbo.

Credo Partners, der blev stiftet i 2003, har det som sit speciale at investere i mindre og mellemstore virksomheder og arbejde tæt sammen med ledelse og øvrige ejere om at udvikle sine investeringer. Credo Partners har investeringer i både fødevaresektoren med Globus Wine og fiskevirksomheden Optimar, men også indenfor bl.a. IT, hjælpemidler og ergonomiske møbler.

- Vi ser Geia Food som en særdeles attraktiv platform for yderligere vækst i de nordiske lande. Virksomheden har vist stærkt lederskab og evnen til at skabe innovation indenfor en række fødevarekategorier og har potentiale til at opnå en førerposition i sin branche, siger Gudmund Killi, managing partner i Credo Partners.

Formelt skal den nye ejerstruktur godkendes af de danske konkurrencemyndigheder, inden den efter planen kan træde i kraft 1. december 2017.

Geia Food beskæftiger i dag 63 medarbejdere og har kontorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Virksomheden agerer som et værdiskabende bindeled mellem dygtige fødevareproducenter på den ene side og de skandinaviske detailkæder på den anden. Særlig ekspertise har Geia Food inden for kategorier som is, ost & mejeri, fjerkræ, fisk, drikkevarer, convenience- og kolonialvarer. Virksomheden fokuserer bl.a. på kædernes egne varemærker, men virksomheden leverer også egne varemærker som eksempelvis Eventyr Is.

Omsætningsudviklingen er positiv og virksomheden opnåede i 2016 en samlet koncernomsætning på 1,144 mia. kr., og årets resultat landede på 32,3 mio. kr. i Geia Food A/S.

-lipe

16/10 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne