Fremskridtet med e-handel stiller krav til virksomhedens last mile-levering

Fremskridtet med e-handel stiller krav til virksomhedens last mile-levering

I mange brancher, såsom distribution og handel, er last mile-levering en vigtig del af virksomhedernes leveringsstrategier. Med en kraftig stigning i nordisk online shopping det sidste år er last mile-levering blevet stadig vigtigere og udgør i dag en væsentlig del af kundens shoppingoplevelse. Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes i Norden, kommenterer den øgede e-handel, hvilke krav det indebærer, og hvor vigtigt det nu er med smarte og effektive leveringer på de seneste kilometer.

Strategier og ressourcer for last mile-levering udvikler sig hurtigt og blir stadig viktigere for virksomheders lønnsomhed og kundeforhold. Det som blev anset som bedste praksis for bare to år siden, er blet til normen med udviklingen av e-handel i dag

- Evnen til hurtigt, pålideligt og med præcision at være i stand til at levere et produkt til kunden og samtidig tilbyde merværditjenester såsom montering eller bortskaffelse af forbrugt emballagemateriale, forbedrer kundeforholdene og øger omsætningen. Kunden ønsker at vælge det rigtige tidspunkt for levering, vi ved, at dette er ekstremt vigtigt for at gøre dagens kunder glade.

- 80 procent af kunderne gennemfører aldrig ordren, ofte på grund af begrænsede leveringsmuligheder ved udtjekningen. For kunder, der også har brug for betydeligt kortere leveringsintervaller end før, stiger kompleksiteten og koordineringsbehovet for levering på de sidste kilometer, siger Dan Hellström.

Håndter udfordringerne med planlægning og struktur

- En rapport fra PostNord viser, at online shopping vokser hurtigere i Danmark, og at 19 procent valgte at handle mere online i 2020, hvilket naturligvis skaber nogle udfordringer for virksomhederne. Men gennem optimeret leveringsplanlægning og en uddannet arbejdsstyrke, der følger etablerede arbejdsmetoder og retningslinjer, kan virksomheder imødekomme de udfordringer, der følger med last mile-levering.

- Planlægning, der følger etablerede retningslinjer, skal også kombineres med en løsning til ruteoptimering. Bare for at kunne producere den bedst mulige leveringsmodel og for at kunne identificere de ruter, der både øger kundeoplevelsen og maksimerer rentabiliteten.

- Med ruteoptimering kan du tilbyde kunderne hurtigere leverancer, strammere leveringsvinduer og flere forskellige merværditjenester. Teknologien gør det også muligt for de ansvarlige at sikre chaufførernes effektivitet, status og sikkerhed. Derudover har chauffører mulighed for at kommunikere kontorets status på en enkel måde og sikre, at de rigtige varer leveres til kunden, konkluderer Dan Hellström.

-hawin

17/6 2021
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage