føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

Samarbejdet forventes at reducere dagligvarekædens årlige madspild med mere end 400 tons, og bliver det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet. Undersøgelse viser, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort

I denne uge er et nyt, landsdækkende samarbejde live mellem føtex og madspildsaktøren Too Good To Go gået i gang. Sammen vil de arbejde for, at overskudsmaden fra landets 107 føtex-butikker havner på danskernes tallerkener i stedet for skraldespanden. I alt forventer parterne at reducere dagligvarekædens madspild med mere end en million CO2-ækvivalenter om året til at begynde med. Det svarer til, at planeten i CO2e-udledning vil blive sparet for 4.370 flyrejser fra København til London om året.

10-12 poser dagligt i hver butik
Dagligvarekæden er ikke den første af sin slags til at finde vej ind i madspildsaktørens app. Men sammen forventer parterne, at hvert varehus i gennemsnit kommer til at udbyde 10-12 lykkeposer med overskudsvarer om dagen. Det gør samarbejdet til det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet, fortæller Heidi Boye, der er landechef i Too Good To Go.

-Ifølge Miljøstyrelsen ryger der hvert år mere end 814.000 tons spiseegnet mad i de danske skraldespande, og detail- og engros-segmentet tegner sig alene for 96.000 tons. Der er derfor behov for en indsats. Og der er ingen tvivl om, at vi i samarbejde med føtex kan gøre en markant forskel. føtex kommer til at toppe listen over antal udbudte lykkeposer per varehus, når vi ser samlet på Too Good To Go's samarbejdsaftaler i detailsegmentet. Så vi er meget begejstrede, siger Heidi Boye.

Danskerne er vilde med overskudsmad
Den landsdækkende lancering af samarbejdet sker efter et vellykket pilotprojekt i syv udvalgte føtex-varehuse. I testperioden har man reddet mere end 3.400 poser med overskudsvarer fra en skæbne i skraldespanden. Og den gode start er måske ikke så overraskende.

En undersøgelse foretaget af Userneeds på vegne af føtex viser nemlig, at danskerne er vilde med at redde overskudsmad. Tallene viser blandt andet, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort. Og det er et indkøbsmønster, man gerne vil bakke op om i føtex, fortæller Anja Madsen, der er direktør for føtex.

-Vi ved, at mange gerne vil tage mere hensyn til bæredygtighed i deres vaner og forbrug, men at det kan være svært i en travl hverdag. Her er en reduktion af madspild et helt oplagt sted at starte. Vi håber og tror på, at det nye samarbejde kan gøre det lidt nemmere for danskerne, så vi glæder os meget til at rulle konceptet ud, siger hun.

35.000 lykkeposer og en madspildsreduktion på 75 procent
Med et mål om at redde 35.000 lykkeposer det første år er ambitionsniveauet i føtex sat højt fra starten. Men spørger man Anja Madsen, vil det kun blive højere de kommende år.

Som en af landets største dagligvarekæder er det vigtigt, at vi tør gå forrest og påtage os et ansvar - og det er en rolle, føtex gerne tager på sig. Ved udgangen af 2019 halverede vi vores madspild, men vi vil gerne hæve barren yderligere og stiler derfor nu mod en samlet reduktion på 75 procent inden 2030. Og hér spiller det nye samarbejde med Too Good To Go jo rigtig godt ind, så vi satser stærkt på at udbygge det yderligere i den kommende tid, fortæller Anja Madsen.

-lipe

31/8 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris