Fremtidens emballage i fornem indpakning
Mogens Werge fra interessefællesskabet, Mærkevareleverandørerne, var blandt indlægsholderne på sidste års udgave af Emballagedagen.

Fremtidens emballage i fornem indpakning

For andet år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig inden for emballageområdet. Kom og hør om fremtidens emballager, både hvad angår design, miljøkrav og forbrugernes ændrede adfærd. Og om, hvor langt man er med at implementere løsninger til den nye producentansvarslov

Den nye lov om producentansvar blev sidste år omtalt som den største omvæltning i emballageanvendelsen de seneste 50 år. Når loven træder i kraft, bliver der stillet helt nye krav til producenter og importører. En af løsningerne står den nystiftede forening Dansk Emballage Producentansvar (DEP) for, nemlig en kollektiv indsamlingsordning.

Direktør for DEP, Marianne Roed Jakobsen, kommer på Emballagedagen, der er arrangeret af Emballageforum, og fortæller, hvor langt man er nået. Det er ikke kun på producentsiden, at der sker omvæltninger.

Også forbrugerne ændrer adfærd. Derfor vil forbrugerekspert fra Perspective Lab, Pernille Holm præsentere forbrugernes fem referencepunkter, som danskerne kontinuerligt vender tilbage til, og som har indflydelse på vores adfærd og vores valg i en tid, hvor der er mange emballagedilemmaer i husstandene.

Trends i emballagedesign
Hvilke trends, der er undervejs for emballagedesign, vil kreativ direktør i Cameleon Creatives, Helle Dollerup give et indblik i.

Hun fører deltagerne igennem alt fra eco-branding og grafiske designtrends til nutrition hacking, nye teknologier og meget mere.

Det gør hun med mange helt konkrete cases. Også den britiske multinationale emballageproducent DS Smith, stiller op med sin innovationsansvarlige, Mette Staal og salgschef Michael Fisker, der fortæller om emballagetrends set fra emballagevirksomhedernes vinkel.

Kundesiden indretter sig efter nye krav
Fra kundesiden vil kategorichef hos 7-Eleven, Emilie Skouboe og kategorimanager Thomas Kjær komme og fortælle, hvordan 2GO og convenience markedets emballager har ændret sig, og hvad vi vil se mere af i fremtiden.
Vi vil også få at høre, hvilke produkter, 7-Eleven har i støbeskeen, som kan imødekomme flest mulige krav i forhold til personaleløse butikker.

Det tætpakkede program på Emballagedagen, der bliver afholdt for andet år i træk, indeholder også indslag fra Hanegal, hvor marketingchef Thomas Duholm Marcher, sætter fokus på emballage, der mindsker klimabelastningen både hos forbrugeren og hos detailhandlen.

Desuden sender en af de nyere danske aktører, nemlig Planteslagterne, sin CEO, Emil Andersen, på scenen for at fortælle om udfordringerne for fødevareproducenter, der har klimabevidsthed i fokus.

Vender blikke udad
Michael Brochmann, som er markedschef i Grakom, har været med til at tilrettelægge Emballagedagen og han ser frem til en spændende dag med en række interessante indlæg som også gerne skal fungere som oplæg til diskussion.

- Sidste år, hvor vi afholdt Emballagedagen for første gang, var en stor succes. Der var godt og vel 60 deltagere og ud fra den positive evaluering de efterfølgende gav arrangementet, var det helt oplagt at afvikle et nyt i år.

- Hvor temaerne sidste år kredsede om emballageindustrien og branchen selv, og mange af de tekniske begreber og nye teknologier man anvender i produktionen, vender vi i år blikket mere udad. Udad mod detailhandelen, førdvareproducenterne, forbrugerne og designbureauerne.

Michael Brochmann ser blandt andet frem til at høre om ændrede forbrugerbehov, som eksempelvis coronakrisen og de digitale indkøbsmuligheder har været drivkræfterne bag. Og om hvordan detailhandelen griber de ændrede forbrugermønstre an.

- Det bliver også spændende at høre om hvordan designbureauerne agerer. Flere at bureauerne har jo meget specialiseret viden om både emballagedesign og valg af de rigtige materialer, så man får både en attraktiv, beskyttende og effektiv emballage, som også helst skal være så bæredygtig som muligt.

- Noget tyder i hvert fald på, at bureauerne i fremtiden forsøger at få større indflydelse på emballageudviklingen, eksempelvis ved at komme tidligere ind i forløbene, når emballageproducenternes kunder har behov for nyudviklede emballager. Der er en masse interessante indlæg og rigtig meget nyttig information at tage med fra Emballagedagen 22, siger Michael Brochmann.

-hawin

 

Emballagedagen 22 finder sted på Hotel Severin i Middelfart den 29. september kl. 12-17.

8/8 2022
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris
  • Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    emballage ›I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet