Gammel emballage bliver til nye affaldssække

Gammel emballage bliver til nye affaldssække

Netto lancerer affaldssække, produceret af butikkernes egen plastaffald. Affaldssækkene er de første af sin art i Danmark, og projektet får rosende ord med på vejen fra Verdensnaturfonden WWF

I en verden, hvor ressourcernes bliver mindre, er det vigtigt, at affald ikke ender i naturen, men genanvendes som en ressource. En helt ny plastgenanvendelsesmetode, der ligger til grund for de nye affaldssække i Netto, tager kampen op.

Ved at sortere det organiske affald fra fødevareemballage kan Netto nu genanvende plastemballagen til fremstillingen af nye produkter. Derved holder Netto plastikken i et lukket system, som gør det muligt at give nyt liv til gammel plast. I første omgang som mere bæredygtige affaldssække, der nu ligger på hylderne i supermarkedets butikker.

- I Netto har vi en klar ambition om, at plastik ikke skal ende i naturen. Et vigtigt skridt, hvis vi skal lykkedes med det, er at blive bedre til at holde plasten i lukkede kredsløb og sikre, at plast indsamles og ikke mindst genbruges. Derfor synes vi, at det er rigtig spændende at introducere en nyskabende løsning, der kan lave et godt hverdagsprodukt ud af gammel madplastemballage. Det er et område, der er i rivende udvikling og som vi ser mange muligheder i fremadrettet, forklarer landedirektør i Netto, Brian Seemann Broe.

Op imod 20 % af det genbrugsplast, som sækkene fremstilles af, stammer fra mademballage, der kan lokaliseres direkte tilbage fra Nettos egne butikker. Ambitionen fremadrettet er at udvikle flere lignende produkter til hylderne i Netto.

Nettos nye affaldssække er således et eksempel på upcycling-tendensen, hvor produkter kan genanvendes, samtidig med at de kommer fra genbrug. Med affaldssækkene på hylderne, er Netto oppe på at genanvende omkring 90% af eget affald.

Det organiske affald i plastemballage er indtil nu ikke blevet genanvendt, men forbrændt eller deponeret som et spildprodukt. Derfor er WWF også positive over for Nettos nye affaldssække, som organisationen ser som et skridt i den rigtige retning for at skåne miljøet for mere plast i naturen.

WWF henviser til, at den nye affaldssæk i Netto er med til at understrege, at virksomheder med fordel kan drage nytte af plastaffaldet fra deres forretning og samtidig gøre en forskel for miljøet ved at tænkte innovativt.

Selskabet bag metoden er Ragn Sells, der arbejder med at minimere, styre og omdanne affald til bæredygtige ressourcer. Ifølge Ragn Sells, er Netto-løsningen er den første af sin art i Danmark.
Fakta boks:
• 100 liters affaldssække kan købes i alle Netto butikker
• Affaldssækkene koster 12 DKK pr. rulle (rulle med 10 affaldssække)
• Netto lancerer først den gennemsigtige affaldssæk, som kan anvendes på genbrugsstationerne i Danmark, men ambitionen er, senere at lancere    både den brune og den sorte affaldssæk 

-lipe

4/3 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne