Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Kraft Heinz Company's har samarbejdet med emballagekoncernen om udvikling af hætten til den kendte squeezy ketchupflaske. Projektet har taget otte år og 45 prototyper før den endelige lancering

Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan Berry Globals innovative design- og produktionskompetencer bliver brugt til at hjælpe detailbrands med at gå over til mere bæredygtige emballageløsninger.

Tidligere brugte Heinz' sauceflasker en fleksibel silikoneventil til at levere en ensartet portion sauce pr. tryk, men ofte var det en udfordring at genbruge den.

Sammen med Berry Global har Heinz nu skiftet til en hætte i monomateriale fremstillet i PP. Det betyder, at den opfylder kravene til genanvendelighed.

Hætte hjælper også med at klemme mere ud af flasken
Projektet har taget otte år, 45 prototyper og mere end 185.000 timer at udvikle for at sikre den optimale balance mellem funktionalitet og bæredygtighed.

Berry har været involveret i hele design- og produktionsprocessen, fra konceptet til fremstillingen af serieværktøjerne i Berrys interne værktøjsværksted, og til udviklingen af monteringsudstyret til industriel produktion.

Heinz har fulgt en streng testprocedure for at sikre, at hætten lever op til de højeste kvalitetsstandarder. En omfattende forbrugerundersøgelse bekræftede, at det nye koncept ville blive godt modtaget af offentligheden, da det doserer den samme, passende mængde sauce hver gang uden at påvirke klemmeevnen.

Faktisk viste undersøgelsen, at det nye hættedesign hjælper forbrugerne med at klemme mere ketchup ud af flasken, når den er næsten tom - et bevis på Berrys evne til at se holistisk på den samlede løsning for at forbedre lågets ydeevne sammen med dets genanvendelighed.

Konceptet vandt prisen Rigid Pack of the Year for Kraft Heinz ved UK Packaging Awards i år.

Først i Storbritannien senere Europa
Matthias Hammersen, salgsdirektør for fødevaremarkedet hos Berry Global, siger:

-Heinz gav os den type udfordring, der passer bedst til os og vores udviklingsafdelinger: at rekonstruere hættens design for at gøre den 100% genanvendeligt uden at påvirke den ydeevne, som millioner af forbrugere kender og elsker. Vi er meget glade for, at det færdige resultat overgår vores oprindelige forventninger og faktisk forbedrer forbrugeroplevelsen.

De nye emballager rulles ud i hele Storbritannien på 400 ml og større top-down-flasker med Heinz Tomato Ketchup, herunder varianter med 50 % mindre sukker og salt. I fremtiden vil hætten også blive rullet ud over flere af Heinz' saucer i Storbritannien og Europa.

Ifølge Heinz vil overgangen til det genanvendelige låg spare 300 millioner plastlåg fra at blive sendt på lossepladsen hvert år på verdensplan.

Jojo de Noronha, direktør for Kraft Heinz i Nordeuropa, siger:

-Vi ved, at vores forbrugere bekymrer sig om deres indvirkning på miljøet, og det gør vi også, så derfor er vi glade for at se vores innovative, mere bæredygtige låg på Heinz Tomato Ketchup-flasker i hele Storbritannien. Selvom det er en lille ændring, gør det det nemt for de millioner af Heinz-elskere over hele landet at genbruge hele deres flaske på én gang - en lille handling med stort potentiale for indflydelse.

-lipe

24/11 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art