Forgyldte tomater i New York

Forgyldte tomater i New York

Italienske Mutti vandt, med en særudgave af sine emballagedesigns, førsteprisen, da de prestigefyldte emballagepriser Pentawards forleden blev uddelt på Guggenheimmuseet. Kina og Japan markerede sig også fornemt på fødevareemballage

Af Lisbeth Petersen

Det var 12. gang Pentawards samlede næsten 300 emballagedesignere fra hele verden for at hylde kreativiteten og udviklingen i branchen.

Og italienske Auge Design, som står bag særudgaven af dåser, flasker og æsker til producenten af en række tomatbaserede produkter, Mutti, løb med aftenens fineste pris; den såkaldte diamantvinder for showets bedste design.

 

I kategorien ‘Bedste drikkevare emballage’, hvor konkurrencen var noget større, vandt den kinesiske spiritusflaske Guouci Wudo, designet af bureauet Schenzhen Linguyn Creative Packaging Design. Den specielle hvide spiritus er fremstillet af fem kinesiske, medicinske urter i Henan Provinsen, og den blå glasflaske med det flade låg afspejler typiske asiatiske udtryk.

 

Og fjernøsten kom også på kortet ved kåringen af prisen for bedste fødevareemballage.

Det japanske risproducentfirma Shirokuma no Okome og mærkevarevirksomheden Polar Bear ville have skabt en naturlig bro i samarbejdsudtrykket, og resultatet kom fra det japanske bureau Fram Inc: Isbjørneillustrationer i forskellige, glade varianter pryder nu rispakkerne fra Japan.

   

Ialt var der i første omgang tilmeldt 2318 emballager fra 62 lande på fem kontinenter, og det er en stigning på 15 procent i forhold til tidligere års bejlere til Pentawards. Den internationale jury uddelte ialt over 200 priser ved gallafesten, som næste år bliver afholdt i London.

12/9 2018
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje