Fransk krydderiemballage giver liv til sanserne
Tre franske designstuderende står bag udviklingen af 'Respice', som netop har vundet førsteprisen i designkonkurrencen PIDA. Emballagen 'taler' i bogstaveligste forstand til forbrugerne med farver, følesanser, QR-kode og lyd. Se video
Af Lisbeth Petersen
Den endelige vinder af den svenske papir- og emballagekoncern, BillerudKorsnäs' prestigefyldte designkonkurrence, PIDA (Packaging Impact Design Award) er fundet. Temaet for konkurrencen var 'Awaken the Senses', og sejren i år gik til bidraget 'RESPICE' skabt af demtre franske designstuderende Romane Bazile, Jeanne Douchet og MarionBraconnier fra IUT Reims.
Deres vindende emballagekoncept til krydderier både udfordrer konventionel emballage og giver liv til vores sanser, lyder det i begrundelsen for finalesejren.
Temaet taget til højeste niveau
Vinderne beskriver deres konkurrenceindgang således:
-RESPICE giver lidt krydderi til livet. Designet er visuelt tiltalende med sin terracottafarve og rene typografi. Æsken kan derfor stå som en pæn indretningsdetalje i køkkenet.
Emballagen er samtidigt udformet så den giver en lyd, når man åbner den. Papbeholderne har forskellige overflader, så de opfordrer brugerne til at gætte, hvilke krydderier, der er i, og designerne har tillige tilføjet en QR-kode, man kan scanne, for at få mere at vide om krydderierne.
Årets jury bestod af en række kendte branchens eksperter og den vindende motivation var:
Vinderen af PIDA Grand Finale 2021 har virkelig taget temaet 'Awaken the Senses' til det højeste niveau. Med lyd, berøring og følelse har de skabt et nyt koncept inden for sit felt. Det giver forbrugeren en inspirerende emballage, der både overrasker og skaber en relevant, digital forbindelse.
Ud over æren, vinder Team RESPICE en rejse til Sverige og deltagelse i BillerudKorsnäs designmøde.