Fransk krydderiemballage giver liv til sanserne

Fransk krydderiemballage giver liv til sanserne

Tre franske designstuderende står bag udviklingen af 'Respice', som netop har vundet førsteprisen i designkonkurrencen PIDA. Emballagen 'taler' i bogstaveligste forstand til forbrugerne med farver, følesanser, QR-kode og lyd. Se video

Af Lisbeth Petersen

Den endelige vinder af den svenske papir- og emballagekoncern, BillerudKorsnäs' prestigefyldte designkonkurrence, PIDA (Packaging Impact Design Award) er fundet. Temaet for konkurrencen var 'Awaken the Senses', og sejren i år gik til bidraget 'RESPICE' skabt af demtre franske designstuderende Romane Bazile, Jeanne Douchet og MarionBraconnier fra IUT Reims.

Deres vindende emballagekoncept til krydderier både udfordrer konventionel emballage og giver liv til vores sanser, lyder det i begrundelsen for finalesejren.

Temaet taget til højeste niveau
Vinderne beskriver deres konkurrenceindgang således:

-RESPICE giver lidt krydderi til livet. Designet er visuelt tiltalende med sin terracottafarve og rene typografi. Æsken kan derfor stå som en pæn indretningsdetalje i køkkenet.

Emballagen er samtidigt udformet så den giver en lyd, når man åbner den.  Papbeholderne har forskellige overflader, så de opfordrer brugerne til at gætte, hvilke krydderier, der er i, og designerne har tillige tilføjet en QR-kode, man kan scanne, for at få mere at vide om krydderierne.

Årets jury bestod af en række kendte branchens eksperter og den vindende motivation var:

Vinderen af PIDA Grand Finale 2021 har virkelig taget temaet 'Awaken the Senses' til det højeste niveau. Med lyd, berøring og følelse har de skabt et nyt koncept inden for sit felt. Det giver forbrugeren en inspirerende emballage, der både overrasker og skaber en relevant, digital forbindelse.

Ud over æren, vinder Team RESPICE en rejse til Sverige og deltagelse i BillerudKorsnäs designmøde.

1/10 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende