Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Vinderne af Metsä Boards designkonkurrence indenfor emballage har udviklet et økologisk og ressourcebesparende alternativ til engangsplast

Af Lisbeth Petersen

Finalen i den finske emballageproducent Metsä Boards årlige designkonkurrence blev afgjort forleden i Helsinki.
I år var kravene til Better With Less-deltagerne, at konkurrencebidragene ud over at være bæredygtige, også skulle have en dobbeltrolle.

Det lever vinderemballagen Expandable Eco Street Food Ware til fulde op til. Det er en papbakke, som er 25 cm i diameter i flad form, og som kan foldes på otte forskellige måder, fra kegleform til plade.

Det enkle design har derfor mange anvendelsesmuligheder, kan passe til mange typer fødevarer og er et oplagt alternativ til plast- og polystyrenbakker, der ofte bruges til emballering og servering af fastfood.

Ud over at spare materialer, minimerer den flade emballage også pladsbehovet - såvel før brug som når den skal bortskaffes og genanvendes.

Expandable Eco Street Food Ware er skabt af den filippinske design duo Christine Gamboa Christine og Gaudy Danao III, som modtager førsteprisen på 7000 euro.

Andenpladsen i Better With Less- og de medfølgende 2000 euro - gik til amerikanske Eric Smith, som har designet den bæredygtige drikkekarton 'Bruk', der har mindre indhold af plast end andre kantonner, og derfor let kan genanvendes.

Og den minimalistiske papemballage 'Razor', som erstatter plastindpakning af barberskrabere, sikrede tredjepladsen og 1000 euro til de fire tyske designstuderende Magdalena Schmitz, Sarah Redlich, Mikayla Just og Alejandro Don Flores.

18/3 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne