Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Kraft Heinz Company's har samarbejdet med emballagekoncernen om udvikling af hætten til den kendte squeezy ketchupflaske. Projektet har taget otte år og 45 prototyper før den endelige lancering

Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan Berry Globals innovative design- og produktionskompetencer bliver brugt til at hjælpe detailbrands med at gå over til mere bæredygtige emballageløsninger.

Tidligere brugte Heinz' sauceflasker en fleksibel silikoneventil til at levere en ensartet portion sauce pr. tryk, men ofte var det en udfordring at genbruge den.

Sammen med Berry Global har Heinz nu skiftet til en hætte i monomateriale fremstillet i PP. Det betyder, at den opfylder kravene til genanvendelighed.

Hætte hjælper også med at klemme mere ud af flasken
Projektet har taget otte år, 45 prototyper og mere end 185.000 timer at udvikle for at sikre den optimale balance mellem funktionalitet og bæredygtighed.

Berry har været involveret i hele design- og produktionsprocessen, fra konceptet til fremstillingen af serieværktøjerne i Berrys interne værktøjsværksted, og til udviklingen af monteringsudstyret til industriel produktion.

Heinz har fulgt en streng testprocedure for at sikre, at hætten lever op til de højeste kvalitetsstandarder. En omfattende forbrugerundersøgelse bekræftede, at det nye koncept ville blive godt modtaget af offentligheden, da det doserer den samme, passende mængde sauce hver gang uden at påvirke klemmeevnen.

Faktisk viste undersøgelsen, at det nye hættedesign hjælper forbrugerne med at klemme mere ketchup ud af flasken, når den er næsten tom - et bevis på Berrys evne til at se holistisk på den samlede løsning for at forbedre lågets ydeevne sammen med dets genanvendelighed.

Konceptet vandt prisen Rigid Pack of the Year for Kraft Heinz ved UK Packaging Awards i år.

Først i Storbritannien senere Europa
Matthias Hammersen, salgsdirektør for fødevaremarkedet hos Berry Global, siger:

-Heinz gav os den type udfordring, der passer bedst til os og vores udviklingsafdelinger: at rekonstruere hættens design for at gøre den 100% genanvendeligt uden at påvirke den ydeevne, som millioner af forbrugere kender og elsker. Vi er meget glade for, at det færdige resultat overgår vores oprindelige forventninger og faktisk forbedrer forbrugeroplevelsen.

De nye emballager rulles ud i hele Storbritannien på 400 ml og større top-down-flasker med Heinz Tomato Ketchup, herunder varianter med 50 % mindre sukker og salt. I fremtiden vil hætten også blive rullet ud over flere af Heinz' saucer i Storbritannien og Europa.

Ifølge Heinz vil overgangen til det genanvendelige låg spare 300 millioner plastlåg fra at blive sendt på lossepladsen hvert år på verdensplan.

Jojo de Noronha, direktør for Kraft Heinz i Nordeuropa, siger:

-Vi ved, at vores forbrugere bekymrer sig om deres indvirkning på miljøet, og det gør vi også, så derfor er vi glade for at se vores innovative, mere bæredygtige låg på Heinz Tomato Ketchup-flasker i hele Storbritannien. Selvom det er en lille ændring, gør det det nemt for de millioner af Heinz-elskere over hele landet at genbruge hele deres flaske på én gang - en lille handling med stort potentiale for indflydelse.

-lipe

24/11 2023
  • Cirkulære festivalkrus blandt emnerne på minikonference

    Cirkulære festivalkrus blandt emnerne på minikonference

    emballage ›Plastindustrien inviterer i næste måned til minikonference på messen LOOP Forum. Her skal der bl.a. tales om konkrete eksempler på genbrugs- og genanvendelsesløsninger af plast på Danmarks to største musikfestivaler, SMUKfest og Roskilde Festival
  • Pakkelinje til sikker håndtering af flasker i genbrugskasser

    Pakkelinje til sikker håndtering af flasker i genbrugskasser

    emballage ›Tyske KHS og PGM Motion har til en drikkevareproducent i Mexico udviklet en automatiseret pakkelinje, der er så præcis og skånsom, at producenten kan bruge genanvendte papkasser i stedet for plastbeholdere som transportemballage
  • Dansk trykkeri føjer emballageproduktion til porteføljen

    Dansk trykkeri føjer emballageproduktion til porteføljen

    emballage ›Trykkerivirksomheden Strandbygaard tilføjer nu emballageproduktion som et nyt forretningsben til porteføljen. Den strategiske satsning skal sikre fortsat vækst og løfte omsætningen med 20 til 25 procent om året
  • VANA indgår aftaler med Resource Denmark og Verdis

    VANA indgår aftaler med Resource Denmark og Verdis

    emballage ›De to virksomhedes store sorteringsanlæg i henholdsvis Esbjerg og Aalborg skal være med til at gøre den danske genanvendelse af emballageaffald endnu mere cirkulær, og løfte det kommende producentansvar for emballage for kollektivordningens medlemmer
  • Danske SMV’er skal være frontløbere inden for cirkulær plastproduktion

    Danske SMV’er skal være frontløbere inden for cirkulær plastproduktion

    emballage ›Langt mere plastaffald skal genanvendes. Derfor skal et nyt projekt nu hjælpe danske virksomheder med at indføre cirkulære forretningsmodeller for plast baseret på viden fra Danmarks mest erfarne virksomheder
  • Tetra Paks konservesemballager certificeret Nemme at bruge

    Tetra Paks konservesemballager certificeret Nemme at bruge

    emballage ›Den svenske gigtforening har for første gang testet emballageproducentens papkartoner til konserves. Resultatet er en tommel-op for, om emballagerne er nemme at håndtere for mennesker med nedsat kraft i hænder og fingre
  • Nu kan udtjent industriplast lettere genanvendes

    Nu kan udtjent industriplast lettere genanvendes

    emballage ›Et treårigt samarbejde mellem en gruppe af Danmarks største industrivirksomheder har knækket flere koder til øget genanvendelse af industriens komplekse plastprodukter. Samtidig opfordrer virksomhederne til mere tværindustrielt samarbejde
  • Fiskeribranchen går med i Returordningen

    Fiskeribranchen går med i Returordningen

    emballage ›Indsamling af mellem 300 og 600 tons plastaffald fra fiskeredskaber om året. Det er det forventede, årlige resultat af Fiskeriretur, som er den femte kollektivordning under hovedorganisationen, Retur der også tæller ordninger for batterier, el, emballager og tekstiler. Det nye samarbejde er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber.