Flyvske labelleverancer

Flyvske labelleverancer

Leverandøren af RFID tags og af etiketter fra Honeywell/Intermec og Zebra, Kar-Mil A/S, ser store muligheder for brug af droner til pakkeleverancer. Når teknologi, regler og lovgivning altså gør det muligt

Porten til pakkeafdelingen kører langsomt op. Indenfor svæver en drone utålmodigt i én meters højde. Så snart porten er kommet langt nok op, flyver den ud i det fri, stiger op til sin marchhøjde og sætter kursen mod nordøst. Dronen er på en vigtig mission; nemlig at hastelevere sin lille last af specialetiketter til en vareproducent med en pakkemaskine, der står stille.

Scenen udspiller sig i Herfølge, og på rollelisten er virksomheden Kar-Mil A/S, som ejer dronen og er Danmarks største leverandør af RFID tags og af etiketter fra Honeywell/Intermec og Zebra, samt virksomheden Scandiloc A/S, der ejer den omtalte pakkemaskine, hvorpå man pakker sine låse, hængsler, beslag mm.

Der er naturligvis blot tale om en generalprøve. Det er som bekendt endnu ikke hverken tilladt eller muligt at levere varer på den måde, men de to virksomheders direktører, hhv. Peter Meilstrup, Scandiloc, og Keith Bothmann, Kar-Mil, er begge meget begejstrede for idéen og tror på, at levering med drone engang i en nær fremtid vil blive lige så almindeligt, som levering med fragtmand.

Til alt fra prototyper til RFID-læsere

– Vores låsesystemer, som primært går til stålindustrien, herunder vind-, kabinet-, ventilations- og maskinindustrien, er ikke i sig selv potentielle til at blive leveret med droner. Dertil vejer vores ordinære salgskolli typisk for meget. Men vi har til gengæld en omfattende løbende dialog med en lang række udviklingsingeniører hos vores kunder; og i projekteringsfasen mangler de ofte prøver fra vores sortiment på mere end 10.000 aktive varenumre eller en nyudviklet prototype, og her ville droneleverancer virkelig være en hurtig måde at kunne tilgodese vores kunder, siger Peter Meilstrup.

Hos Kar-Mil er produkterne ikke helt så tunge, om end størstedelen af de kolli, som forsendes, er relativt store.

-Men vi har en række kunder og leverancer, hvor det ville være særdeles oplagt, siger Keith Bothmann. 

Det kunne f.eks. være i de tilfælde, hvor kunder som Scandiloc pludselig skal mærke en enkelt leverance med en anden type etiketter eller folie, end den man sædvanligvis bruger.

-Det kunne også være til de mange dyrlæger, som mærker husdyr, brugsdyr eller kæledyr elektronisk i stedet for at benytte den gammeldags øretatovering. Dem betjener vi med både de små RFID-tags (Radio Frequency Identification), der sprøjtes ind i dyret samt med sprøjter og Readere / læsere; og det er typisk relativt små kolli, som tilmed ofte kan haste fordi man f.eks. har mistet en læser i stalden, fortæller han.

Vejen banes til stadighed for kommerciel brug

Når det gælder tidshorisonten, så er de to direktører optimistiske:

-I USA har de sidste par år allerede budt på flere indledende forsøg med at anvende droneteknologien kommercielt, og det tyske postvæsen har vist også testet teknologien i forbindelse med tyndtbefolkede områder, ligesom droner har været anvendt ude i verden til bl.a. redningsaktioner. Endvidere er der efterhånden flere eksempler på at man anvender dem i byggeriet og i lagerbygninger … Og nu er der også testleveret varer med drone i Herfølge og omegn, smiler de.

De to er dog også enige om, at der er lang vej igen, og at det indtil videre er vanskeligt at se den endelige løsning for sig.

-Men den rummer uden tvivl etablering af kommercielle luftkorridorer, måske også diverse fragtcentraler - på samme måde som lastbilerne har det, foreslår Peter Meilstrup og Keith Bothmann, mens de glæder sig over at erhvervsminister Brian Mikkelsen tidligere på året, i forbindelse med regeringens nye digitale vækstplan, lancerede, at han vil åbne teknologiske testcentre for bl.a. førerløse biler og droner.

Forbrugerne ser også i et vist omfang idéen

-Og skal man dømme efter de tyske forbrugeres holdning, så kunne det også se ud til, at befolkningen i et eller andet omfang vil være med på tanken, påpeger Keith Bothmann.

Den tyske brancheorganisation for den digitale industri, Bitkom, har så sent som midt i marts måned offentliggjort en ny undersøgelse, der slår fast, at et stort flertal af tyskerne (85 procent) vil støtte et system til droner, der minder om det man har til biler, dvs. en indregistrering af dronen, en forsikring samt et drone-kørekort.

-43 procent argumenterer dog for et forbud mod flyvninger over befolkede områder, og det punkt, der giver anledning til størst bekymring (89 procent) er skade på ejendom eller personskade. På den anden side mener 30 procent, at droner skal kunne anvendes til at levere pakker. Og kun omkring 8 procent af de adspurgte tyskere afviste helt brugen af droner til civile formål, så mon ikke opinionen - også i Danmark vil være med dronerne og de fantastiske muligheder, de hen ad vejen vil byde på, siger Keith Bothmann.

-hawin

4/4 2017
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage