Fem millioner baller i genanvendt indpakning

Fem millioner baller i genanvendt indpakning

Tre år efter at emballagevirksomheden Trioworld på verdens største landbrugsmesse, Agritechnia lancerede den første strækfilmwrap med genanvendt plast til plantefoder, er virksomheden nu klar med et komplet sortiment af emballagen på dette års messe

Af Lisbeth Petersen

-Vi tror på, at dette er fremtidens balleindpakning, siger Anders Larsson, som er produktchef for strækfilm til landbruget hos Trioworld.

Virksomheden, som har hovedkontor i Sverige og produktionsanlæg i bl.a. Danmark, er en af de førende leverandører af miljøvenligt, højtydende emballageplastfilm til bl.a. landbruget og medicinal- og helseindustrien.

Det, der startede med blot en 25 µm (mikrometer) balleindpakningsfilm som et forsøg, er i de seneste år vokset til et komplet sortiment af PCR-baserede - det vil sige Post-Consumer Recyclates- strækfilmprodukter.

Materialet er certificeret af RecyClass (1) og flere års forskning og udvikling har nu gjort det muligt for Trioworld, at være den første producent der tilbyder wrapfilm med genanvendt indhold til alle sine premium produkter til ballepresset ensilage.

Det ganske særlige er, at dette også inkluderer f.eks. de mere effektive, højteknologiske produkter med reducerede tykkelser på 21 eller 19 µm.

-Ydeevnen er præcis, som vi ønsker det. Ensilagekvalitet og indpakning har vist sig at være på samme niveau som med vores førsteklasses produkter uden PCR. Det faktum, at fem millioner baller er er blevet pakket i vores løsning med genbrugsmateriale, er bare endnu et bevis på, at det virkelig virker, siger Anders Larsson.

Lukket kredsløb i ballewrap
Dét, der gør Trioworlds genanvendte balleplast enestående, er, at den er produceret af brugt balleplast, der er indsamlet og genanvendt til ny, højtydende PCR-folie.

Trioworld driver tre genanvendelsesanlæg i Europa og producerer højtydende regranulater fra indsamlet, brugt balleplast, hvilket sikrer en stabil kvalitet og ydeevne.

-Det er en sjælden og højteknologisk proces at genbruge brugte produkter til det samme niveau
ydeevne i nye produkter, og det fremmer ikke kun indsamling efter brug, men muliggør også en ægte cirkularitet hvilket reducerer klimapåvirkningen betydeligt, fremhæver virksomheden og tilføjer:

-Afhængigt af produktet er det nu muligt at reducere CO2-aftrykket med op til 43 procent når man skifter til et alternativ med mindre materialeforbrug og post-consumer genanvendt indhold.

-Vi er meget glade for, at vores kunder har forstået værdien af denne nye måde at gøre ensilagen mere bæredygtig på, og vi ser frem til at at nå målet om at have 30% PCR i alle vores produkter i 2025,
siger Anders Larsson.

Årets Agritechnia-messe er netop afholdt i Hannover

Om Trioworld
Grundlagt i 1965, er en førende aktør inden for miljøvenligt, højtydende plastfolie til emballager.
Virksomheden har en årlig omsætning på 1 mia. euro og 1.800 ansatte. Koncernens hovedkontor ligger i den svenske by Smålandsstenar og der er produktions- og genanvendelsesanlæg i Sverige, Danmark, Holland, Frankrig, Storbritannien og Canada. Produkterne og løsningerne sælges over hele verden.


(1) Revy Class er et internatinalt, non-profit, tværindustrielt initiativ, der skal overgangen til en cirkulær plastfremtid

15/11 2023
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen