Fremskridtet med e-handel stiller krav til virksomhedens last mile-levering

Fremskridtet med e-handel stiller krav til virksomhedens last mile-levering

I mange brancher, såsom distribution og handel, er last mile-levering en vigtig del af virksomhedernes leveringsstrategier. Med en kraftig stigning i nordisk online shopping det sidste år er last mile-levering blevet stadig vigtigere og udgør i dag en væsentlig del af kundens shoppingoplevelse. Dan Hellström, Senior Account Executive hos Descartes i Norden, kommenterer den øgede e-handel, hvilke krav det indebærer, og hvor vigtigt det nu er med smarte og effektive leveringer på de seneste kilometer.

Strategier og ressourcer for last mile-levering udvikler sig hurtigt og blir stadig viktigere for virksomheders lønnsomhed og kundeforhold. Det som blev anset som bedste praksis for bare to år siden, er blet til normen med udviklingen av e-handel i dag

- Evnen til hurtigt, pålideligt og med præcision at være i stand til at levere et produkt til kunden og samtidig tilbyde merværditjenester såsom montering eller bortskaffelse af forbrugt emballagemateriale, forbedrer kundeforholdene og øger omsætningen. Kunden ønsker at vælge det rigtige tidspunkt for levering, vi ved, at dette er ekstremt vigtigt for at gøre dagens kunder glade.

- 80 procent af kunderne gennemfører aldrig ordren, ofte på grund af begrænsede leveringsmuligheder ved udtjekningen. For kunder, der også har brug for betydeligt kortere leveringsintervaller end før, stiger kompleksiteten og koordineringsbehovet for levering på de sidste kilometer, siger Dan Hellström.

Håndter udfordringerne med planlægning og struktur

- En rapport fra PostNord viser, at online shopping vokser hurtigere i Danmark, og at 19 procent valgte at handle mere online i 2020, hvilket naturligvis skaber nogle udfordringer for virksomhederne. Men gennem optimeret leveringsplanlægning og en uddannet arbejdsstyrke, der følger etablerede arbejdsmetoder og retningslinjer, kan virksomheder imødekomme de udfordringer, der følger med last mile-levering.

- Planlægning, der følger etablerede retningslinjer, skal også kombineres med en løsning til ruteoptimering. Bare for at kunne producere den bedst mulige leveringsmodel og for at kunne identificere de ruter, der både øger kundeoplevelsen og maksimerer rentabiliteten.

- Med ruteoptimering kan du tilbyde kunderne hurtigere leverancer, strammere leveringsvinduer og flere forskellige merværditjenester. Teknologien gør det også muligt for de ansvarlige at sikre chaufførernes effektivitet, status og sikkerhed. Derudover har chauffører mulighed for at kommunikere kontorets status på en enkel måde og sikre, at de rigtige varer leveres til kunden, konkluderer Dan Hellström.

-hawin

17/6 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje