Faerch står bag indsamlingsprogram i samarbejde med Tesco

Faerch står bag indsamlingsprogram i samarbejde med Tesco

På tværs af den globale fødevareindustri er cirkulært design blevet nøglen til at fremtidssikre fødevareemballage. Som leverandør af fødevareemballage, der bliver mere og mere bæredygtig, er Faerch glade for, at kunne lancere et lukket genanvendelseskredsløb i samarbejde med Tesco. Back of Store by Faerch, hedder det

Med det nye koncept vil Tescos såkaldte displaybakker i plast blive indsamlet, genanvendt og brugt til at fremstille nye fødevaregodkendte bakker eller bægre.

Konceptet er det første af sin slags, ikke bare i England men i hele Europa. Det er et godt eksempel på en fungerende cirkulær økonomi, og viser, hvordan det med et målrettet samarbejde er muligt at etablere et lukket kredsløb for fødevareemballage.

Tesco kommer til at kunne sende 2.000 tons affald fra fødevareemballage ind i et lukket materialekredsløb. Det sker ved hjælp af Eurokeys sorteringsfaciliteter, der er en del af virksomheden Reconomy Group og Faerchs genindvindingsanlæg i Holland.

Det indsamlede materiale vil blive brugt til at fremstille nye fødevarebakker på Faerchs produktionssteder. Initiativer som disse er med til at støtte udviklingen af infrastrukturen for genanvendelse både i England og på lokalt plan.

Tray 2 Tray by Faerch
I dag er produktionen af PET-bakker afhængig af PET-flasker. I takt med at flere virksomheder imødekommer forbrugernes forventninger og forbedrer sig på at kunne leve op til kravene i UK Packaging Plastic Tax, vil efterspørgslen efter flager fra genanvendte flasker dog stige.

Indsamlingsraten af plastikbøtter, -bægre og -bakker er relativ ringe i sammenligning med flasker. Det betyder, at en vigtig materialekilde går tabt og derfor aldrig når at blive en del af forsyningskæden.

Samarbejdet med Tesco sikrer, at værdifuldt PET holdes i det primære og sekundære materialekredsløb for fødevareemballage. Samtidig er det med til at reducere afhængigheden af genbrugt PET fra PET-flasker.

Spencer Johnston, CEO hos Faerch UK, Irland og Frankrig siger:

- Vi er fast besluttede på at styrke vores indsats for at reducere påvirkningen af miljøet, særligt udledningen af CO2. Vi bruger vores position og ressourcer aktivt til at skabe forandring i stor skala.

Han fortsætter:

- Som den eneste virksomhed i verden med et integreret bakke til bakke-genindvindingssystem har vi evnen, kapaciteten og ekspertisen til at støtte branchen i retning af en cirkulær økonomi for fødevareemballage. Rejsen er lige startet, og vi ser frem til at samarbejde med Tesco om at lancere dette koncept på markedet.

PET er skabt til cirkularitet
Faerch tilbyder tredjeparts-validerede certifikater for mængden af post-forbruger genanvendt materiale (PCR) i sine emballageløsninger af PET.

Det sikrer fuld gennemsigtighed for det enkelte produkts præcise sammensætning. Mængden af genanvendt materiale i fødevareemballage er en nøglen til at sikre mere bæredygtighed, og både forbrugere og myndigheder forventer fuld gennemsigtighed. 

-hawin

14/12 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende