Fåreuld fra ny emballageproducent erstatter bobleplast

Fåreuld fra ny emballageproducent erstatter bobleplast

Estiske Woola har udviklet en bæredygtig emballageløsning produceret af restuld, som effektivt erstatter bobleplast og andre miljøtunge materialer. Nu gør virksomheden klar til at entrere Danmark, og interessen er allerede stor blandt danske virksomheder

Mere end 200.000 ton europæisk fåreuld går hvert år til spilde, hvor størstedelen bliver brændt eller begravet.

Det fik i 2019 Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai og Katrin Kabun til at undre sig. De drev en e-handelsvirksomhed og oplevede på egen hånd udfordringerne ved at finde bæredygtige alternativer til emballagebeskyttelse.

For at løse problemet startede de virksomheden Woola. Missionen var klar: At udvikle emballageløsninger, der er fremstillet af rester fra fåreuld, som effektivt kan erstatte fossilbaseret bobleplast og andre miljøtunge emballager.

Woolas uldemballage har siden vist sig at være en stor succes. Nu er virksomheden klar til det danske marked, hvor der i 2020 blev leveret omkring 180,6 millioner pakker på markedet for kurer-, ekspres- og pakkepost.

-Det danske marked har fra start været en prioritet for os. De danske forbrugere elsker e-handel og købte i 2021 for knap 182 mia. kr. på nettet. Det bliver til millioner af forsendelser, hvor bobleplast og -kuverter stadig udgør en for stor andel. De både bør og kan erstattes med et mere bæredygtigt alternativ. Så hvorfor ikke erstatte klimabelastende plast med et komposterbar restuld fra fåreklipning?, siger Anna-Liisa Palatu, CEO og co-founder hos Woola.

Woola har taget overskriften verden over for deres kreative emballageløsning og er allerede i dialog med flere interesserede danske virksomheder, som efterspørger bæredygtige alternativer.

-Der er stor vilje blandt danske e-handelsvirksomheder til mere bæredygtige løsninger inden for emballering og indpakning. Er vi i stand til at præsentere vores løsninger klart og præcist, så er potentialet stort i Danmark, siger Anna-Liisa Palatu.

Danske designvirksomheder efterspørger alternativer
Woola har vakt interesse hos den fremadstormende danske møbelproducent, TAKT, som sælger cirkulære bæredygtige designmøbler.

Hos TAKT produceres alle møbler som komponenter, der samles af kunden selv. Under fragt betyder det syv gange så mange stole på samme plads, som sammen med en række andre bæredygtige designvalg sikrer et markant mindre klimaaftryk.

Selv om virksomheden allerede arbejder med mindre forsendelser og genbrugspap til emballage, eftersøger TAKT bæredygtige alternativer, der samtidig kan forhindre stød og ridser under forsendelse.

-Vi vil ikke nøjes med blot at være bæredygtige på vores møbler. Vi ser på alle led af møblets liv, og her er indpakning og emballage en vigtig del af vores cirkulære og bæredygtige regnestykke. Desværre er indpakning og emballage en ret udfordret kategori, hvor nogle af de bæredygtige løsninger, som vi efterspørger, endnu ikke har været tilgængelige. Så vi glæder os over, at virksomheder som Woola – og forhåbentligt mange flere – de kommende år vil komme med løsninger som kan sikre, at vi kommer helt i mål. Der er behov for at skubbe udviklingen for bæredygtig emballage fremad, siger Henrik Taudorf Lorensen, CEO & Founder, TAKT.

-lipe

16/9 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage