Fords varebil snakker med robotten

Fords varebil snakker med robotten

Ford Motor Company vil anvende robotten Digit til at gøre pakkelevering både billigere og mere effektiv

Ford har selv været med til at udvikle Digit i samarbejde med partnervirksomheden Agility Robotics, der har åbnet op for kommercielt salg af den opretgående robot. I den forbindelse er de to første eksemplarer af robotten blevet solgt til Ford. Det skriver Ford i en pressemeddelelse.

Heri hedder det videre at der i udviklingen af Digit især er lagt vægt på potentialet for at finde frem til mere effektive måder at fragte pakker på og på selve kommunikationen mellem robotten og varebilen under hele leveringsprocessen.

Fords varebiler er altid tilkoblet online og kan for eksempel give Digit cloud-opdaterede navigationsoplysninger.

- Nethandel er mere populært end nogensinde, og vi er af den overbevisning, at robotter som Digit kan gøre den stigende pakkelevering billigere og mere effektiv for både leveringsfirmaerne og involverede samarbejdspartnere, udtaler Ken Washington, direktør for avanceret ingeniørvidenskab hos Ford.

- Digit er virkelig et gennembrud for os. Vi kan nu for første gang tilbyde en menneskelignende robot, som kan være til gavn for en lang række kunder inden for forskellige industrier, forklarer Damion Shelton, administrerende direktør hos Agility Robotics.

Den tobenede robot har ikke blot menneskelige træk udseendesmæssigt. Den besidder også nogle af de samme motoriske færdigheder. Selvom Digit udelukkende består af letvægtsmaterialer, der gør den billig i drift og nem at transportere, er den i stand til at løfte pakker på op til 18 kg. Derudover kan den gå på ujævne overflader og op ad trapper samt modstå eventuelle skub og mindre sammenstød.

Anvendelsen af Digit vil fuldende mange af fremtidens pakkeleveringer, da robottens avancerede teknologi er skabt til at komplementere den del af pakkeleveringen, hvor varebilen er mest ufleksibel. Når pakken er blevet fragtet til leveringsadressen, vil Digit kunne tage sig af de sidste meter af pakkens rejse fra varebilen til dørtrinnet. Digit kan i den forbindelse få specifikke instruktioner om, hvor på adressen pakken ønskes leveret.

Ford Motor Company indgik samarbejde med Agility Robotics i maj 2019.

-hawin

22/1 2020
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025