føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

Samarbejdet forventes at reducere dagligvarekædens årlige madspild med mere end 400 tons, og bliver det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet. Undersøgelse viser, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort

I denne uge er et nyt, landsdækkende samarbejde live mellem føtex og madspildsaktøren Too Good To Go gået i gang. Sammen vil de arbejde for, at overskudsmaden fra landets 107 føtex-butikker havner på danskernes tallerkener i stedet for skraldespanden. I alt forventer parterne at reducere dagligvarekædens madspild med mere end en million CO2-ækvivalenter om året til at begynde med. Det svarer til, at planeten i CO2e-udledning vil blive sparet for 4.370 flyrejser fra København til London om året.

10-12 poser dagligt i hver butik
Dagligvarekæden er ikke den første af sin slags til at finde vej ind i madspildsaktørens app. Men sammen forventer parterne, at hvert varehus i gennemsnit kommer til at udbyde 10-12 lykkeposer med overskudsvarer om dagen. Det gør samarbejdet til det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet, fortæller Heidi Boye, der er landechef i Too Good To Go.

-Ifølge Miljøstyrelsen ryger der hvert år mere end 814.000 tons spiseegnet mad i de danske skraldespande, og detail- og engros-segmentet tegner sig alene for 96.000 tons. Der er derfor behov for en indsats. Og der er ingen tvivl om, at vi i samarbejde med føtex kan gøre en markant forskel. føtex kommer til at toppe listen over antal udbudte lykkeposer per varehus, når vi ser samlet på Too Good To Go's samarbejdsaftaler i detailsegmentet. Så vi er meget begejstrede, siger Heidi Boye.

Danskerne er vilde med overskudsmad
Den landsdækkende lancering af samarbejdet sker efter et vellykket pilotprojekt i syv udvalgte føtex-varehuse. I testperioden har man reddet mere end 3.400 poser med overskudsvarer fra en skæbne i skraldespanden. Og den gode start er måske ikke så overraskende.

En undersøgelse foretaget af Userneeds på vegne af føtex viser nemlig, at danskerne er vilde med at redde overskudsmad. Tallene viser blandt andet, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort. Og det er et indkøbsmønster, man gerne vil bakke op om i føtex, fortæller Anja Madsen, der er direktør for føtex.

-Vi ved, at mange gerne vil tage mere hensyn til bæredygtighed i deres vaner og forbrug, men at det kan være svært i en travl hverdag. Her er en reduktion af madspild et helt oplagt sted at starte. Vi håber og tror på, at det nye samarbejde kan gøre det lidt nemmere for danskerne, så vi glæder os meget til at rulle konceptet ud, siger hun.

35.000 lykkeposer og en madspildsreduktion på 75 procent
Med et mål om at redde 35.000 lykkeposer det første år er ambitionsniveauet i føtex sat højt fra starten. Men spørger man Anja Madsen, vil det kun blive højere de kommende år.

Som en af landets største dagligvarekæder er det vigtigt, at vi tør gå forrest og påtage os et ansvar - og det er en rolle, føtex gerne tager på sig. Ved udgangen af 2019 halverede vi vores madspild, men vi vil gerne hæve barren yderligere og stiler derfor nu mod en samlet reduktion på 75 procent inden 2030. Og hér spiller det nye samarbejde med Too Good To Go jo rigtig godt ind, så vi satser stærkt på at udbygge det yderligere i den kommende tid, fortæller Anja Madsen.

-lipe

31/8 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje