Fem prognoser for forsyningskæden 2022

Fem prognoser for forsyningskæden 2022

Mange af de udfordringer, vi oplevede inden for global logistik i 2021, fortsætter i 2022. Nordisk salgschef hos Descartes, Lars Persson, har sammenfattet, hvad der venter nu, hvor det nye år tager fart

I 2021 oplevede globale transportører store belastninger og stort pres, som et resultat af bl.a. stærkt stigende e-handel og mangel på chauffører.

Descartes forudser, at dette vil fortsætte med at drille virksomhederne også i 2022.

Desuden er det forventet, at miljøkrav og maskinindlæring kommer på agendaen hos dem, der skal håndtere logistik- og forsyningskæden ude hos virksomhederne.

Her er fem prognoser for 2022 fra Lars Persson.
 
1. Store udfordringer for de globale leverancer
Det stigende vareforbrug kombineret med en stigende e-handel stiller krav til de globale forsyningskæder. Der er ikke noget, der tyder på, at det vil ændre sig i 2022.

Det stiller krav til, at virksomhederne arbejder smart med deres forsyningskæde – hvor efterspørgslen vil være høj og muligheden for at levere mere begrænset.

Salgschef hos Descartes, Lars Persson, giver sit bud, på de udfordringer der venter den globale logistik i 2022.

For at klare det bør virksomhederne undersøge, hvordan de kan forkorte og effektivisere deres Supply Chain samt gennemgå alternativer for Last Mile-leverancer.
 
2. E-handelen er drivkraften bag en stigning i hjemmelevering, som kræver nye strategier
En effekt af pandemien er stigningen i e-handel, der også vil fortsætte i 2022 og fremover som følge af nye købsmønstre.

Kombineret med udfordringer i forsyningskæderne betyder det, at pålidelige og hurtige transporter kommer til at koste mere.

Alternativet til at betale mere for transporterne er at acceptere den nuværende situation, hvilket medfører stor usikkerhed for slutkunden.

En prognose for 2022 er, at flere virksomheder vil revurdere og evaluere deres strategier for fri fragt og fri returnering.

Som en del af denne revurdering bør man begynde at gennemgå, hvordan transporterne kan effektiviseres ved at kombinere enkelte leverancer og geografiske synergier – med det formål at reducere omkostninger og maksimere leveringskapaciteten.

Det gælder altså om at optimere ruteplanlægningen i 2022 og fremover for at lykkes.  
 
3. Manglen på chauffører skaber fortsat udfordringer for transportørerne – og i sidste ende forbrugerne
Uanset om det handler om lange eller korte kørsler, så belastes gennemførelsen af den aktuelle mangel på chauffører. Det vil fortsat påvirke detail-, distributions- og logistikvirksomheder.

Det er stadig vigtigt at tiltrække nye chauffører til virksomheden, samtidig med at det er blevet sværere for hvert år, der går.

Derfor skal fokus for 2022 og fremover også være på at lykkes med at fastholde de chauffører, man har i dag. Det bliver ganske enkelt for dyrt at miste kompetente chauffører for derefter at forsøge at finde erstatninger.

Jo mindre udskiftning af chauffører, desto mere effektiv og mindre personalekrævende bliver virksomheden. Med smart planlægning kan chaufførerne gøre det, de er ansat til, samtidig med at stressen kan reduceres.

Det handler om at optimere ruteplanlægningen og skabe en tålelig hverdag for chaufførerne, samt reducere unødvendige ventetider.
 
4. Øget fokus på bæredygtighed skaber muligheder i forsyningskæderne
Det er ikke kun kunderne, der fokuserer på bæredygtighed i 2022. Verdens store investeringsfonde lægger også større vægt på virksomhedernes arbejde med bæredygtighed. Ikke kun på strategisk niveau, men frem for alt på, hvordan virksomhederne rent faktisk leverer.

Her vil virksomhedernes Supply Chain kunne være i fokus, hvis de, der arbejder med logistik- og forsyningskæder, også benytter muligheden for at synliggøre den gennemslagskraft, som deres brik i puslespillet om bæredygtighed kan have.

Desuden kigger flere og flere forbrugere efter transportalternativer, som reducerer klimapåvirkningen.

De detailvirksomheder, der formår at finde innovative løsninger på hjemmelevering kombineret med smart ruteplanlægning, der reducerer transportens klimapåvirkning, har meget at vinde. Ikke kun i miljøfordele og kundetilfredshed, men også lavere omkostninger.
 
5. Maskinindlæring forventes at fylde mere i fremtidens transportsystemer
Vi ser en fortsat udvikling af maskinindlæring (ML) i Supply Chain fra systemleverandørerne. En udvikling drevet af den gode adgang til data i netop virksomhedernes forsyningskæder – data som ML-algoritmerne kan lære af.

Resultatet er en mere træfsikker ruteplanlægning, mere præcis ankomsttid og mulighed for automatiserede forbedringsforslag. I sidste ende stiger produktiviteten og pålideligheden i forsyningskæden.

ML bidrager ganske enkelt til at styrke aktuel teknik på flere planer, f.eks. at optimere stop- og køretider, valg af udleveringssted og ankomsttid. Det bidrager også til at forbedre analysen af data, hvilket giver dybere indsigt i, hvordan forsyningskæden fungerer.
 
Uanset hvor langt din virksomhed er nået i arbejdet med at forbedre og optimere forsyningskæden for at imødegå udfordringerne i 2022, står Descartes klar med løsninger inden for strategisk ruteoptimering, told- og transporthåndtering.

-hawin

22/2 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage