Forgyldte tomater i New York

Forgyldte tomater i New York

Italienske Mutti vandt, med en særudgave af sine emballagedesigns, førsteprisen, da de prestigefyldte emballagepriser Pentawards forleden blev uddelt på Guggenheimmuseet. Kina og Japan markerede sig også fornemt på fødevareemballage

Af Lisbeth Petersen

Det var 12. gang Pentawards samlede næsten 300 emballagedesignere fra hele verden for at hylde kreativiteten og udviklingen i branchen.

Og italienske Auge Design, som står bag særudgaven af dåser, flasker og æsker til producenten af en række tomatbaserede produkter, Mutti, løb med aftenens fineste pris; den såkaldte diamantvinder for showets bedste design.

 

I kategorien ‘Bedste drikkevare emballage’, hvor konkurrencen var noget større, vandt den kinesiske spiritusflaske Guouci Wudo, designet af bureauet Schenzhen Linguyn Creative Packaging Design. Den specielle hvide spiritus er fremstillet af fem kinesiske, medicinske urter i Henan Provinsen, og den blå glasflaske med det flade låg afspejler typiske asiatiske udtryk.

 

Og fjernøsten kom også på kortet ved kåringen af prisen for bedste fødevareemballage.

Det japanske risproducentfirma Shirokuma no Okome og mærkevarevirksomheden Polar Bear ville have skabt en naturlig bro i samarbejdsudtrykket, og resultatet kom fra det japanske bureau Fram Inc: Isbjørneillustrationer i forskellige, glade varianter pryder nu rispakkerne fra Japan.

   

Ialt var der i første omgang tilmeldt 2318 emballager fra 62 lande på fem kontinenter, og det er en stigning på 15 procent i forhold til tidligere års bejlere til Pentawards. Den internationale jury uddelte ialt over 200 priser ved gallafesten, som næste år bliver afholdt i London.

12/9 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne