Fremtidens emballage i fornem indpakning
Mogens Werge fra interessefællesskabet, Mærkevareleverandørerne, var blandt indlægsholderne på sidste års udgave af Emballagedagen.

Fremtidens emballage i fornem indpakning

For andet år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig inden for emballageområdet. Kom og hør om fremtidens emballager, både hvad angår design, miljøkrav og forbrugernes ændrede adfærd. Og om, hvor langt man er med at implementere løsninger til den nye producentansvarslov

Den nye lov om producentansvar blev sidste år omtalt som den største omvæltning i emballageanvendelsen de seneste 50 år. Når loven træder i kraft, bliver der stillet helt nye krav til producenter og importører. En af løsningerne står den nystiftede forening Dansk Emballage Producentansvar (DEP) for, nemlig en kollektiv indsamlingsordning.

Direktør for DEP, Marianne Roed Jakobsen, kommer på Emballagedagen, der er arrangeret af Emballageforum, og fortæller, hvor langt man er nået. Det er ikke kun på producentsiden, at der sker omvæltninger.

Også forbrugerne ændrer adfærd. Derfor vil forbrugerekspert fra Perspective Lab, Pernille Holm præsentere forbrugernes fem referencepunkter, som danskerne kontinuerligt vender tilbage til, og som har indflydelse på vores adfærd og vores valg i en tid, hvor der er mange emballagedilemmaer i husstandene.

Trends i emballagedesign
Hvilke trends, der er undervejs for emballagedesign, vil kreativ direktør i Cameleon Creatives, Helle Dollerup give et indblik i.

Hun fører deltagerne igennem alt fra eco-branding og grafiske designtrends til nutrition hacking, nye teknologier og meget mere.

Det gør hun med mange helt konkrete cases. Også den britiske multinationale emballageproducent DS Smith, stiller op med sin innovationsansvarlige, Mette Staal og salgschef Michael Fisker, der fortæller om emballagetrends set fra emballagevirksomhedernes vinkel.

Kundesiden indretter sig efter nye krav
Fra kundesiden vil kategorichef hos 7-Eleven, Emilie Skouboe og kategorimanager Thomas Kjær komme og fortælle, hvordan 2GO og convenience markedets emballager har ændret sig, og hvad vi vil se mere af i fremtiden.
Vi vil også få at høre, hvilke produkter, 7-Eleven har i støbeskeen, som kan imødekomme flest mulige krav i forhold til personaleløse butikker.

Det tætpakkede program på Emballagedagen, der bliver afholdt for andet år i træk, indeholder også indslag fra Hanegal, hvor marketingchef Thomas Duholm Marcher, sætter fokus på emballage, der mindsker klimabelastningen både hos forbrugeren og hos detailhandlen.

Desuden sender en af de nyere danske aktører, nemlig Planteslagterne, sin CEO, Emil Andersen, på scenen for at fortælle om udfordringerne for fødevareproducenter, der har klimabevidsthed i fokus.

Vender blikke udad
Michael Brochmann, som er markedschef i Grakom, har været med til at tilrettelægge Emballagedagen og han ser frem til en spændende dag med en række interessante indlæg som også gerne skal fungere som oplæg til diskussion.

- Sidste år, hvor vi afholdt Emballagedagen for første gang, var en stor succes. Der var godt og vel 60 deltagere og ud fra den positive evaluering de efterfølgende gav arrangementet, var det helt oplagt at afvikle et nyt i år.

- Hvor temaerne sidste år kredsede om emballageindustrien og branchen selv, og mange af de tekniske begreber og nye teknologier man anvender i produktionen, vender vi i år blikket mere udad. Udad mod detailhandelen, førdvareproducenterne, forbrugerne og designbureauerne.

Michael Brochmann ser blandt andet frem til at høre om ændrede forbrugerbehov, som eksempelvis coronakrisen og de digitale indkøbsmuligheder har været drivkræfterne bag. Og om hvordan detailhandelen griber de ændrede forbrugermønstre an.

- Det bliver også spændende at høre om hvordan designbureauerne agerer. Flere at bureauerne har jo meget specialiseret viden om både emballagedesign og valg af de rigtige materialer, så man får både en attraktiv, beskyttende og effektiv emballage, som også helst skal være så bæredygtig som muligt.

- Noget tyder i hvert fald på, at bureauerne i fremtiden forsøger at få større indflydelse på emballageudviklingen, eksempelvis ved at komme tidligere ind i forløbene, når emballageproducenternes kunder har behov for nyudviklede emballager. Der er en masse interessante indlæg og rigtig meget nyttig information at tage med fra Emballagedagen 22, siger Michael Brochmann.

-hawin

 

Emballagedagen 22 finder sted på Hotel Severin i Middelfart den 29. september kl. 12-17.

8/8 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage