Foodexpo udsættes til marts 2022

Foodexpo udsættes til marts 2022

Nordens største fødevaremesse for fagfolk, Foodexpo, udsættes til 27.-29. marts 2022. Beslutningen sker i tæt dialog og samarbejde med messekomitéens 13 brancheforeninger og organisationer, der repræsenterer messens udstillere og besøgende

Om tre måneder skulle Nordens største fødevaremesse have været gennemført i MCH Messecenter Herning, men messen udsættes nu til 2022. Beslutningen sker i tæt dialog og samarbejde med messekomitéens 13 brancheforeninger og organisationer, der repræsenterer messens udstillere og besøgende.

Baggrunden for udsættelsen er den alvorlige markedssituation for branchen samt uvisheden om corona-restriktionernes omfang i marts 2021 og dermed mulige begrænsning af messens normalt høje besøgstal. Den seneste messe i 2018 blev besøgt af over 26.000 fagfolk fra ind- og udland.

Den nye udsættelse er den tredje på ni måneder siden den oprindelige dato i marts 2020, hvor Danmark blev lukket ned. Opbakningen og tålmodigheden værdsættes hos ledelsen i MCH:

- I tæt og godt samarbejde med en samlet branche udsættes messen igen i respekt for corona-situationen i Danmark. Med til beslutningen hører et medansvar for udstillernes lange forberedelsestid og investering i messen, siger administrerende direktør i MCH Georg Sørensen og tilføjer:

- Vi er taknemmelige for det stærke fællesskab samt den forståelse og tillid, vi møder omkring Foodexpo, og vi ser frem til sammen at samle hele fødevarebranchen i MCH i 2022.

Fuld opbakning fra branchen

Niels Jensen, direktør for brancheforeningen MLDK - Mærkevareleverandørerne, giver sin fulde opbakning til beslutningen om at udsætte messen til 2022:

- Vores branche er stadig hårdt ramt af coronasituationen, og derfor er der ingen tvivl om, at det eneste rigtige at gøre er at udskyde messen et år. I MLDK bakker vi derfor fuldt op om beslutningen, og vores medlemmer ser frem til igen at møde kunderne på Foodexpo i 2022, siger Niels Jensen.

Også brancheforeningen HORESTA bakker op om udsættelsen:

- Det er uden tvivl den rigtige beslutning at udsætte messen. Selvom vaccinerne rulles ud fra januar, ser vi ind i et år, hvor usikkerheden stadig vil dominere, og planlægningen af en messe af denne størrelse tager lang tid. Som branche har vi mere end nogensinde før brug for at mødes. Vi kommer stærkt tilbage i 2022, fortæller Nadeem Wasi, medlemschef hos HORESTA.

Han suppleres af Steffen Hansen, sekretariatsleder i Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr (BFS) og Brancheforeningen for Kaffe- & Convenienceløsninger (BKC):

- I BFS og BKC støtter vi op om beslutningen om at udsætte Foodexpo til 2022. Det er rettidig omhu at træffe beslutningen nu, også af hensyn til den samlede messeoplevelse for både vores medlemmer og de besøgende. Vores medlemmer har stadig brug for mere tid til at komme ud af coronakrisen og få gang i deres forretninger igen, så vi mener, beslutningen er til gavn for alle, siger Steffen Hansen.

Hos MCH glæder den projektansvarlige for messen sig over opbakningen til udsættelsen:

- Vi oplever en samlet fødevarebranche, der rigtig gerne vil messen, når tiden er rigtig. Den opbakning og tålmodighed sætter vi stor pris på, og nu ser vi frem til at fortsætte de gode dialoger og til i fællesskab at planlægge branchens mødested og en bred, tryg og stærk messe til marts 2022, siger projektleder Carina Høgsted Kirkegaard.

Foodexpo gennemføres 27.-29. marts 2022 i MCH Messecenter Herning og er dermed tilbage ved messens oprindelige termin med afholdelse i lige år. 

-hawin
16/12 2020
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum