Flere virksomheder donerer mad under Corona-krisen

Flere virksomheder donerer mad under Corona-krisen

Mange fødevarevirksomheder, der for tiden ikke kan køre for fuld kraft, er i risiko for at brænde inde med varer, der bliver for gamle. Det mærker de blandt andet hos FødevareBanken, der får en del henvendelser fra nye donorer, som hellere vil afhænde deres varer til et godt formål end se dem gå tabt

- Forleden var FødevareBankens biler ude og laste varer hos en ny donor. Det var Gate Gourmet, der - som navnet antyder - laver mad til mange af de flyselskaber, der flyver fra København. For ikke at brænde inde med gode varer, valgte de at ringe til os, så maden kan gavne nogen i stedet for at gå til spilde. Vi har kapaciteten til at tage hånd om det her hos os, så det gør vi selvfølgelig, fortæller John Køppler, der er driftschef i FødevareBanken København.

Gate Gourmet er ikke de eneste, der har henvendt sig. FødevareBanken også været forbi Ikea, Meyers Køkken og Espresso House. Flere andre fødevareproducenter, grossister og større detailkæder følger trop i disse dage.

Halvdelen af modtagerstederne stadig i drift
Lige nu kører FødevareBanken i en form for nødberedskab. Ud af godt 300 modtagersteder - botilbud, herberger og væresteder for hjemløse og udsatte - er det lidt flere end halvdelen, der stadig er i fuld eller reduceret drift og derfor stadig har brug for leverance af mad fra FødevareBanken. Alle involverede tager håndteringen af nødberedskabet meget alvorligt i forhold til at holde sig på afstand af hinanden, undgå fysisk kontakt, holde god håndhygiejne og spritte essentielt udstyr af hele tiden.

-Fødevarebranchen agerer på mange måde forbilledligt i denne krisetid. Vi ser det hos vores faste donorer, der alle stadig holder fødevareproduktionen oppe - så der er mad at få ude i handelen og et fødevareoverskud at dele ud af til udsatte grupper i samfundet - og så ser vi det nu også med alle de nye donorer, der kommer på banen og vil bidrage. Vi er glade for, at de retter henvendelse til os, og det kan man fortsat gøre. Vi er klar med kølebiler og mandskab, siger Karen-Inger Thorsen, Direktør i FødevareBanken.

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark.

-lipe

5/4 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert