Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Fleksibelt pap til fastfood vinder Better With Less

Vinderne af Metsä Boards designkonkurrence indenfor emballage har udviklet et økologisk og ressourcebesparende alternativ til engangsplast

Af Lisbeth Petersen

Finalen i den finske emballageproducent Metsä Boards årlige designkonkurrence blev afgjort forleden i Helsinki.
I år var kravene til Better With Less-deltagerne, at konkurrencebidragene ud over at være bæredygtige, også skulle have en dobbeltrolle.

Det lever vinderemballagen Expandable Eco Street Food Ware til fulde op til. Det er en papbakke, som er 25 cm i diameter i flad form, og som kan foldes på otte forskellige måder, fra kegleform til plade.

Det enkle design har derfor mange anvendelsesmuligheder, kan passe til mange typer fødevarer og er et oplagt alternativ til plast- og polystyrenbakker, der ofte bruges til emballering og servering af fastfood.

Ud over at spare materialer, minimerer den flade emballage også pladsbehovet - såvel før brug som når den skal bortskaffes og genanvendes.

Expandable Eco Street Food Ware er skabt af den filippinske design duo Christine Gamboa Christine og Gaudy Danao III, som modtager førsteprisen på 7000 euro.

Andenpladsen i Better With Less- og de medfølgende 2000 euro - gik til amerikanske Eric Smith, som har designet den bæredygtige drikkekarton 'Bruk', der har mindre indhold af plast end andre kantonner, og derfor let kan genanvendes.

Og den minimalistiske papemballage 'Razor', som erstatter plastindpakning af barberskrabere, sikrede tredjepladsen og 1000 euro til de fire tyske designstuderende Magdalena Schmitz, Sarah Redlich, Mikayla Just og Alejandro Don Flores.

18/3 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje