føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

Samarbejdet forventes at reducere dagligvarekædens årlige madspild med mere end 400 tons, og bliver det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet. Undersøgelse viser, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort

I denne uge er et nyt, landsdækkende samarbejde live mellem føtex og madspildsaktøren Too Good To Go gået i gang. Sammen vil de arbejde for, at overskudsmaden fra landets 107 føtex-butikker havner på danskernes tallerkener i stedet for skraldespanden. I alt forventer parterne at reducere dagligvarekædens madspild med mere end en million CO2-ækvivalenter om året til at begynde med. Det svarer til, at planeten i CO2e-udledning vil blive sparet for 4.370 flyrejser fra København til London om året.

10-12 poser dagligt i hver butik
Dagligvarekæden er ikke den første af sin slags til at finde vej ind i madspildsaktørens app. Men sammen forventer parterne, at hvert varehus i gennemsnit kommer til at udbyde 10-12 lykkeposer med overskudsvarer om dagen. Det gør samarbejdet til det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet, fortæller Heidi Boye, der er landechef i Too Good To Go.

-Ifølge Miljøstyrelsen ryger der hvert år mere end 814.000 tons spiseegnet mad i de danske skraldespande, og detail- og engros-segmentet tegner sig alene for 96.000 tons. Der er derfor behov for en indsats. Og der er ingen tvivl om, at vi i samarbejde med føtex kan gøre en markant forskel. føtex kommer til at toppe listen over antal udbudte lykkeposer per varehus, når vi ser samlet på Too Good To Go's samarbejdsaftaler i detailsegmentet. Så vi er meget begejstrede, siger Heidi Boye.

Danskerne er vilde med overskudsmad
Den landsdækkende lancering af samarbejdet sker efter et vellykket pilotprojekt i syv udvalgte føtex-varehuse. I testperioden har man reddet mere end 3.400 poser med overskudsvarer fra en skæbne i skraldespanden. Og den gode start er måske ikke så overraskende.

En undersøgelse foretaget af Userneeds på vegne af føtex viser nemlig, at danskerne er vilde med at redde overskudsmad. Tallene viser blandt andet, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort. Og det er et indkøbsmønster, man gerne vil bakke op om i føtex, fortæller Anja Madsen, der er direktør for føtex.

-Vi ved, at mange gerne vil tage mere hensyn til bæredygtighed i deres vaner og forbrug, men at det kan være svært i en travl hverdag. Her er en reduktion af madspild et helt oplagt sted at starte. Vi håber og tror på, at det nye samarbejde kan gøre det lidt nemmere for danskerne, så vi glæder os meget til at rulle konceptet ud, siger hun.

35.000 lykkeposer og en madspildsreduktion på 75 procent
Med et mål om at redde 35.000 lykkeposer det første år er ambitionsniveauet i føtex sat højt fra starten. Men spørger man Anja Madsen, vil det kun blive højere de kommende år.

Som en af landets største dagligvarekæder er det vigtigt, at vi tør gå forrest og påtage os et ansvar - og det er en rolle, føtex gerne tager på sig. Ved udgangen af 2019 halverede vi vores madspild, men vi vil gerne hæve barren yderligere og stiler derfor nu mod en samlet reduktion på 75 procent inden 2030. Og hér spiller det nye samarbejde med Too Good To Go jo rigtig godt ind, så vi satser stærkt på at udbygge det yderligere i den kommende tid, fortæller Anja Madsen.

-lipe

31/8 2021
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger