Første, plastfri smør- og smørepålægsbakke på markedet

Første, plastfri smør- og smørepålægsbakke på markedet

Hollandske Upfield lancerer verdens første papirbaserede og genanvendelige emballage til smørbare produkter. Ambitionen er at udskifte op til to milliarder plastikbøtter inden 2030 og dermed erstatte mere end 25.000 tons plastikaffald om året

Af Lisbeth Petersen

Upfield, som er en af verdens største producenter af plantebaserede fødevarer som f.eks. smøre- og margarineprodukter har samarbejdet med det amerikanske firma, Footprint som er specialiseret i at udvikle fiberbaserede emballager til erstatning for plast

Efter fire års udvikling, hvor også emballageproducenten MCC og pakkemaskineproducenten MCC og Pagès Group har medvirket, var den plastfri Upfield-bakke med Upfields produkt, Flora Plant i slutningen af 2023 klar til at blive rullet ud på markedet - i første omgang i Østrig.

I år vil flere europæiske markeder og mærkevarer følge efter, og Upfield forventer at kunne erstatte op til to milliarder plastbægre inden 2030 og undgå mere end 25.000 tons plastaffald om året.

De papirbaserede bakker er udviklet af Upfields førende forsknings- og udviklingsteam ved hjælp af Footprints materialevidenskabelige teknologi.

De er fremstillet af komprimerede, våde papirfibre og er vandtætte oliesikre og genanvendelige i lokale papiraffaldsstrømme.

I modsætning til mange andre papiremballageløsninger har bakkerne ikke nogen plastikforing, så de kan genbruges sammen med andet papir- og papaffald fra husholdningen, hvilket er bekræftet af et førende europæisk genbrugsfirma.

Bakken har modtaget Conventional Plastic Free Certification og bruger papir fra en PEFC-certificeret leverandør.

Upfield forventer, at emballagen vil opnå certificering for hjemmekomposterbarhed inden 2025.

16/1 2024
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève