Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Vinderne af Metsä Boards designkonkurrence indenfor emballage har udviklet et økologisk og ressourcebesparende alternativ til engangsplast

Af Lisbeth Petersen

Finalen i den finske emballageproducent Metsä Boards årlige designkonkurrence blev afgjort forleden i Helsinki.
I år var kravene til Better With Less-deltagerne, at konkurrencebidragene ud over at være bæredygtige, også skulle have en dobbeltrolle.

Det lever vinderemballagen Expandable Eco Street Food Ware til fulde op til. Det er en papbakke, som er 25 cm i diameter i flad form, og som kan foldes på otte forskellige måder, fra kegleform til plade.

Det enkle design har derfor mange anvendelsesmuligheder, kan passe til mange typer fødevarer og er et oplagt alternativ til plast- og polystyrenbakker, der ofte bruges til emballering og servering af fastfood.

Ud over at spare materialer, minimerer den flade emballage også pladsbehovet - såvel før brug som når den skal bortskaffes og genanvendes.

Expandable Eco Street Food Ware er skabt af den filippinske design duo Christine Gamboa Christine og Gaudy Danao III, som modtager førsteprisen på 7000 euro.

Andenpladsen i Better With Less- og de medfølgende 2000 euro - gik til amerikanske Eric Smith, som har designet den bæredygtige drikkekarton 'Bruk', der har mindre indhold af plast end andre kantonner, og derfor let kan genanvendes.

Og den minimalistiske papemballage 'Razor', som erstatter plastindpakning af barberskrabere, sikrede tredjepladsen og 1000 euro til de fire tyske designstuderende Magdalena Schmitz, Sarah Redlich, Mikayla Just og Alejandro Don Flores.

18/3 2020
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025