Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Første 100 % genanvendelige ketchuphætte fra Heinz og Berry Global

Kraft Heinz Company's har samarbejdet med emballagekoncernen om udvikling af hætten til den kendte squeezy ketchupflaske. Projektet har taget otte år og 45 prototyper før den endelige lancering

Samarbejdet er et godt eksempel på, hvordan Berry Globals innovative design- og produktionskompetencer bliver brugt til at hjælpe detailbrands med at gå over til mere bæredygtige emballageløsninger.

Tidligere brugte Heinz' sauceflasker en fleksibel silikoneventil til at levere en ensartet portion sauce pr. tryk, men ofte var det en udfordring at genbruge den.

Sammen med Berry Global har Heinz nu skiftet til en hætte i monomateriale fremstillet i PP. Det betyder, at den opfylder kravene til genanvendelighed.

Hætte hjælper også med at klemme mere ud af flasken
Projektet har taget otte år, 45 prototyper og mere end 185.000 timer at udvikle for at sikre den optimale balance mellem funktionalitet og bæredygtighed.

Berry har været involveret i hele design- og produktionsprocessen, fra konceptet til fremstillingen af serieværktøjerne i Berrys interne værktøjsværksted, og til udviklingen af monteringsudstyret til industriel produktion.

Heinz har fulgt en streng testprocedure for at sikre, at hætten lever op til de højeste kvalitetsstandarder. En omfattende forbrugerundersøgelse bekræftede, at det nye koncept ville blive godt modtaget af offentligheden, da det doserer den samme, passende mængde sauce hver gang uden at påvirke klemmeevnen.

Faktisk viste undersøgelsen, at det nye hættedesign hjælper forbrugerne med at klemme mere ketchup ud af flasken, når den er næsten tom - et bevis på Berrys evne til at se holistisk på den samlede løsning for at forbedre lågets ydeevne sammen med dets genanvendelighed.

Konceptet vandt prisen Rigid Pack of the Year for Kraft Heinz ved UK Packaging Awards i år.

Først i Storbritannien senere Europa
Matthias Hammersen, salgsdirektør for fødevaremarkedet hos Berry Global, siger:

-Heinz gav os den type udfordring, der passer bedst til os og vores udviklingsafdelinger: at rekonstruere hættens design for at gøre den 100% genanvendeligt uden at påvirke den ydeevne, som millioner af forbrugere kender og elsker. Vi er meget glade for, at det færdige resultat overgår vores oprindelige forventninger og faktisk forbedrer forbrugeroplevelsen.

De nye emballager rulles ud i hele Storbritannien på 400 ml og større top-down-flasker med Heinz Tomato Ketchup, herunder varianter med 50 % mindre sukker og salt. I fremtiden vil hætten også blive rullet ud over flere af Heinz' saucer i Storbritannien og Europa.

Ifølge Heinz vil overgangen til det genanvendelige låg spare 300 millioner plastlåg fra at blive sendt på lossepladsen hvert år på verdensplan.

Jojo de Noronha, direktør for Kraft Heinz i Nordeuropa, siger:

-Vi ved, at vores forbrugere bekymrer sig om deres indvirkning på miljøet, og det gør vi også, så derfor er vi glade for at se vores innovative, mere bæredygtige låg på Heinz Tomato Ketchup-flasker i hele Storbritannien. Selvom det er en lille ændring, gør det det nemt for de millioner af Heinz-elskere over hele landet at genbruge hele deres flaske på én gang - en lille handling med stort potentiale for indflydelse.

-lipe

24/11 2023
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager