Fransk krydderiemballage giver liv til sanserne

Fransk krydderiemballage giver liv til sanserne

Tre franske designstuderende står bag udviklingen af 'Respice', som netop har vundet førsteprisen i designkonkurrencen PIDA. Emballagen 'taler' i bogstaveligste forstand til forbrugerne med farver, følesanser, QR-kode og lyd. Se video

Af Lisbeth Petersen

Den endelige vinder af den svenske papir- og emballagekoncern, BillerudKorsnäs' prestigefyldte designkonkurrence, PIDA (Packaging Impact Design Award) er fundet. Temaet for konkurrencen var 'Awaken the Senses', og sejren i år gik til bidraget 'RESPICE' skabt af demtre franske designstuderende Romane Bazile, Jeanne Douchet og MarionBraconnier fra IUT Reims.

Deres vindende emballagekoncept til krydderier både udfordrer konventionel emballage og giver liv til vores sanser, lyder det i begrundelsen for finalesejren.

Temaet taget til højeste niveau
Vinderne beskriver deres konkurrenceindgang således:

-RESPICE giver lidt krydderi til livet. Designet er visuelt tiltalende med sin terracottafarve og rene typografi. Æsken kan derfor stå som en pæn indretningsdetalje i køkkenet.

Emballagen er samtidigt udformet så den giver en lyd, når man åbner den.  Papbeholderne har forskellige overflader, så de opfordrer brugerne til at gætte, hvilke krydderier, der er i, og designerne har tillige tilføjet en QR-kode, man kan scanne, for at få mere at vide om krydderierne.

Årets jury bestod af en række kendte branchens eksperter og den vindende motivation var:

Vinderen af PIDA Grand Finale 2021 har virkelig taget temaet 'Awaken the Senses' til det højeste niveau. Med lyd, berøring og følelse har de skabt et nyt koncept inden for sit felt. Det giver forbrugeren en inspirerende emballage, der både overrasker og skaber en relevant, digital forbindelse.

Ud over æren, vinder Team RESPICE en rejse til Sverige og deltagelse i BillerudKorsnäs designmøde.

1/10 2021
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage