Fem millioner baller i genanvendt indpakning

Fem millioner baller i genanvendt indpakning

Tre år efter at emballagevirksomheden Trioworld på verdens største landbrugsmesse, Agritechnia lancerede den første strækfilmwrap med genanvendt plast til plantefoder, er virksomheden nu klar med et komplet sortiment af emballagen på dette års messe

Af Lisbeth Petersen

-Vi tror på, at dette er fremtidens balleindpakning, siger Anders Larsson, som er produktchef for strækfilm til landbruget hos Trioworld.

Virksomheden, som har hovedkontor i Sverige og produktionsanlæg i bl.a. Danmark, er en af de førende leverandører af miljøvenligt, højtydende emballageplastfilm til bl.a. landbruget og medicinal- og helseindustrien.

Det, der startede med blot en 25 µm (mikrometer) balleindpakningsfilm som et forsøg, er i de seneste år vokset til et komplet sortiment af PCR-baserede - det vil sige Post-Consumer Recyclates- strækfilmprodukter.

Materialet er certificeret af RecyClass (1) og flere års forskning og udvikling har nu gjort det muligt for Trioworld, at være den første producent der tilbyder wrapfilm med genanvendt indhold til alle sine premium produkter til ballepresset ensilage.

Det ganske særlige er, at dette også inkluderer f.eks. de mere effektive, højteknologiske produkter med reducerede tykkelser på 21 eller 19 µm.

-Ydeevnen er præcis, som vi ønsker det. Ensilagekvalitet og indpakning har vist sig at være på samme niveau som med vores førsteklasses produkter uden PCR. Det faktum, at fem millioner baller er er blevet pakket i vores løsning med genbrugsmateriale, er bare endnu et bevis på, at det virkelig virker, siger Anders Larsson.

Lukket kredsløb i ballewrap
Dét, der gør Trioworlds genanvendte balleplast enestående, er, at den er produceret af brugt balleplast, der er indsamlet og genanvendt til ny, højtydende PCR-folie.

Trioworld driver tre genanvendelsesanlæg i Europa og producerer højtydende regranulater fra indsamlet, brugt balleplast, hvilket sikrer en stabil kvalitet og ydeevne.

-Det er en sjælden og højteknologisk proces at genbruge brugte produkter til det samme niveau
ydeevne i nye produkter, og det fremmer ikke kun indsamling efter brug, men muliggør også en ægte cirkularitet hvilket reducerer klimapåvirkningen betydeligt, fremhæver virksomheden og tilføjer:

-Afhængigt af produktet er det nu muligt at reducere CO2-aftrykket med op til 43 procent når man skifter til et alternativ med mindre materialeforbrug og post-consumer genanvendt indhold.

-Vi er meget glade for, at vores kunder har forstået værdien af denne nye måde at gøre ensilagen mere bæredygtig på, og vi ser frem til at at nå målet om at have 30% PCR i alle vores produkter i 2025,
siger Anders Larsson.

Årets Agritechnia-messe er netop afholdt i Hannover

Om Trioworld
Grundlagt i 1965, er en førende aktør inden for miljøvenligt, højtydende plastfolie til emballager.
Virksomheden har en årlig omsætning på 1 mia. euro og 1.800 ansatte. Koncernens hovedkontor ligger i den svenske by Smålandsstenar og der er produktions- og genanvendelsesanlæg i Sverige, Danmark, Holland, Frankrig, Storbritannien og Canada. Produkterne og løsningerne sælges over hele verden.


(1) Revy Class er et internatinalt, non-profit, tværindustrielt initiativ, der skal overgangen til en cirkulær plastfremtid

15/11 2023
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage