føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

føtex og Too Good To Go i nyt madspildssamarbejde

Samarbejdet forventes at reducere dagligvarekædens årlige madspild med mere end 400 tons, og bliver det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet. Undersøgelse viser, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort

I denne uge er et nyt, landsdækkende samarbejde live mellem føtex og madspildsaktøren Too Good To Go gået i gang. Sammen vil de arbejde for, at overskudsmaden fra landets 107 føtex-butikker havner på danskernes tallerkener i stedet for skraldespanden. I alt forventer parterne at reducere dagligvarekædens madspild med mere end en million CO2-ækvivalenter om året til at begynde med. Det svarer til, at planeten i CO2e-udledning vil blive sparet for 4.370 flyrejser fra København til London om året.

10-12 poser dagligt i hver butik
Dagligvarekæden er ikke den første af sin slags til at finde vej ind i madspildsaktørens app. Men sammen forventer parterne, at hvert varehus i gennemsnit kommer til at udbyde 10-12 lykkeposer med overskudsvarer om dagen. Det gør samarbejdet til det mest omfattende per butik indenfor supermarkedssegmentet, fortæller Heidi Boye, der er landechef i Too Good To Go.

-Ifølge Miljøstyrelsen ryger der hvert år mere end 814.000 tons spiseegnet mad i de danske skraldespande, og detail- og engros-segmentet tegner sig alene for 96.000 tons. Der er derfor behov for en indsats. Og der er ingen tvivl om, at vi i samarbejde med føtex kan gøre en markant forskel. føtex kommer til at toppe listen over antal udbudte lykkeposer per varehus, når vi ser samlet på Too Good To Go's samarbejdsaftaler i detailsegmentet. Så vi er meget begejstrede, siger Heidi Boye.

Danskerne er vilde med overskudsmad
Den landsdækkende lancering af samarbejdet sker efter et vellykket pilotprojekt i syv udvalgte føtex-varehuse. I testperioden har man reddet mere end 3.400 poser med overskudsvarer fra en skæbne i skraldespanden. Og den gode start er måske ikke så overraskende.

En undersøgelse foretaget af Userneeds på vegne af føtex viser nemlig, at danskerne er vilde med at redde overskudsmad. Tallene viser blandt andet, at 6 ud af 10 danskere altid eller ofte benytter sig af tilbud, hvor fødevarer er sat ned i pris, fordi holdbarheden er kort. Og det er et indkøbsmønster, man gerne vil bakke op om i føtex, fortæller Anja Madsen, der er direktør for føtex.

-Vi ved, at mange gerne vil tage mere hensyn til bæredygtighed i deres vaner og forbrug, men at det kan være svært i en travl hverdag. Her er en reduktion af madspild et helt oplagt sted at starte. Vi håber og tror på, at det nye samarbejde kan gøre det lidt nemmere for danskerne, så vi glæder os meget til at rulle konceptet ud, siger hun.

35.000 lykkeposer og en madspildsreduktion på 75 procent
Med et mål om at redde 35.000 lykkeposer det første år er ambitionsniveauet i føtex sat højt fra starten. Men spørger man Anja Madsen, vil det kun blive højere de kommende år.

Som en af landets største dagligvarekæder er det vigtigt, at vi tør gå forrest og påtage os et ansvar - og det er en rolle, føtex gerne tager på sig. Ved udgangen af 2019 halverede vi vores madspild, men vi vil gerne hæve barren yderligere og stiler derfor nu mod en samlet reduktion på 75 procent inden 2030. Og hér spiller det nye samarbejde med Too Good To Go jo rigtig godt ind, så vi satser stærkt på at udbygge det yderligere i den kommende tid, fortæller Anja Madsen.

-lipe

31/8 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne